• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips hur jag får loss boettlocket

Tompaz

Omega
Har en tissot seastar som jag saknar info om, vilket verk osv. Har testat att lossa boettlocket men det sitter som bara den.
Någon som har ett bra knep ?
/Tompaz
 

Bilagor

  • 20160411_195516.jpg
    20160411_195516.jpg
    90.3 KB · Visningar: 133
  • 20160411_195621.jpg
    20160411_195621.jpg
    85.3 KB · Visningar: 141
Skaffa en vettig boettnyckel om du nu måste in och pilla med det på egen hand. (Nej, jag rekommenderar inte detta.)
 

Tompaz

Omega
Svårt att hitta info om klockan, funderar på att sälja den. Svårt att skriva en annons om jag inte vet så mycket om klockan.
 
Att du ser verket kommer inte hjälpa så mycket om du inte är väldigt insatt/urmakare då du inte kommer veta vad du ska leta efter.
Det är bättre att googla på namnet på klockan och luska ut vad för verk det är.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Du kan prova att limma fast en mutter och försiktigt men bestämt vrida upp boetten. Använd med fördel en fast nyckel (gör inte som jag gör, gör som jag säger :)).
image.jpeg

När du sedan försiktigt brutit loss muttern kan du lösa upp limmet med typ aceton. Men var super-försiktig i hela processen, så du inte repar, kladdar lim eller spiller aceton. Lycka till!
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
O
Du kan prova att limma fast en mutter och försiktigt men bestämt vrida upp boetten. Använd med fördel en fast nyckel (gör inte som jag gör, gör som jag säger :)).
image.jpeg

När du sedan försiktigt brutit loss muttern kan du lösa upp limmet med typ aceton. Men var super-försiktig i hela processen, så du inte repar, kladdar lim eller spiller aceton. Lycka till!

Om du kokar baklokket i vatten, ramlar muttern av etter ett par minuter.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Jag brukar (håll i hatten nu)

Limma fast mitten av en victorinoux fällkniv med epoxy mot baksidan, då får jag liksom ett handtag typ som en korkskruv. Det funkar varje gång.

Sen en tops med aceton och lite tålamod.


Mvh robin
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag brukar (håll i hatten nu)

Limma fast mitten av en victorinoux fällkniv med epoxy mot baksidan, då får jag liksom ett handtag typ som en korkskruv. Det funkar varje gång.

Sen en tops med aceton och lite tålamod.


Mvh robin

Bättre med en stor mutter och skiftnyckel, ibland är bandhornen innåtböjda och då är det inte säkert att victorinoxen/saxen/skruvmejseln eller linjalen kommer förbi. Sedan är det ju dumt att riskera att förstöra en fin victorinox. :)
 
Topp