• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips ang. köp av Rolex Datejust 1601

adamnylander

Breitling
Min farbror är villig att sälja sin Rolex Datejust 1601 från 1977 med fullt set, dvs. box, cert m.m. Allt i original sen den köptes. Den är i ett fint skick. Priset han vill ha är 24 500 kr. Min fråga är om detta är ett rimligt pris för en så pass gammal (?) Rolex. Om priset inte är rimligt, vilket pris bör man få för denna klocka?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Min farbror är villig att sälja sin Rolex Datejust 1601 från 1977 med fullt set, dvs. box, cert m.m. Allt i original sen den köptes. Den är i ett fint skick. Priset han vill ha är 24 500 kr. Min fråga är om detta är ett rimligt pris för en så pass gammal (?) Rolex. Om priset inte är rimligt, vilket pris bör man få för denna klocka?
Bilder vore bra om du kunde ladda upp.
Det är väl bara att söka här på forumet och kolla vad det är som ingår, jämför skick och sedan begärt pris osv. Skulle den vara i bra skick och den är inte behöver akut service så tycker jag det låter som ett ok pris.
 

adamnylander

Breitling
Tack så mycket för era svar!
Det enda som gör att jag tvekar är åldern, har egentligen tänkt mig en runt 85- till 90-tal. Är det någon större skillnad? Vad kan riskerna vara att köpa en allt för gammal?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Fullset på en 1601 är mycket ovanligt. 24,500:- är ett mkt bra pris, om den är korrekt och fin, som redan nämnts. För gammal? Nää, härligt med plexi, och tycker definitivt att du ska slå till. Särskilt när den kommer från en släkting. Men upp med bilder :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack så mycket för era svar!
Det enda som gör att jag tvekar är åldern, har egentligen tänkt mig en runt 85- till 90-tal. Är det någon större skillnad? Vad kan riskerna vara att köpa en allt för gammal?

Inga större risker, men de äldre modellerna 160x har inget s k Quick set datum vilket kan upplevas som omodernt och omständigt. Å andra sidan så är den s k pie pan tavlan snyggare än 80-talarnas tavlor.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Svårt att se att det skulle finnas några risker. Har själv en 1603 från ca 1971 som just nu är inlämnad hos Rob Engström för täthetsservice samt byte till vitguldsring (ringen som sitter på 1601).
Fanns en god tillgång på delar till160x enligt @ROB-1832 (vilka är Auktoriserade handlare och urmakare till Rolex) när jag frågade inför mitt köp i Februari.

Är personligen väldigt nöjd med min klocka som jag bär till vardags. Ser modellen som en tåligare vintageklocka vilken funkar lika bra på festen som i lekrummet.
Skall jag dock bada eller liknande så bär jag en Longines hydroconquest. En ordentligt servad 160X skulle säkert klara även detta, men då jag bär min på ett strap av alligator så känns det trots allt inte som en god ide.

Kul att köpa fullset och detta av en släkting. Som tidigare postare påpekat så kolla gärna servicehistoriken. En fullservice landar runt 6k, och om du ger 24,5 och sen måste serva så känns det imo inte längre rimligt.

Edit: Ge oss gärna lite bilder. Vi gillar det!
 
Senast ändrad:

Wi

NLA
2-Faktor
Som tidigare har påpekat är urverkets skick av betydelse, om den är i akut servicebehov är det inte ett bra pris enligt mig. Som referens sålde jag min 1601 i veckan för 25'. Den lät jag serva hos Rob Engström förra året för 6000 spänn. Visserligen utan tillbehör.

Passar på att fråga @slimjim
Funderar på att täthetsserva min andra 1601a och byta till en finare vitguldsring. Vad kostar service och vad kostar ringen?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Som tidigare har påpekat är urverkets skick av betydelse, om den är i akut servicebehov är det inte ett bra pris enligt mig. Som referens sålde jag min 1601 i veckan för 25'. Den lät jag serva hos Rob Engström förra året för 6000 spänn. Visserligen utan tillbehör.

