Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Timex, prisvärd eller skräp?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rikard, 3 juli 2013.

1. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Hej.

Som padawan inom klockor så sköljs man nu över av intryck, uttryck, facktermer, bilder, specifikationer mm mm.

Under en natts surfande så stötte jag på en klocka som fångade min nyfikenhet och eftersom man känner sig lite som en oskuld i sammahanget så har jag inga direkta fördomar mot antingen det ena eller andra när det kommer till material/hantverk. Inte än iaf :p

Klockan ifråga är en Timex IQ Depth 200M.

Bild ovan tagen från http://www.wolgast-time.se/SE/Catalog/Timex/visa-alla-timex/T2N809.html
    Finns fler bilder/utföranden och text på denna sida:
    http://oceanictime.blogspot.se/2012/07/timex-intelligent-quartz-depth-gauge.html

Det är ett quartz-ur med en hel del funktioner som antagligen är användbara för en dykare men jag personligen skulle aldrig behöva använda dem fullt ut.
    Priset verkare inte heller allt för blodigt, ca 2800:-

Min egentliga fråga är alltså, någon som har direkt erfarenhet av detta ur eller andra liknande Timex och kan berätta lite om märket och dess kvalitet?
    Har inte tänkt att köpa själv men ville höra om det är något man skulle kunna tänkas rekommendera till någon som är ute efter något liknade som denna.

MVH!

Camo00 gillar detta.
  2. Tror nog det är några snäpp bättre än skräp...:cool:

3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Ingen aning om prisvärdhet eller kvalitet, men ser cool ut och verkar ha en del, mer eller mindre, användbara funktioner. Testa och ge oss en recension vetja :)

4. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Tycker den var snygg!

theargonaut gillar detta.
  5. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Nja, ska snart köpa en annan klocka hade jag tänkt så köpa en för att bara testa tillåter inte min plånbok tyvärr.
    Men kan va kul och höra erfarenheter från personer som kanske har tidigare erfarenhet av märket.

6. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Ja det är absolut inget fel på designen imo.

7. Spencer

Köp, Timex är lite coolt märke. Skulle kunna köpa själv som reseklocka.

8. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Är det den där som har belysning?

Vet att någon på gamla forumet hade 2 st. Var det S.L kanske ?

9. Spencer

Vad är storleken?

10. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag vet ingenting om modernare TImex men när det kommer till exemplaren från 60-70 - talet så anses de vara skräp. De säljs begagnade på Tratten för en tia eller två. De verkar inte ens vara särskilt populära hos oss hobbyurmakare. Jag tror det det beror på att urverken känns själlösa och billiga. Jag har precis gjort en renovering av ett kaliber 35 verk från 68 som jag mer än gärna delar med mig av: http://sylar.blogg.se/2013/may/restaurering-timex-kaliber-32.html

11. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    42mm enligt Wolgast-time.se.

Skumma igenom den som hastigast men såg mest åsikter om hyfsat gamla modeller. Ville kolla om någon modig hade några färska erfarenheter av nyare modeller i deras sortiment.
    Kikar igenom tråden igen iaf, tackar :)

12. Spencer

Sugen på att beställa!

13. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Hahaha, vilket tröskverk :D Men resultatet blev förvånansvärt bra, grymt jobbat :)

14. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Den blåsvarta tavlan med gummi skulle nog inte bli helt galen tbh.

15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Vad ska man säga? $250=1700kr på länk är ju ett sjukt bra pris för en stryktålig klocka med 200m WR, temperaturmätare och djupmätare. Förstår inte riktigt var du får 2800kr från, men den MÅSTE gå att hitta för under 2000kr någonstans. Hur den inte skulle kunna vara prisvärd är för mig en gåta med alla de funktionerna, men det är nog ingen kvalitetsklocka direkt. Utgå från att den har en dålig länk och köp den på gummi för $200, så har jag svårt att se att du kan bli besviken.

Timex är ju för övrigt ett märke med lång tradition och en hel del roliga modeller även om man knappast kan kalla det för ett kvalitetsmärke. Låg och medelklass-amerikanerna köper gärna Timex :) , men i verkligheten är det amerikanernas Casio.

16. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    http://www.wolgast-time.se/SE/Catalog/Timex/visa-alla-timex/T2N809.html

Under youtuberutan står ca pris i svenska kr.

17. yonsson

Från:
    GBG
  18. andheg

andheg Friends of KS

19. yonsson

Från:
    GBG
  20. andheg

andheg Friends of KS

:)

21. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Jag blir då aldrig rånad, som jag berättade tidigare i denna tråd så är jag mest nyfiken och vill veta mer om den. Mest för att då kanske kunna rekommendera den till någon som är ute efter något liknande och isf göra någon annan glad. Så därför hade jag ej bemödat mig om att kolla någon annanstans men nu är det ju gjort, tack för det :D
    1300:- är ju faktiskt väldigt billigt måste jag säga.

22. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Kan bara hålla med, även om den skulle kunna klassas som en homage. Tyvärr är den en bjässe!

23. Spencer

Done!

Andrew, BME, morrism och 2 andra gillar detta.
  24. Spencer

42 mm?

25. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Kul, en riktigt tjockis vill jag minnas men cool! Djupmätare är lite roligt när man badar i poolen eller havet :-D

26. yonsson

Från:
    GBG
    Tror
    han läste säkert specen på amazon, som inte stämmer. Vilken färg körde du på? Blev lite sugen på en orange, men har nog ingen direkt användning av den egentligen.

27. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Va, vad?? Köpte du den? :greedy:

28. Spencer

Klockan är beställd på gummi, skall annlända på fredag.

29. Rikard
    Trådstartare

Rikard Bonde

Från:
    Västerås
    Grymt, då lär vi få svar på våra frågor då :D Vilken färg på tavla respektive band blev det?

Mårtenssons ur Brookfield