• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tio i topp - the one and only list

Greven

Audemars
Skulle våga påstå att Patek Philippe är okänt för de icke klockintresserade. Ytterst få i mina kretsar känner till Patek, liksom AP och VC.
Har svårt att se dom i listorna... Rolex, Omega, Breitling, m.fl. känner de flesta till..

Frågorna har oftast varit så;
- Är den där en Rolex?
Jag: - Ja
- Fyfan, typ dyraste märke va?
Jag: Närå, inte precis.
-Jaha, vilket är värre då?
Jag: Patek Philippe till exempel.
- Hrmm, har aldrig hört talas om det.....
Aha! Där ser man. Att icke klockintresserade inte känner till AO eller VC, det kan jag hålla med om, men PP trodde jag låg ganska så högt top-of-mind.
Efter Rolex och Omega trodde jag man skulle nämna Patek. Men jag får kanske inse att jag har fel där :)
 

månljus

Panerai
Aha! Där ser man. Att icke klockintresserade inte känner till AO eller VC, det kan jag hålla med om, men PP trodde jag låg ganska så högt top-of-mind.
Efter Rolex och Omega trodde jag man skulle nämna Patek. Men jag får kanske inse att jag har fel där :)

Är faktiskt beredd att hålla med @Magnlar. Tror att Patek Philippe dyker upp rätt tidigt när man väl börjar utveckla ett klockintresse men innan dess så är de nog rätt okända.
 
Tycker att @Grevens lista är riktigt bra, skulle dock byta ut Hubben mot en Cartier Santos. Tror däremot att Hubben kommer ta en plats där inom ett par år. :)
 

Greven

Audemars
Tycker att @Grevens lista är riktigt bra, skulle dock byta ut Hubben mot en Cartier Santos. Tror däremot att Hubben kommer ta en plats där inom ett par år. :)
De flesta i tråden vill ta bort Hublot från listan. :) Tydligen har inte Hublot "förtjänat" att vara en klassiker ännu. Cartier Santos en fin klassiker. Vet dock inte hur välkänd den är så den skulle in på topp-tiolistan?
 

sveol

Cartier
För gemene man? Casio, wellington, Marc Jacobs, Chanel, etc etc. Kanske inga klassiker, men ger mig tusan på att fler känner till Daniel wellington än pp, vc etc.
 
De flesta i tråden vill ta bort Hublot från listan. :) Tydligen har inte Hublot "förtjänat" att vara en klassiker ännu. Cartier Santos en fin klassiker. Vet dock inte hur välkänd den är så den skulle in på topp-tiolistan?
Tycker nog att den bör vara med eftersom den varit med länge och alltid haft en hög efterfrågan. Kanske inte lika populär bland dagens ungdomar och vuxna, snarare bland de äldre generationerna, känns var och varannan gammal gubbe och gumma på Östermalm har en på handleden ;)
 

Psykel

Patek
1. Rolex Submariner
2. Rolex Datejust
3. Rolex Day-Date
4. Rolex Daytona
5. Rolex Explorer
6. Rolex Explorer II
7. Rolex GMT Master
8. Rolex Oyster Perpetual
9. Rolex Yacht Master
10. Rolex Seadweller
;)

Skämt å sido så är det kanske mer såhär, om man ska gå på "gemene man". Endast tillverkare, modeller är nog inte många har koll på egentligen.
1. Rolex
2. Omega
3. Casio
4. Seiko
5. Gant
6. Michael Kors
7. Daniel Wellington
8. Armani
9. Diesel
10. Swatch
 

Greven

Audemars
1. Rolex Submariner
2. Rolex Datejust
3. Rolex Day-Date
4. Rolex Daytona
5. Rolex Explorer
6. Rolex Explorer II
7. Rolex GMT Master
8. Rolex Oyster Perpetual
9. Rolex Yacht Master
10. Rolex Seadweller
;)

Skämt å sido så är det kanske mer såhär, om man ska gå på "gemene man". Endast tillverkare, modeller är nog inte många har koll på egentligen.
1. Rolex
2. Omega
3. Casio
4. Seiko
5. Gant
6. Michael Kors
7. Daniel Wellington
8. Armani
9. Diesel
10. Swatch
Gillar din första lista! :)

Den andra listan stämmer säkert om man skulle gå på hur väl gemene man känner till varumärken/klockmärken, men ursprungligen så gjorde jag listan baserad också på vilka modeller som man känner till som "klassiker". Jag har svårt att erkänna DW, Diesel och Michael Kors som klassiker. ;)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hä kommer min lista och inte oväntat är Rolex i topp:
1.Rolex Submariner
2.Rolex Datejust
3.Rolex Daytona
4.Omega speedmaster
5.Breitling Navitimer
6.PP nautilus
7.AP Royal oak
8.Omega seamaster 300m Bond
9.Seiko SKX
10.Chopard mille migilia
 

