• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips inför klockköp

Doncorleone

Cartier
Hej alla,

Går i tankarna att skaffa en ny klocka. Denna gången blir det en pilotklocka då jag har en dykare redan och vill prova nya typer av dinkor.

Har två alternativ som jag haft i bakhuvudet i över fem år och det är Seikos SNA411 & Citizens NightHawk BJ7000-52e.

Egentligen är jag inget större fan av urtavlor med massa detaljer och därför ligger Natthöken något bättre till mellan dessa i nuläget.

Har ni själva erfarenhet av dessa och kan komma med tunga argument både för och emot vore jag tacksam. Nya tips på modeller uppskattas också! Budgeten ligger på ca 4000.-

Mvh,
 

Doncorleone

Cartier
Sorry skulle lagt upp från början :)

Börjar med seikon. Tycker att visarna kunde ha vart lite större. Skruvkrona på samtliga "knappar"/vred. Seikos Hardlex ska vara något tåligare än Citizens mineralglas också.
image.jpg


Citizens Night Hawk. Gillar att allt är borstat vilket ger den en mer toolig look som jag verkligen gillar. Länken ska vara riktigt bra för det man betalar med solida ändlänkar. Även mindre plottrig urtavla med större visare. Lumen ska vara jävligt bra!
image.jpg
 

fplteknikern

Omega
2-Faktor
Den där Seikon var bland det rörigaste jag har sett.. :D Du skriver att du inte är ett fan av urtavlor som har massa detaljer, Så därför skulle jag utesluta Seikon av den anledningen.
 

Doncorleone

Cartier
Den där Seikon var bland det rörigaste jag har sett.. :D Du skriver att du inte är ett fan av urtavlor som har massa detaljer, Så därför skulle jag utesluta Seikon av den anledningen.

Jo precis nästan fruktansvärt, men ändå övertalar jag mig själv att det kan funka om jag bara ger det lite tid..lätt förklarat en typ av hatkärlek eftersom nått ändå tilltalar mig.

Det lutar mot en natthök då länken är helt borstad och urtavlan är tydligare, men håller på bollen ett tag till :)
 

Doncorleone

Cartier
Nighthawken är grym för den pengen. Tänk bara på att det blir mycket urtavla på den så även om den har korta luggar upplevde jag ändå att den bär lite större än sina 40mm.
Men som sagt kan starkt rekommendera den. Finns lite inspiration här : http://forums.watchuseek.com/f21/nighthawk-appreciation-thread-424415.html

Min gamla:
attachment.php


attachment.php


Den va riktigt fin på läder:) Tack för tipset ska kika!
Har förstått att den ser rätt stor eftersom det mer eller mindre bara är urtavla men tror den inte gör sig så mycket större än en Certina DS Diver..?
 
Funderade ett tag på att inköpa den men det blev aldrig av. Har inte sett den fysiskt, vilket skulle krävas ifall jag skulle göra ett köp. Men jag tror inte det kan gå fel med den rackaren :)
 
Topp