Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tillverkningsår för Omega Grand Prix Paris 1900

Diskussion i 'Vintage' startad av Mari, 28 februari 2014.

1. Mari
    Trådstartare

Mari Torpare

Har förstått av tidigare trådar att man kan få fram tillverkningsåret för en klocka genom ett serienr i klockan.
    Hur fungerar det/räknar man ut det?
    Finns det listor man kommer åt här på nätet som man kan kolla i?
    Har en Omega Grand Prix Paris 1900 som jag tillhört min farmors mor och är lite nyfiken på när hon kan ha köpt den.
    Antar att klockan inte är äldre än 1900 , då jag misttänker att modellen började tillverkas 1900, eller har jag fel i det antagandet?

2. Galaxy

Galaxy Friends of KS

3. mrt4

mrt4 Stadsbo

Serienumret står på urverket, kolla mot tabellen ovan eller skriv här så får du hjälp.

Grand Prix 1900 hänvisar om jag inte minns fel till en klockutställning som var i paris 1900.

Mvh Robin

Warwian gillar detta.
  4. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
    Gravyren på innerlocket hänvisar mycket riktigt till världsutställningen i Paris år 1900 där Omega vann ett antal priser.
    Finns mer att läsa här för den intresserade:
    http://parisencore2010.blogspot.se/2013/01/paris-exposition-universelle-of-1900.html
    http://forumamontres.forumactif.com/t47956-l-exposition-universelle-1900-zenith-et-alfons-mucha (dock på franska)

5. mrt4

mrt4 Stadsbo

Se där, jag hade det någonstans i bakhuvudet :)

Mvh Robin

6. Mari
    Trådstartare

Mari Torpare

Jag förstår inte riktigt hur jag ska läsa av tabellen ni hänvisar till.
    Serie nr är 5339985.
    Har en vän som har en Omega Bienne-Genève med serie nr 8709049, hon undrar också när den är tillverkad.
    Min vän vill även hitta justa kedjor till klockan, någon som har tips på var i Stockholmstrakterna man kan hitta det. Någon bra antikaffär eller så. Hon behöver även veta någon bra och seriös urmakare i Stockholmstrakterna då det fattas en del på klockan.

7. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Tror tyvärr inte Omegas arkiv går så långt tillbaka.

Edit: Fel av mig! din klocka är tillverkad mellan 1916-1923

Din väns klocka är tillverkad mellan 1935-1939

http://chronomaddox.com/omega_serial_numbers.html

8. Mari
    Trådstartare

Mari Torpare

Aha, så serie nr visar vilken klocka det är i tillverkningsordningen.
    Tack!

9. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Det brukar fungera så ;)