Psykel

Patek
Gillar din första lista! :)

Den andra listan stämmer säkert om man skulle gå på hur väl gemene man känner till varumärken/klockmärken, men ursprungligen så gjorde jag listan baserad också på vilka modeller som man känner till som "klassiker". Jag har svårt att erkänna DW, Diesel och Michael Kors som klassiker. ;)
Dom är absolut inte klassiker, men jag kan garantera att 9 av 10 icke klockintresserade personer inte känner till nåt annat än Rolex och Omega när det kommer till dyrare klockor.
 

Greven

Audemars
Dom är absolut inte klassiker, men jag kan garantera att 9 av 10 icke klockintresserade personer inte känner till nåt annat än Rolex och Omega när det kommer till dyrare klockor.
Jag tror de flesta även känner till Breitling, tror du inte det?. Tidigare trodde jag också att de flesta känner till Patek men där har jag förstått i denna tråd att om man inte är klockintresserad så är det inte säker man har kännedom om Patek. :)
 

Greven

Audemars
Hä kommer min lista och inte oväntat är Rolex i topp:
1.Rolex Submariner
2.Rolex Datejust
3.Rolex Daytona
4.Omega speedmaster
5.Breitling Navitimer
6.PP nautilus
7.AP Royal oak
8.Omega seamaster 300m Bond
9.Seiko SKX
10.Chopard mille migilia
Bra lista! Du överaskar med att lägga in några nya spelare på plats 9 och 10. Interesting, indeed! :)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Kul ide på tråd, och jag håller inte alls med om att man uteslutande ska ta bort Hublot bara för att det rör sig om ett ungt märke, Lange är yngre och jag skulle sätta deras Datograph över det mesta Rolex någonsin spottat ur sig.
Min lista:
1. Rolex Submariner
2. Omega SMP (ingen favorit hos mig, men som klassiker är den ohotad)
3. Rolex DayDate
4. JLC Reverso
5. PP Nautilus
6. AP RO
7. Omega Speedmaster
8. Rolex Daytona
9. Lange Datograph
10. FP Journe Chronometre bleu (i min mening en blivande klassiker som kommer vara grymt dyr i framtiden)
CB_1.jpg
 

Greven

Audemars
Kul ide på tråd, och jag håller inte alls med om att man uteslutande ska ta bort Hublot bara för att det rör sig om ett ungt märke, Lange är yngre och jag skulle sätta deras Datograph över det mesta Rolex någonsin spottat ur sig.
Min lista:
1. Rolex Submariner
2. Omega SMP (ingen favorit hos mig, men som klassiker är den ohotad)
3. Rolex DayDate
4. JLC Reverso
5. PP Nautilus
6. AP RO
7. Omega Speedmaster
8. Rolex Daytona
9. Lange Datograph
10. FP Journe Chronometre bleu (i min mening en blivande klassiker som kommer vara grymt dyr i framtiden)
CB_1.jpg
Väldigt bra lista! Nr. 10 var en riktig outsider. :) Kul!
 

watchdreamer

Panerai
Kul ide på tråd, och jag håller inte alls med om att man uteslutande ska ta bort Hublot bara för att det rör sig om ett ungt märke, Lange är yngre och jag skulle sätta deras Datograph över det mesta Rolex någonsin spottat ur sig.
Min lista:
1. Rolex Submariner
2. Omega SMP (ingen favorit hos mig, men som klassiker är den ohotad)
3. Rolex DayDate
4. JLC Reverso
5. PP Nautilus
6. AP RO
7. Omega Speedmaster
8. Rolex Daytona
9. Lange Datograph
10. FP Journe Chronometre bleu (i min mening en blivande klassiker som kommer vara grymt dyr i framtiden)
CB_1.jpg

Nu börjar den här listan lika något.....skulle även vilja få in Breguet på listan!

Någon aning vad Chronometre Bleu listar? 250?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Nu börjar den här listan lika något.....skulle även vilja få in Breguet på listan!

Någon aning vad Chronometre Bleu listar? 250?
Som märke är Breguet en klassiker, men har de en modell på nivå med dessa? :) Av den anledningen tog jag inte med VC, ikoniska men utan "den" modellen
 

Guinness

Cartier
Om det handlar om kända märken för massan så ligger förmodligen Rolex, Omega och Breitling i en klass för sig när det kommer till dyrare klockor.
 
Topp