Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips Automatisk klocka för max 10000kr

Diskussion i 'Diskussion' startad av torninger, 14 oktober 2015.

1. torninger
    Trådstartare

torninger Torpare

Från:
    Göteborg
    Hej!

Jag är ny här på forumet och relativt ny gällande automatiska klockor. Det är ett intresse som jag kommer att öka med tiden men jag letar alltså nu efter min första automatiska klocka i prisspannet upp till 8000 max 10 000kr.
    Vad jag önskar är en med stållänk för att möjligen köpa till ett läderarband senare, samt er urtavla på kanske 42-45mm.
    Jag gillar även eleganta dykarklockor om man kan uttrycka sig så!

Har ni några bra tips och idéer till mig?
    Själv har jag har kollat lite på Tissot och Certina, bland annat dessa i länkarna nedanför:
    Tissot PRC 200 Automatic http://www.klockia.se/tissot-prc200-automatic-chrono-t055.427.11.017.00
    Samma fast med svart urtavla http://www.klockia.se/tissot-prc200-automatic-chrono-t055.427.11.057.00

Tissot Seastar 1000 Automatic http://www.mywatch.nu/tissot-seastar-5

Tack på förhand!

2. EmilW

EmilW Friends of KS

SimonJE, DrSbaitso, tim ur länk och 1 annan gillar detta.
  3. nöt

nöt Biskop

Oris Aquis har du nog kanske i det prisspannet. Dock så är det krångligt och fult att ha den på läder.

Wozzor gillar detta.
  4. mmx

mmx Stadsbo

+1 på Longines Hydroconquest. Gott om återförsäljare, alltså potentiellt bra förhandlingsläge.

Wozzor och torninger gillar detta.
  5. torninger
    Trådstartare

torninger Torpare

Från:
    Göteborg
    Läder är inget krav att den ska passa på men tanker mig att det kan vara smidigt ibland. Blir som en helt annan klocka med läder och oftast lite elegantare..

Oris verkar vara trevliga klockor men verkar börja på 14-15000 vilket jag tycker är lite mycket i dagsläget tyvärr!

6. torninger
    Trådstartare

torninger Torpare

Från:
    Göteborg
    Jasså?
    Har du/ni erfarenhet om att man kan ta upp en prisdiskussion i klockbutikerna om man hittar vissa klockor billigare på internet/andra ÅF?

Är Longines annars ett märke som värdesätts högre än Tissot, Citizen? Personligen så har jag den uppfattningen iaf!

7. torninger
    Trådstartare

torninger Torpare

Från:
    Göteborg
    Jag gillar den! Dock ingen kronograf som jag kan önska men till det priset kan man inte få allt.
    Den blåa gillar jag http://www.klockia.se/longines-hydro-conquest-l3.642.4.96.6

Har du erfarenhet om vad det kostar att serva dessa och vilka serviceintervaller det är?

8. mmx

mmx Stadsbo

Ja, man kan förhandla priset på klockor. Också. :)
    Vad som är finare är ju mycket personlig preferens. Longines har en trevlig historia och är genomsnittligt dyrare än Citizen och Tissot. Jag delar din uppfattning. Ger väl bra värde för pengarna, vad nu det betyder i klockvärlden...
    Service är så lindrigt det kan bli, Longines kör moderna ETA-verk, dvs reservdelar enkelt tillgängliga och kan servas typ överallt.
    Du har säkert sett att Hydroconquest finns i kronograf också, kostar väl ett par tusenlappar mer. Kronografter är dyrare att serva än bara "timmar-minuter-sekunder".

torninger gillar detta.
  9. Hitta en beggad Longines Legend diver

EDIT: Missade att du ville ha länk

DrSbaitso, dräpdrulle, Wozzor och 3 andra gillar detta.
  10. Krostiffer

Krostiffer Borgare

Begagnad Omega SMP? Om nu begagnat kan tänkas. :)

Edit: kom på att det kanske blir i tippen av budgeten/lite över

11. torninger
    Trådstartare

torninger Torpare

Från:
    Göteborg
    Jag såg nu även en Seiko SKX009k som jag tyckte var riktigt fin!
    Finns väl bara begagnad dock!
    seiko.jpg

12. nöt

nöt Biskop

Nej dom där går nog att få tag påp nya än. Tror jag.

