• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timegrapher 1000

alexndr

Rolex
2-Faktor
Du kan ju få gång avvikelsen svart på vitt samt få ett hum om verkets skick i och med amplituden ..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Du kan ju få gång avvikelsen svart på vitt samt få ett hum om verkets skick i och med amplituden ..
Det var lite så jag tänkte. Klockors Amplitud intreserar mig. Det kan ju vara intressant att veta om klockan ligger på 280 eller 220... Servicebehov eller inte helt enkelt.
 

BCKSTRM

Rolex
Hur lång tid tar det att göra ett test med skaplig precision? Det har visat sig att jag är lite av en flippare så hade varit nice att kunna testa klockor jag köper medans man tar en kaffe och snackar typ... ;)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det kan vara en idé att samköra. Men aliexpress skickar väl från US? Då får vi nog tulla...
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Tack för en bra recension! Detta en sådan maskin min lilla maskinpark saknar. Jag ser att där finns många varianter av denna. Finns där någon rekommenderad tillverkare av denna maskin? Jag vill minnas att jag har sett dessa på bl.a. aliexpress. Är dessa lika bra eller vad säger ni?
 

tictac62

Cartier
Köpte min Timegrapher 1900 harr en större display och färg skärm.
Är grymt nöjd, gav 1950 kr med allt, var kampanj 10 % och blackfriday rabatt 5 %. Köpte av joyfay.com som skickar från London
Dom skickar med DHL, och paketet gick ej att söka, men när jag ringde DHL, i Sverige sa dom att, jag skulle söka på Posten.se för dom tar över när paketet kommer till Sverige, paketet hade legat på Kvantum 400 meter i från min Verkstad, i 10 dagar.
DHL/ Posten sa att dom skickat ut 2 påminnelser och kört ur paketets ingen hem, skickade paket till mina föräldrar, det är alltid någon hemma av dom, DHL hade emailadress 2 mobilnummer och portkod.
Hade jag vetat att jag ska söka efter dels paket på posten hemsida hade jag haft paketet på 4-5 dagar från England.
Annars är jag nöjd så fort jag fick Timegrapher, det kan ju vara bra att veta om ni köper att man ska söka på Posten.se. Min gamla vibrografen bort skänkes om någon vill ha den, funktionen är som Svenska vädret.
PM om någon vill hämta den finns På västkusten.
 

Spellrong

Omega
Hej! Är det värt att köpa en timegrapher enbart för att hålla koll på gångavvikelse eller finns det något bättre sätt att göra detta?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hej! Är det värt att köpa en timegrapher enbart för att hålla koll på gångavvikelse eller finns det något bättre sätt att göra detta?
För bara gångavvikelse och om man inte vill ha svar på stört utan kan mäta i några dagar, så är det nog enklare (och billigare) med en app till telefonen. (Jag använder WatchTracker på iphone t.ex.) Men papper och penna funkar också. :)

En timegrapher är bra för att kolla gången i olika positioner och även "beat error" och amplitud. Mer diagnostik än att bara kolla om det går för fort eller sakta alltså.
 

Spellrong

Omega
För bara gångavvikelse och om man inte vill ha svar på stört utan kan mäta i några dagar, så är det nog enklare (och billigare) med en app till telefonen. (Jag använder WatchTracker på iphone t.ex.) Men papper och penna funkar också. :)

En timegrapher är bra för att kolla gången i olika positioner och även "beat error" och amplitud. Mer diagnostik än att bara kolla om det går för fort eller sakta alltså.

Jo jag använder mig av appen watchcheck just nu. Men när man har flera klockor i rotation så är det svårt att mäta över flera dagar. Sen är jag för otålig för att vänta ett dygn för att se eventuell avvikelse 😁
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jo jag använder mig av appen watchcheck just nu. Men när man har flera klockor i rotation så är det svårt att mäta över flera dagar. Sen är jag för otålig för att vänta ett dygn för att se eventuell avvikelse 😁
Tja, om det är värt kan ju bara du avgöra. Men tänk på att en timegrapher inte mäter avvikelsen över längre tid (i dagligt bruk). Den mäter i en given position, när den är stilla, och uppdragen till en viss punkt. När man mäter med app i flera dagar rör den på sig, den är olika mycket uppdragen, osv... det är inte riktigt samma sak.

Något timegraphern är bra för är att se om klockan förändras över längre tid däremot. (T.ex. bör det synas om det börjar bli dags för service.)
 

