• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timegraphertråden

Wettex

Cartier
Har äntligen köpt mig en Timegrapher 1000.

Efter att ha kollat igenom några av mina klockor så känner jag att det finns ett behov av att kunna ställa frågor till folk som har större erfarenhet av att rucka och tolka det som visas på displayen. Finns det en liknande tråd så hänvisa mig gärna dit om så är fallet, hittade nämligen ingen själv.

Börjar med att fråga om lift angel. Det krävs ju att den är känt för att få fram korrekt resultat. Tycker dock det ser ut som det mest är amplituden som påverkas av att inte ha korrekt lift angel inställd eller har jag fel?

Om man inte hittar sitt verks lift angel, finns det nått enkelt sätt att mäta fram den på?
Hittar nämligen det inte för kaliber 11 och tycker min gamla Breitling har oförskämt bra värden för att ha okänd servicehistorik. Är nere på 245 i Amp på lift 44 och 285 på 50 i lift. Någon som vet Cal. 11s lift angel så får ni gärna säga till.

image.jpeg
 

Wettex

Cartier
Tackar för tipset. Har kollat igenom de flesta sidor som spaltar kaliberinformation, men saknar lift-angelinformation till några klockor.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det finns en ganska enkel metod för att fastställa lift -angle själv. I korthet: Sätt en liten markering på ett ställe på balanshjulet med en penna. Vrid försiktigt upp fjädern så att hjulet oscillerar 180 grader. Med hjälp av markeringen skall det gå att se med ganska god precision. Höj/sänk lift angle på Timegraphern tills den visar 180 grader.

Insåg nyss att du kanske inte är helt pigg på att poppa av locket och peta på balanshjulet :)
 

rogart-63

Patek
Det finns en ganska enkel metod för att fastställa lift -angle själv. I korthet: Sätt en liten markering på ett ställe på balanshjulet med en penna. Vrid försiktigt upp fjädern så att hjulet oscillerar 180 grader. Med hjälp av markeringen skall det gå att se med ganska god precision. Höj/sänk lift angle på Timegraphern tills den visar 180 grader.

Insåg nyss att du kanske inte är helt pigg på att poppa av locket och peta på balanshjulet :)
Fattar inte riktigt . Men ska testa imorgon . Tycker oftast att lift angle inte har jättebetydelse. Grovställer på 52 grader när jag servat ett verk . Sen finjusterar på rätt lift angle när den är i boetten .
 

Wettex

Cartier
Det finns en ganska enkel metod för att fastställa lift -angle själv. I korthet: Sätt en liten markering på ett ställe på balanshjulet med en penna. Vrid försiktigt upp fjädern så att hjulet oscillerar 180 grader. Med hjälp av markeringen skall det gå att se med ganska god precision. Höj/sänk lift angle på Timegraphern tills den visar 180 grader.

Insåg nyss att du kanske inte är helt pigg på att poppa av locket och peta på balanshjulet :)
Aha, tack för det. Är inte så feg av mig. Har bytt urverk, datumskiva och lite annat småpill, och målet är väl att köpa på sig grejer så man kan serva enklare verk hemma själv tillslut. Får pröva på nåt skrotverk och se om jag lyckas innan jag hugger in på Bratten.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det finns en ganska enkel metod för att fastställa lift -angle själv. I korthet: Sätt en liten markering på ett ställe på balanshjulet med en penna. Vrid försiktigt upp fjädern så att hjulet oscillerar 180 grader. Med hjälp av markeringen skall det gå att se med ganska god precision. Höj/sänk lift angle på Timegraphern tills den visar 180 grader.
Fattar inte riktigt . Men ska testa imorgon . Tycker oftast att lift angle inte har jättebetydelse. Grovställer på 52 grader när jag servat ett verk . Sen finjusterar på rätt lift angle när den är i boetten .

Jag lärde mig knepet på WUS i den här tråden:
http://forums.watchuseek.com/f6/lift-angle-seiko-7625a-944985-2.html

Det finns en video som förklarar här:
 

tictac62

Cartier
Har äntligen köpt mig en Timegrapher 1000.

Efter att ha kollat igenom några av mina klockor så känner jag att det finns ett behov av att kunna ställa frågor till folk som har större erfarenhet av att rucka och tolka det som visas på displayen. Finns det en liknande tråd så hänvisa mig gärna dit om så är fallet, hittade nämligen ingen själv.

Börjar med att fråga om lift angel. Det krävs ju att den är känt för att få fram korrekt resultat. Tycker dock det ser ut som det mest är amplituden som påverkas av att inte ha korrekt lift angel inställd eller har jag fel?

Om man inte hittar sitt verks lift angel, finns det nått enkelt sätt att mäta fram den på?
Hittar nämligen det inte för kaliber 11 och tycker min gamla Breitling har oförskämt bra värden för att ha okänd servicehistorik. Är nere på 245 i Amp på lift 44 och 285 på 50 i lift. Någon som vet Cal. 11s lift angel så får ni gärna säga till.

image.jpeg
Hej
Breitling 11, sök på Buren 1281, var ju Breitling, Buren och några till som gjorde detta tillsammans så hittar du att störningsvinkeln på svenska är det samma som lift angle och 48 grader är den på dessa verk
 

Wettex

Cartier
Sådär ja. Rätt lift-angel inställd och en liten tweak på ruckararmen så går den gamle breitlingen riktigt bra. Rätt bra lösning med en exentrisk skruv att skruva på istället för att vrida själva ruckararmen direkt..... Hittade även 2 inristningar i boettlocket. Rätt att tolka det som senaste servicen var gjord 17:e Mars 2005?

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 
Topp