• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timezonewatchschool.com

C

Crowolf

Guest
God Söndag Klockomaner!

Sitter och klocksurfar på paddan och intar alldeles för mycket kaffe. En helt vanlig söndagmorgon som brukar vara fram till ett-tiden då min familj kräver att jag masar mig upp och 'hittar på nåt'. Har alltså en liten stund kvar. :cool:

Har spanat på www.timezonewatchschool.com som verkar ha bra kurser för folk som vill lära sig pilla klockor. Undrar bara om det är någon här som har erfarenhet av detta..?

Ha en underbar söndag!

/Pope
 

Kson

Patek
2-Faktor
Har tyvärr ingen info men surfa runt mer så kommer du nog hitta någon info : ) Är du sugen på att bli urmakare eller bara läsa en kurs? Hur funkar det där? Är lite nyfiken : )
 
C

Crowolf

Guest
Kson skrev:
Har tyvärr ingen info men surfa runt mer så kommer du nog hitta någon info : ) Är du sugen på att bli urmakare eller bara läsa en kurs? Hur funkar det där? Är lite nyfiken : )

Njaaeejjj....... Hade bara vart kul att lära sig hur allt hänger samman och kunna rengöra/smörja upp gammalt mögel själv. Har en polare som hade urmakeri i London och förstår att man måste ha tålamod för att fixa det yrket. M.a.o inte min kopp te om man säger så. :)

/pope
 

Kson

Patek
2-Faktor
Crowolf skrev:
Kson skrev:
Har tyvärr ingen info men surfa runt mer så kommer du nog hitta någon info : ) Är du sugen på att bli urmakare eller bara läsa en kurs? Hur funkar det där? Är lite nyfiken : )

Njaaeejjj....... Hade bara vart kul att lära sig hur allt hänger samman och kunna rengöra/smörja upp gammalt mögel själv. Har en polare som hade urmakeri i London och förstår att man måste ha tålamod för att fixa det yrket. M.a.o inte min kopp te om man säger så. :)

/pope

Ja det hade varit roligt ifall det gick bra att läsa någon kurs bara. Köp några klockor och börja laga fixa lite själv : ) Gör inget om de går sönder så länge de inte är dyra. Jag bruka köpa klockor på loppis och fixa med : )
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Har precis köpt Amateur watchmaking av per torphammar..
Inte kommit så långt då annat ska hinnas också :)
Den går igenom lite service och så, kanske kan vara något. Bra pris tycker jag också
 
C

Crowolf

Guest
Kson skrev:
Crowolf skrev:
Kson skrev:
Har tyvärr ingen info men surfa runt mer så kommer du nog hitta någon info : ) Är du sugen på att bli urmakare eller bara läsa en kurs? Hur funkar det där? Är lite nyfiken : )

Njaaeejjj....... Hade bara vart kul att lära sig hur allt hänger samman och kunna rengöra/smörja upp gammalt mögel själv. Har en polare som hade urmakeri i London och förstår att man måste ha tålamod för att fixa det yrket. M.a.o inte min kopp te om man säger så. :)

/pope

Ja det hade varit roligt ifall det gick bra att läsa någon kurs bara. Köp några klockor och börja laga fixa lite själv : ) Gör inget om de går sönder så länge de inte är dyra. Jag bruka köpa klockor på loppis och fixa med : )


Ska göra som du.
 
C

Crowolf

Guest
jnordb skrev:
Har precis köpt Amateur watchmaking av per torphammar..
Inte kommit så långt då annat ska hinnas också :)
Den går igenom lite service och så, kanske kan vara något. Bra pris tycker jag också

En bok?
/pope
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Var boken något att ha? Är det en pappersbok eller en e-bok?

Torphammars bok var min inkörsport till hobbyn och jag kan verkligen rekommendera den. I bokform är den ganska unik och ligger på en väldigt bra nivå då de övriga böcker jag bläddrat i känts träiga och ålderstigna. Jag är t.ex. inte på en nivå där jag vill svarva mina egna balansaxlar..

Bor du i Stockholm finns den dessutom att låna på stadsbiblioteket. Har inte hittat den som e-bok tyvärr.

Kan även tillägga att Per är en väldigt trevlig prick som inte drar sig för att svara på mail om det är något man undrar.
 

_jonte

Patek
Torphammars bok var min inkörsport till hobbyn och jag kan verkligen rekommendera den. I bokform är den ganska unik och ligger på en väldigt bra nivå då de övriga böcker jag bläddrat i känts träiga och ålderstigna. Jag är t.ex. inte på en nivå där jag vill svarva mina egna balansaxlar..

Bor du i Stockholm finns den dessutom att låna på stadsbiblioteket. Har inte hittat den som e-bok tyvärr.

Kan även tillägga att Per är en väldigt trevlig prick som inte drar sig för att svara på mail om det är något man undrar.
Har också den boken. Tycker den är riktigt bra. Lättläst och saklig.
 
Topp