Spellrong

Omega
Tja, om det är värt kan ju bara du avgöra. Men tänk på att en timegrapher inte mäter avvikelsen över längre tid (i dagligt bruk). Den mäter i en given position, när den är stilla, och uppdragen till en viss punkt. När man mäter med app i flera dagar rör den på sig, den är olika mycket uppdragen, osv... det är inte riktigt samma sak.

Något timegraphern är bra för är att se om klockan förändras över längre tid däremot. (T.ex. bör det synas om det börjar bli dags för service.)
Ja såklart! 😁 Jag tänkte att man kunde ställa den i ett par olika positioner under ett par minuter och få en genomsnittlig avvikelse. Det kanske va lite väl mycket önsketänk 🤔
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ja såklart! 😁 Jag tänkte att man kunde ställa den i ett par olika positioner under ett par minuter och få en genomsnittlig avvikelse. Det kanske va lite väl mycket önsketänk 🤔
Nej, såvitt jag vet är det så tillverkarna gör. När de anger en viss tidhållning i t.ex. "3 positioner" så är det just medelvärdet i de positionerna de menar. Det innebär ju att den i princip kan avvika rätt mycket i en position, så länge avvikelserna tar ut varandra så att säga. Och det antar ju då att klockan befinner sig lika mycket i de olika positionerna, vilket kanske inte stämmer med hur man använder den... (När det är 3 positioner är det normalt tavla upp, krona ner, och 12 ner de testar, tror jag.)
 

Alx

Omega
Sugen på att köp en sådan här mackapär. Skulle ni föreslå en weishi 1000 eller 1900? Och vilket inköpsställe hade ni rekommenderat?

ser att det finns en nätbutik som heter tomtop, verkar skickad från Kina. Hur blir det med extra avgifter mm ?

tacksam för tips och råd :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Sugen på att köp en sådan här mackapär. Skulle ni föreslå en weishi 1000 eller 1900? Och vilket inköpsställe hade ni rekommenderat?

ser att det finns en nätbutik som heter tomtop, verkar skickad från Kina. Hur blir det med extra avgifter mm ?

tacksam för tips och råd :)
Jag kan inte säga något om 1900 (jag har en 1000 själv). Men från Kina blir det tull och moms (och väntetid i högarna på tullen/posten), samma sak från alla ställen utanför EU.
Jag köpte min på Amazon i England (före brexit). Nu skulle jag inte rekommendera det heller. (Har ett paket på väg från England i jobbet som inte synts till på ett par månader nu.) Så jag skulle välja något inom EU.
 

Alx

Omega
Jag kan inte säga något om 1900 (jag har en 1000 själv). Men från Kina blir det tull och moms (och väntetid i högarna på tullen/posten), samma sak från alla ställen utanför EU.
Jag köpte min på Amazon i England (före brexit). Nu skulle jag inte rekommendera det heller. (Har ett paket på väg från England i jobbet som inte synts till på ett par månader nu.) Så jag skulle välja något inom EU.
Tack för svar! Har också kollat på amazon.se Men jag vet inte om det alltid framgår var det skickas ifrån?

t.ex den här:

Skickas från: amazon
Säljs av: shanxiyiqiandianzishangwuyouxiangongsi
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tack för svar! Har också kollat på amazon.se Men jag vet inte om det alltid framgår var det skickas ifrån?

t.ex den här:

Skickas från: amazon
Säljs av: shanxiyiqiandianzishangwuyouxiangongsi
"Skickas från Amazon" står det.
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Hur är andrahandsvärdet på dessa? Kan man hitta en på blocket en dag tro eller snurrar de aldrig runt?

Jag har sett nån dyka upp på blocket. Jag köpte min i slutet av förra året via ebay från Tyskland så man slapp tull och hade rätt elkontakt. Tror jag gav 1500:-

edit

Här köpte jag ifrån:

 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Kan verkligen rekommendera 1900 modellen. Stabil och bra display. Det är också enkelt att justera inställningarna.
Jag har den inställd på att mäta över 20 sekunder och visa snittet, då tycker jag att den ger mest rättvisande bild. Här är ett exempel på ett ETA 2824 verk efter rengöring och justering.
72ABE48F-52BA-4389-8A8C-0C03C472A202.jpeg


Skall enligt vad jag läst på ett annat forum även klara Omega Co-axial på 25200bph. Dock med lite problem att få korrekt amplitud då ljudet från en co-axial kräver annan kodning i maskinen än ett klassiskt ”swiss lever escapement” som denna är programmerad efter.

Bild från annat forum.
ABAF5B9E-E933-4CE1-95B4-711609D0B7DD.jpeg
 
Topp