• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timmarnas orientering på Glycine Airman 24H-tavla

Anno 1685

Omega
Hej!
En sak jag inte blir klok på är är variationen på hur timmarna är orienterade på Glycines tavlor. Jag har noterat två olika varianter – dels den där "24" står rakt upp (på vanliga "kl 12"), och dels en variant där "12" står på den positionen och "24" längst ner.

Två frågor:
Framgår detta i någon modellbeteckning (den verkar inte följa "GMT" vs "Purist", särskilt inte om man kollar på vintagemodellerna, men det är kanske jag som missuppfattat)?
Är det samma kaliber på verket i båda varianterna, bara att man vridit timvisaren 180 grader?

Jag gillar den lite corny idén ett 24H-ur där dagen är tavlans övre halva, och timvisaren följer solens bana (går upp "kl 9" och vandrar över himlen för att gå ner "kl 3"). Botta designs Uno 24 följer samma princip.

Någon därute som vet något om detta?

Exempelbilder från Interwebs:
base22a.jpg
gl-3887-11-66-lb9-2.jpg
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Den övre bilden är en gmt variant där timvikarier snurrar ett varv på 12 timmar.

Den nedre är en purist variant där timvikarier snurrar ett varv på 24 timmar.

Vet inte om det var svar på din fråga

(Timvisare ska det vara, inte timvikarie, jävla autocorrect)
 

Anno 1685

Omega
Nja, det vet jag, men förklarar väl inte orienteringen? Om man tittar på den här sidan med tidiga airman-modeller (1953-1978) så växlar även de orientering (kör mouseover på bilden), och det var innan gmt-modellerna fanns. Eller?
 

Anno 1685

Omega
Jag har skrotat runt lite mer, och hittat att orienteringen med 12:an uppåt brukar refereras som "reversed 24-hours imprint with the '12' on top" (om den tas upp överhuvudtaget). Vet fortfarande inte ifall en option när man beställde, eller om det kopplas till något annat (modell, cal eller gmt/purist/GA etc.).

Jakten fortsätter... :)
 

Freddie L

Panerai
Kollade lite i min fina Airman-bok som jag ju turligt vann i fototävling!

Den första 12-on-top jag hittar där är en Airman "Special" från perioden -53 - -60 med Felsa 692-verk. Samma verk och boett som övriga Airmans från den perioden. Så det kanske är 12:ans placering som är "Special"?

Nej, inte så lätt! En "Special" återkommer redan i nästa generation -60 - -78 med olika A. Schild-verk. Och då är det 24-on-top. Likaså i utgåvan från -04.

Jag hittar en quartsare, "World Time Watch" från -90, och en "Vintage V" från -05 (36mm igen!) samt en "Special II" från -08 (GMT), och avslutningsvis en "Base 22" från -10 (purist och två olika GMT-versioner).

Jag ser inte den röda tråden, och det nämns inte någon anledning i den här boken. De kanske bara kände för att variera sig lite... ;-)
 

Anno 1685

Omega
Kollade lite i min fina Airman-bok som jag ju turligt vann i fototävling!

Den första 12-on-top jag hittar där är en Airman "Special" från perioden -53 - -60 med Felsa 692-verk. Samma verk och boett som övriga Airmans från den perioden. Så det kanske är 12:ans placering som är "Special"?

Nej, inte så lätt! En "Special" återkommer redan i nästa generation -60 - -78 med olika A. Schild-verk. Och då är det 24-on-top. Likaså i utgåvan från -04.

Jag hittar en quartsare, "World Time Watch" från -90, och en "Vintage V" från -05 (36mm igen!) samt en "Special II" från -08 (GMT), och avslutningsvis en "Base 22" från -10 (purist och två olika GMT-versioner).

Jag ser inte den röda tråden, och det nämns inte någon anledning i den här boken. De kanske bara kände för att variera sig lite... ;-)

Böcker är bra! ;) Tack som tusan för svaret! Jag misstänker att det kanske inte finns något svar utöver "tjaa...", men det betyder att man får helt enkelt gå på hur de enskilda exemplaren ser ut. Jag är själv sugen på en med just 12-on-top (gärna 60-tal, eller möjligen Vintage V). Vi får se vad jag kan hitta. Tack alla inblandade! :D
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Böcker är bra! ;) Tack som tusan för svaret! Jag misstänker att det kanske inte finns något svar utöver "tjaa...", men det betyder att man får helt enkelt gå på hur de enskilda exemplaren ser ut. Jag är själv sugen på en med just 12-on-top (gärna 60-tal, eller möjligen Vintage V). Vi får se vad jag kan hitta. Tack alla inblandade! :D

Vad jag vet så är 12 on top något som varit väldigt random i Glycines produktion. Det är också en fråga som Airman-samlare verkar kunna diskutera i det oändliga...som antytts i tråden så finns det nog ingen bärande tanke från Glycines sida med hur man gjort, det har helt enkelt varierat. Det finns som nämnts ovan dessutom några moderna varianter som släppts med 12 on top. Uppsidan är ju att vad man än föredrar så finns det både vintage och modernt att tillgå. :)
 

Anno 1685

Omega
Vad jag vet så är 12 on top något som varit väldigt random i Glycines produktion. Det är också en fråga som Airman-samlare verkar kunna diskutera i det oändliga...som antytts i tråden så finns det nog ingen bärande tanke från Glycines sida med hur man gjort, det har helt enkelt varierat. Det finns som nämnts ovan dessutom några moderna varianter som släppts med 12 on top. Uppsidan är ju att vad man än föredrar så finns det både vintage och modernt att tillgå. :)
Det bästa av två världar, alltså! :) Men det framgår inte av något ref. nummer eller något annat sökbart från Glycines sida?
 
Topp