Passar på att fråga @slimjim
Funderar på att täthetsserva min andra 1601a och byta till en finare vitguldsring. Vad kostar service och vad kostar ringen?

Täthetsservice 1600:-
En ny vitguldsring inklusive montering listar på 12500:-
 
Senast ändrad:

Landshark

Cartier
Min farbror är villig att sälja sin Rolex Datejust 1601 från 1977 med fullt set, dvs. box, cert m.m. Allt i original sen den köptes. Den är i ett fint skick. Priset han vill ha är 24 500 kr. Min fråga är om detta är ett rimligt pris för en så pass gammal (?) Rolex. Om priset inte är rimligt, vilket pris bör man få för denna klocka?

Äldre släktingar ska man väl saker av... Tycker jag... :hungry: :)
 

adamnylander

Breitling
Den är tyvärr inte servad på väldigt länge... :/ Har dock hört att men ej behöver genomgå service så ofta som det sägs? Men om det inte är gjort på cirkus 20 år, då är det kanske dags eller?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Den är tyvärr inte servad på väldigt länge... :/ Har dock hört att men ej behöver genomgå service så ofta som det sägs? Men om det inte är gjort på cirkus 20 år, då är det kanske dags eller?
Ja, då är det verkligen dags. Verken är robusta och kan säkert klara sig ok upp till 10 år. Räkna med 6000 kr service. Jag är inte så intresserad av boxar och cert så jag tycker att det blir en dyr klocka. Skulle vara intressant att se vad klockan har för tavla.
 

Point Blank

Cartier
Är det ingen service gjord på 20 år så är det nog mer än "lite småfix" med den. :D 5-6 år är väl rekommendation men visst går det att vänta längre. Räknar man in service i priset tycker jag det blir lite dyrt men visst, full set är ovanligt på en sådan klocka men frågan är hur mycket du värderar det. Borde gå att hitta en för samma pris eller billigare som är servad relativt nyligen.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Den är tyvärr inte servad på väldigt länge... :/ Har dock hört att men ej behöver genomgå service så ofta som det sägs? Men om det inte är gjort på cirkus 20 år, då är det kanske dags eller?
20 år? Då får du räkna med en stor helservice. Lämna in den hos nån AD för kostnadsförslag. Du får nog räkna med minst 6k. Normalt sett brukar man serva var 5-7e år.
 

adamnylander

Breitling
Aha okej! Ja då låter det som att det är ganska dyrt.
Men nu när ni ger mig så bra tips, har titta på en klocka Rolex Precision från Chrone24, från tidigt 80-tal med box och cert för 16.000 kr? Är det ett rimligt pris? Vad kostar en service på en sådan klocka, är väl betydligt billigare?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Aha okej! Ja då låter det som att det är ganska dyrt.
Men nu när ni ger mig så bra tips, har titta på en klocka Rolex Precision från Chrone24, från tidigt 80-tal med box och cert för 16.000 kr? Är det ett rimligt pris? Vad kostar en service på en sådan klocka, är väl betydligt billigare?

Ungefär samma pris på service. Är den manuell eller automat? Låter prisvärt om det är på länk.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Jaså, det är manuell! Så det gäller att skruva upp den varannan dag. :/
äh ska du ha en datejust, köp en datejust. Berätta för din farbror att det är orimligt att betala 25 papp för en klocka som behöver service imorgon för minst 6 lax. Full-set, visst det är bra, men värderar du det så pass högt att du vill betala ett(rätt stort) premium för det?

För 25papp kan du lätt hitta både en fyrsiffrig och femsiffrig referens, nyligen servad, på Chrono24 eller här på forumet. Gör bara din due dilligence på säljaren på C24 så är et lugnt...
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Så det var alltså OK ur ett AD perspektiv att motera en vitguldsbezel på en 1603? :)

Eftersom att klockan är "så pass gammal" så var det ok. Man vet ju dock aldrig vad de säger om man måste skicka klockan till geneve när tillgången på delar börjar tryta. Så behöll för säkerhets skull den "engine-tuned" stålbezeln som är original på 1603 i lådan.
 
Topp