13. torninger
    Trådstartare

torninger Torpare

Från:
    Göteborg
    Begagnat kan tänkas om de är i fint skick! Jag vill ändå ha känslan över en "ny" klocka! :)

Krostiffer gillar detta.
  14. nöt

nöt Biskop

torninger gillar detta.
  15. torninger
    Trådstartare

torninger Torpare

Från:
    Göteborg
    http://www.uret.se/seiko-divers-bla-stal-o42-mm-p-186.html
    Hittade den på uret.se för 2345kr
    Men den kostar ju ingenting I stort sett för en automat. Seiko kanske inte alls ligger I samma kvalitéts klass som Citizen etc..?

16. nöt

nöt Biskop

Vad mina erfarenheter är så är deras kvalitet högra än både Citizen, Certina, Tissot. Är nog mest att det inte står Swiss made på tavlan en del drar sig.

17. lawb1

lawb1 Bonde

Jag röstar för Longines HC, har ägt den och var jättenöjd med kvalitén man får för den pengen!

SimonJE och torninger gillar detta.
  18. torninger
    Trådstartare

torninger Torpare

Från:
    Göteborg
    Vet du då hur det är med serviceintervall och vad dessa ligger på i circa priser?

19. Akerhage

Akerhage Stadsbo

Från:
    Götelaborg
    snygg, vart ligger den annonsen?

20. lawb1

lawb1 Bonde

Jag har inte jättebra koll men det är ett ETA verk i som många kan serva!

21. Chatastropher

Chatastropher Stadsbo

Från:
    Straight outta Skälby
    En outsider: Armida A7. Ser ut att klara ett kärnvapenkrig: (stulen bild)

DrSbaitso, Peter cerwin, Goose och 2 andra gillar detta.
  22. EmilW

EmilW Friends of KS

Serviceintervallet är väl 5 år har jag för mig. Jag har själv en Longines Conquest kronograf från 2009 som jag ännu inte servat. Den håller tiden riktigt bra, dock ska den in på service nu. Sitter väl ett Valjoux 7750 verk i både Conquest och HC, vad jag sett ligger en service på typ 5k för kronografen, antar att det blir lite mindre utan kronograf.

torninger gillar detta.
  23. Var mer en uppmaning till dig att leta efter en annons ;-) , brukar komma upp titt som tätt här på K&S så börja tråla....

Akerhage gillar detta.
  24. torninger
    Trådstartare

torninger Torpare

Från:
    Göteborg
    Ingen som har fler tips och idéer på snygga mekaniska klockor? :)

25. EmilW

EmilW Friends of KS

Finns ju massor med Seiko i olika prisklasser, sen har du ju Orient Mako och Ray i olika utföranden. Glycine Combat Sub tycker jag finns i några riktigt fina varianter med!

26. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Jag slår ett slag för Tissot som har ryckt upp sig de senaste åren. Den här får du för typ 6 papp, kanske mindre minns ej, och kan med fördel användas på läder också vid behov.
    Cool klocka som flörtar med dess föregångare. Om du nu inte har snöat in på dykare.
    Screenshot_2015-10-14-15-58-35.jpg

J

DrSbaitso, stelah, break out och 2 andra gillar detta.
  27. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Gummo gillar detta.
  28. torninger
    Trådstartare

torninger Torpare

Från:
    Göteborg
    Ja med det priset går det ju att köpa minst 5st!
    Jag vill ju även köpa en "riktig" klocka med bra kvalitet. Känns som att man inte får en "riktig" klocka för 1500kr utan mer en grymt snygg extra klocka som man kan sätta något Nato band på eller liknande och använda på somrarna.. :)

29. torninger
    Trådstartare

torninger Torpare

Från:
    Göteborg
    Den faller mig tyvärr inte i smaken... Men med läder kan den vara snygg som du säger!

30. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Jag lägger in en röst för Seiko Marinemaster (MM300) det bör finnas sådana i fint skick för 13-14k...

DrSbaitso, Fido1, dräpdrulle och 4 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield