• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips inför rolexköp (Beggad)?

morrism

Audemars
Hej igen!

Har lite funderingar innan mitt rolex-köp (submariner) om ni orkar svara på.

1: Rykten säger att det finns riktigt bra kopior i omlopp med bra urverk m.m. där klockan t.o.m blivit misstagen för en riktig på auktioner m.m. Stämmer det?

2: Måste man verkligen serva klockan var 5e till 7e år? Har en tissot som går fortfarande i 11 år utan service.

3: Var kan man lämna in klockan på "rolex-service" där de byter ut slitna delar och gör klockan som ny? (Har sett klockor där det står att de är nyservade, men de ser rätt risiga ut, har ägaren bett att inget ska bytas ut då?)

4: Funderar på att byta "dykringen", är det någon som gjort det och är det "risky"? (Risk för läcka)

5: Har submarinern alltid haft safirglas? Vilka förändringar (funktion/hållbarhet) har den genomgått sen 80-90 tal?

Tack!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
morrism skrev:
Hej igen!

Har lite funderingar innan mitt rolex-köp (submariner) om ni orkar svara på.

1: Rykten säger att det finns riktigt bra kopior i omlopp med bra urverk m.m. där klockan t.o.m blivit misstagen för en riktig på auktioner m.m. Stämmer det?

2: Måste man verkligen serva klockan var 5e till 7e år? Har en tissot som går fortfarande i 11 år utan service.

3: Var kan man lämna in klockan på "rolex-service" där de byter ut slitna delar och gör klockan som ny? (Har sett klockor där det står att de är nyservade, men de ser rätt risiga ut, har ägaren bett att inget ska bytas ut då?)

4: Funderar på att byta "dykringen", är det någon som gjort det och är det "risky"? (Risk för läcka)

5: Har submarinern alltid haft safirglas? Vilka förändringar (funktion/hållbarhet) har den genomgått sen 80-90 tal?

Tack!

1. Säkerligen, men sååå bra är de inte.
2: Nej, men man bör om man vill att den ska hålla i 50år. Att en klocka fortfarande går och håller tiden betyder INTE att den inte behöver servas.
3: Hos en auktoriserad Rolexförsäljare
4: Inte risk för läcka. Vridringen har ingen vattensäkrande funktion.
5: Nej. Gamla har plexi.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
morrism skrev:
1: Rykten säger att det finns riktigt bra kopior i omlopp med bra urverk m.m. där klockan t.o.m blivit misstagen för en riktig på auktioner m.m. Stämmer det?
Fråga om kopior på ett klockforum för klockentusiaster..? jag hoppas du skojar...

morrism skrev:
2: Måste man verkligen serva klockan var 5e till 7e år? Har en tissot som går fortfarande i 11 år utan service.
Man bör serva dom var 5:e år eftersom verket b.l.a behöver smörjning och att slitage mellan dom rörliga delarna uppkommer, ju längre man väntar - desto mer omfattande blir troligen servicen.

morrism skrev:
3: Var kan man lämna in klockan på "rolex-service" där de byter ut slitna delar och gör klockan som ny? (Har sett klockor där det står att de är nyservade, men de ser rätt risiga ut, har ägaren bett att inget ska bytas ut då?)
Att få en Rolex servad görs väl enklast att lämna klockan hos en Rolex AD? Sen kan man självklart välja bort polering av klockan..

morrism skrev:
4: Funderar på att byta "dykringen", är det någon som gjort det och är det "risky"? (Risk för läcka)
Görs det av en kompetent urmakare ser jag inga problem med det..

morrism skrev:
5: Har submarinern alltid haft safirglas? Vilka förändringar (funktion/hållbarhet) har den genomgått sen 80-90 tal?
Submariner hade plexiglas innan, safir tillkom på 80-talet tror jag. Senaste uppdateringen med Sub-C subbarna är förbättrad länk och klasp med bättre mikrojustering med den så kallade glidelock klaspen.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Fråga om kopior på ett klockforum för klockentusiaster..? jag hoppas du skojar...

Easy now, han frågar väl av oro för att bli blåst.

Som svar: kanske på en gårdsauktion, men inte hos ett seriöst auktionsverk. Tips är annars att lägga ut en annons här, eller på annat entusiastforum - här håller folk koll på varandra. :) Blocket och dylikt är lite risky om du inte vet vad du ska kolla efter.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
mace skrev:
Fråga om kopior på ett klockforum för klockentusiaster..? jag hoppas du skojar...

Easy now, han frågar väl av oro för att bli blåst.

Som svar: kanske på en gårdsauktion, men inte hos ett seriöst auktionsverk. Tips är annars att lägga ut en annons här, eller på annat entusiastforum - här håller folk koll på varandra. :) Blocket och dylikt är lite risky om du inte vet vad du ska kolla efter.

okej jag kryper väl till korset då! förlåt :oops:
 

morrism

Audemars
80talisten skrev:
Fråga om kopior på ett klockforum för klockentusiaster..? jag hoppas du skojar...

Okej visste inte att det var ett tabu att nämna det, men det skulle inte vara kul att punga ut 30+ tusen och sen få reda på att den är en kopia, därför jag frågar.
 

morrism

Audemars
Den här servicen, 6500:- har jag hört att den går på, men det kan väl inte inkludera byte av delar? En ny dykarring kostar ju flera 1000 bara den ex.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
morrism skrev:
80talisten skrev:
Fråga om kopior på ett klockforum för klockentusiaster..? jag hoppas du skojar...

Okej visste inte att det var ett tabu att nämna det, men det skulle inte vara kul att punga ut 30 tusen och sen få reda på att den är en kopia, därför jag frågar.

jag läste fel av det du skrev, ber om ursäkt. Kolla så att det är säljare med bra omdömmen o.s.v. Men jag såg någon bluffannons igår där någon lagt in en riktig explorer med pappaer och allt komplett. Det kan vara lurigt det där och jag har ingen erfarenhet av att handla klockor begagnat.
 

Knät

Cartier
80talisten skrev:
morrism skrev:
1: Rykten säger att det finns riktigt bra kopior i omlopp med bra urverk m.m. där klockan t.o.m blivit misstagen för en riktig på auktioner m.m. Stämmer det?
Fråga om kopior på ett klockforum för klockentusiaster..? jag hoppas du skojar...

Det är väl en väldigt relevant fråga och är det några som kan svara på det så är det det folket som hänger här..
Mitt svar är att det finns riktigt bra kopior men känner man sig osäker så begär man att ett äkthetsintyg utfärdas innan på t.ex. Kaplans eller hos valfri Rolex AD

80talisten skrev:
morrism skrev:
2: Måste man verkligen serva klockan var 5e till 7e år? Har en tissot som går fortfarande i 11 år utan service.
Man bör serva dom var 5:e år eftersom verket b.l.a behöver smörjning och att slitage mellan dom rörliga delarna uppkommer, ju längre man väntar - desto mer omfattande blir troligen servicen.
Just Rollar är väl bland de okänsligare på marknaden, men ja serva ska man göra.. Dock behöver man väl inte vara benhård med 5 år..

80talisten skrev:
morrism skrev:
4: Funderar på att byta "dykringen", är det någon som gjort det och är det "risky"? (Risk för läcka)
Görs det av en kompetent urmakare ser jag inga problem med det..
Med lite tejp och en smörkniv så gör man det lätt själv, finns massor av guider på nätet. Det finns ingen risk för vattenläckage. Men känner man sig osäker så bör man väl låta en urmakare göra det.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
morrism skrev:
Den här servicen, 6500:- har jag hört att den går på, men det kan väl inte inkludera byte av delar? En ny dykarring kostar ju flera 1000 bara den ex.

En vanlig service innefattar invändig service och inte byte av dykring.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Knät skrev:
Det är väl en väldigt relevant fråga och är det några som kan svara på det så är det det folket som hänger här..
Mitt svar är att det finns riktigt bra kopior men känner man sig osäker så begär man att ett äkthetsintyg utfärdas innan på t.ex. Kaplans eller hos valfri Rolex AD
Jag förvrängde frågan helt i min slutkörda hjärna efter helgpasset på jobbet :x självklart är frågan relevant av högsta grad såg jag nu i efterhand.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Beroende på om klockan är ny eller vintage så skulle jag rekommendera olika service-intervall. På en modern Rolex så skulle jag säga 5-7 år alternativt när den börjar påvisa servicebehov. Dvs om den går sämre, tappar gångreserv etc. För vintage så skulle jag snarare rekommendera att serva klockan när den ber om det. Om det är efter fem år eller tio känns inte relevant. Det är onödigt att skruva för ofta i en klocka som går bra. Här råder givetvis olika uppfattningar men om en vintagerolle går bra efter tio år så låt den vara. Inte jättemycket i de verken som går åt helvete så varför riskera att urmakaren skadar det som är mest värdefullt när de tar isär klockan. Det är inte verket som är det värdefulla i en vintageklocka och det blir inte per automatik förstört för att man väntar tills den går dåligt. Slitdelar kostar kaffepengar om man möjligtvis bortser från gamla kronografverk.

Davvan med sin servicenoja lär inte hålla med mig men det kan jag leva med. :)
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Tips inför rolexköp (Beggad)?

Har googlat en hel del på kopior för att lära mig att spotta icke kosher. Det som slagit mig är att det finns sjukt bra kopior idag, både av moderna klockor men även på vintage modeller där urverket är enda sättet att se äkthet. Då börjar vi komma in på franken-klockor. Riktigt lurigt då de är en blandning av fake-delar och genuina. I princip omöjligt att se felen...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Re: Sv: Tips inför rolexköp (Beggad)?

_jonte skrev:
Har googlat en hel del på kopior för att lära mig att spotta icke kosher. Det som slagit mig är att det finns sjukt bra kopior idag, både av moderna klockor men även på vintage modeller där urverket är enda sättet att se äkthet. Då börjar vi komma in på franken-klockor. Riktigt lurigt då de är en blandning av fake-delar och genuina. I princip omöjligt att se felen...
Visa mig en vintage-fake där det inte syns på tavlan. :)

Vet man vad man köper så finns det alltid tells. Vet man inte vad man köper ska man hålla sig borta från vintage. Moderna fakes kan jag noll om men jag tror också här att ett tränat öga utan problem kan urskilja original från kopia.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Tips inför rolexköp (Beggad)?

Per skrev:
_jonte skrev:
Har googlat en hel del på kopior för att lära mig att spotta icke kosher. Det som slagit mig är att det finns sjukt bra kopior idag, både av moderna klockor men även på vintage modeller där urverket är enda sättet att se äkthet. Då börjar vi komma in på franken-klockor. Riktigt lurigt då de är en blandning av fake-delar och genuina. I princip omöjligt att se felen...
Visa mig en vintage-fake där det inte syns på tavlan. :)

Vet man vad man köper så finns det alltid tells. Vet man inte vad man köper ska man hålla sig borta från vintage. Moderna fakes kan jag noll om men jag tror också här att ett tränat öga utan problem kan urskilja original från kopia.

Var nog äkta tavla på dessa vintage-franken...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Posta en gärna en pic där man ser tavlan. Orkar inte regga mig.

Det jag menar är att om man lägger 30k+ så bör man göra lite due dilligence. Finns massor med referensdatabaser på nätet så det är bara att ta sig tid och jämföra. Hittills så klarar inte asiaterna av att göra 100%-iga kopior.
 

Knät

Cartier
80talisten skrev:
Knät skrev:
Det är väl en väldigt relevant fråga och är det några som kan svara på det så är det det folket som hänger här..
Mitt svar är att det finns riktigt bra kopior men känner man sig osäker så begär man att ett äkthetsintyg utfärdas innan på t.ex. Kaplans eller hos valfri Rolex AD
Jag förvrängde frågan helt i min slutkörda hjärna efter helgpasset på jobbet :x självklart är frågan relevant av högsta grad såg jag nu i efterhand.

Såg det efter jag postat mitt inlägg, men då jag hade mer info i svaret så lät jag det vara kvar.. Lätt att göra en tankevurpa efter en rejäl helg.. Oavsett jobbhelg eller festhelg. :mrgreen:
 

_jonte

Patek
Dessa ska tydligen vara kopior.. You tell me... :?
subandsd.jpg

sub2j.jpg

sub1d.jpg

sd02q.jpg

sd01.jpg

milsub.jpg

intro1680.jpg

intro1665.jpg

gmt1.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jämför texterna och loggan på tavlan mot de på tex doubleredseadweller.com så ser du snabbt felen.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Knät skrev:
80talisten skrev:
Knät skrev:
Det är väl en väldigt relevant fråga och är det några som kan svara på det så är det det folket som hänger här..
Mitt svar är att det finns riktigt bra kopior men känner man sig osäker så begär man att ett äkthetsintyg utfärdas innan på t.ex. Kaplans eller hos valfri Rolex AD
Jag förvrängde frågan helt i min slutkörda hjärna efter helgpasset på jobbet :x självklart är frågan relevant av högsta grad såg jag nu i efterhand.

Såg det efter jag postat mitt inlägg, men då jag hade mer info i svaret så lät jag det vara kvar.. Lätt att göra en tankevurpa efter en rejäl helg.. Oavsett jobbhelg eller festhelg. :mrgreen:
:) precis
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det finns tre varianter av meters first röd sub.

image006_med.jpeg


Två har öppna 6:eek:r som denna. Jämför sedan f:et på feet så ser du att den bara kan likna den sista bilden, dvs mkIII. Jämför sedan resten av texten så ser du tex på placeringen på andra L:et i OFFICIALLY så ser du snabbt att det är fel. Inte ens nästan på rätt ställe. Så här noga bör man vara innan man lägger ned hinkvis med slantar på en klocka. Finns fler tell's och givetvis är det likadant på alla de andra du postade.'

Jag menar inte att vara otrevlig men det går att skydda sig om man är noggrann. Gällande resten av klockan så ser man ofta om case eller annat är fel. Har du sett tillräckligt många så känner du snabbt om det är rätt eller fel. Har du inte koll så be någon som kan alternativt stirra dig blind på olika klockor i tex VRF:s referensarkiv. Överlag ska det mycket till om man köper en fake om man gör sin hemläxa. Har man brådis och prompt försöker göra kap på ebay utan kunskap så kan det definitivt bli fel. Därför ska man inte stressa fram sånna här köp. Det är relativt enkelt att se fel men det kräver att man investerar tid i köpet.

Finns mycket annat som bara är rent skräp om man tittar på bezelinlägg, bezel, datumhjul mm. Men som sagt, dessa bör ingen seriös köpare gå på.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bara du börjar jämföra. :)

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=74976

Spontant känns den inte ok men vem vet, du kanske lurar mig med en äkta. Jag kan inte olika mk:s på GMT:n men den jättelånga kronan ser inte kul ut, O:et i ROLEX är större än resten. Till och med sekundvisaren känns off, fonten på bezelinlägget, speciellt 2:an är off för mig, caset känns off vid kronskydden mm..

Överlag så kan man enkelt jämföra vanliga modeller med de referensramar som finns. Hittar man ingen sub/gmt/sd som liknar det man tittar på så är det mest troligt en fake.
 
Topp