• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips angående Tudor BB

Pantzar

Omega
Hejsan klockvänner, behöver råd angående ett nytt klockköp. Efter flera månader av funderande så har jag kommit fram till att min första klocka av dyrare slag skulle bli en Tudor Black bay Blue. Än så länge frid och fröjd.. nu till problemet, just nu så håller Tudor på att fasa ut den gamla klockan med den nya med deras inhouse verk. Personligen så föredrar jag designen på den gamla modellen (lite roligare tavla och snyggare länk tycker jag iaf) Det jag funderar på mest är om man vill ha den nya pga COSC certifieringen samt att andrahandsvärdet kanske är starkare på den nya med inhouse verket. Var idag inne hos en AD och fick ett bra pris på den "gamla" så frågan är om man ska slå till?
Ska man vänta och betala mer för den med inhouse verket för att kanske få ett högre andrahandsvärde eller ska man slå till på den med ETA verket? Hur hade ni gjort? Är i desperat behov av råd :)
Hälsningar en vilsen själ
 

Jaro62

Breitling
Hej,

Jag är helt ny på det här med kvalité klockor, har i drygt tre veckor stått o vägt om att köpa en Tudor Heritage chrono med samma vånda som du beskriver. Idag fick jag ett så bra pris att jag inte kunde låta bli, så nu har jag 53 år ung köpt min första klocka med lite klass och lämnat stadiet med Seiko och Tissot. Nästa kl blir nog ändå en Seiko, Grand Seiko med Quartz verk för mer vardagsanvändning. Men som sagt jag har suktat ett tag efter Tudor Heritage Chrono och nu gjort slag i saken till ett pris jag vart nöjd med.
/janne
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Köp den gamla modellen. Den är både snyggare och har ett bra urverk. Den kör ett ETA som är väl beprövat och kommer hålla länge, samt lättservat.

Så både pris och design säger ju sitt. För även om nya urverket är mer "spännande" så går du inte fel med gamla modellen.
 

Pantzar

Omega
Köp den gamla modellen. Den är både snyggare och har ett bra urverk. Den kör ett ETA som är väl beprövat och kommer hålla länge, samt lättservat.

Så både pris och design säger ju sitt. För även om nya urverket är mer "spännande" så går du inte fel med gamla modellen.

Jo just nu så lutar jag åt att ta den gamla, är ju inte kul att vänta flera veckor heller ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köp den gamla modellen. Den är både snyggare och har ett bra urverk. Den kör ett ETA som är väl beprövat och kommer hålla länge, samt lättservat.

Så både pris och design säger ju sitt. För även om nya urverket är mer "spännande" så går du inte fel med gamla modellen.
Vadå lättservade? De är ju modifierade så det blir AD service även på de äldre.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Andrahandsvärdet på pelagos påverkades väl inte nämnvärt efter inhouse släpptes? Vad kommer nya BB lista?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är du säker på att det behövs? :)
Du kan låta vilken urmakare som helst serva vilken klocka som helst men det jag säger är att det sitter ett moddat ETA i där de har bytt en hel del. Det är inte billigt att serva denna hos AD bara för att basen är ETA vilket är en vanlig missuppfattning.
 

Pantzar

Omega
Tackar så mycket för alla svar! Efter lång väntan och mycket längtan sitter den äntligen på armen!!:)
20160709_130717.jpg
 

Cryssarn

Rolex
Du kan låta vilken urmakare som helst serva vilken klocka som helst men det jag säger är att det sitter ett moddat ETA i där de har bytt en hel del. Det är inte billigt att serva denna hos AD bara för att basen är ETA vilket är en vanlig missuppfattning.
exakt. så länge det inte bara är rengöring och oljning så måste det göras hos AD.
 

Pantzar

Omega
Precis. Vad jag förstått det som så är top grade och COSC samma, men att COSC så har dom gått genom den processen? Min håller åtminstone sig inom COSC

Ja när jag handlade så förstod jag det som om det vara samma men att de avstod ifrån att skicka dom för COSC certifiering för att hålla nere priset.
 

Vonlind

Panerai
Hej,

Jag är helt ny på det här med kvalité klockor, har i drygt tre veckor stått o vägt om att köpa en Tudor Heritage chrono med samma vånda som du beskriver. Idag fick jag ett så bra pris att jag inte kunde låta bli, så nu har jag 53 år ung köpt min första klocka med lite klass och lämnat stadiet med Seiko och Tissot. Nästa kl blir nog ändå en Seiko, Grand Seiko med Quartz verk för mer vardagsanvändning. Men som sagt jag har suktat ett tag efter Tudor Heritage Chrono och nu gjort slag i saken till ett pris jag vart nöjd med.
/janne

Grattis! Grym klocka den.
 
Topp