• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Time grapher på datorn!

jek6094

Omega
Jag satt och letade efter en time grapher-app till telefonen när jag råkade hitta ett open source-program till Windows som faktiskt fungerar förbluffande bra. Det fungerar tydligen även på Linux och OSX om man är lite äventyrlig. Jag hittade en kalibreringsmikrofon som följde med min hemmabio-receiver en gång i tiden, och med den så funkar det finfint. Det finns en hel massa matnyttig info i forumtråden på WUS, så läs gärna igenom den om ork och intresse finns:
http://forums.watchuseek.com/f6/open-source-timing-software-2542874.html (länkar till nedladdning finns i den tråden)

Det jag märkt hittills är att dykare med lite tjockare boetter och dito metallbaksida är lite svårare att få bra mätresultat för än mer normala automatare, men det kan bero på att min mikrofon inte är tillräckligt bra. Vissa har använt mikrofonen på webbkameran eller ett telefon-headset med gott resultat. Ganska trevlig liten leksak för det facila priset av 0 kronor. :)

Sorry om detta postats tidigare, jag hittade iallafall inget om det när jag sökte.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag kör nog också en POC på detta i helgen. Min utrustning kommer bestå av ett finkalibreringsmikrofon från ett gammalt Apple headset. Antar detta test inte kommer 100% pålitligt, men antar det kan vara en fingervisning åtminstone...
 

jek6094

Omega
Det ska bli kul att höra hur det går för er! Tyvärr finns det ingen manual ännu, så det är lite "guessing games" över vad man kan utläsa av graferna. Dom viktiga siffrorna står iallafall överst. :) Glöm inte att kalibrera med ett kvartsur först bara. (om ni har ett sånt) Programmet använder nämligen ljudkortets klocka, och den kan gå rätt rejält fel beroende på tillverkare och modell. Mitt gamla ljudkort kalibrerade t.ex. på -7,1 sek/dygn... :eek:
 
Kalibrering pågår...
Programmet går igång utan några problem med Windows 10. Kopplat in kalibreringsmikrofonen från Denon stärkaren och lägger på quartzurverket Tissot PRC200.
IMG_2826.JPG
IMG_2828.JPG
 
Provade vända på klockan och man får lite olika resultat. Blir till att prova om när ungarna kikat färdigt på gladiatorerna och tystnaden har lagt sig i huset.
 
Resultat med kalibrerad mikrofon i tyst miljö på samma skx171. Ändrade variabel "lift angle" till 53
 

Bilagor

  • IMG_2841.JPG
    IMG_2841.JPG
    268.8 KB · Visningar: 69

P-vakten

Patek
2-Faktor
Intressant! Jag hann tyvärr inte testa detta denna helg. Men ska definitivt pröva såfort tiden finns!
 
Topp