• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips mottages - Presenter till marsalker

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
I sommar smäller det! Självklart ska mina fyra marsalker ha varsin gåva och eftersom man är klocknörd så varför inte en klocka med lite gravyr på boettlocket? Hade ju gärna dragit till med varsin rolle men den budgeten har jag inte och tittar snarare efter ur i prisklassen 1000 - 2000kr.

Har ni några bra förslag åt mig? Jag tar även gärna emot förslag på annat än klockor som kan vara kul att få.
 
U

urinvånaren

Guest
Marskalk är en titel med varierande betydelse. Termen uppkom under tidig medeltid i Europa och syftade då på en person med ansvar för ett antal hästar. Senare blev det en officersgrad och därefter även en beteckning för olika ceremoniella ämbeten. Ordet anses ha sitt ursprung i ett germanskt marr, 'häst' (jämför märr) och latinets scalcus, 'tjänare'.

Ge dom varsin häst :D grattis förresten!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Går det att få någon orient automat dressare i den prisklassen?
Grattis till bröllopet!
 

T.rex

Omega
urinvånaren skrev:
Marskalk är en titel med varierande betydelse. Termen uppkom under tidig medeltid i Europa och syftade då på en person med ansvar för ett antal hästar. Senare blev det en officersgrad och därefter även en beteckning för olika ceremoniella ämbeten. Ordet anses ha sitt ursprung i ett germanskt marr, 'häst' (jämför märr) och latinets scalcus, 'tjänare'.

Ge dom varsin häst :D grattis förresten!

+1 :lol:
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
urinvånaren skrev:
Marskalk är en titel med varierande betydelse. Termen uppkom under tidig medeltid i Europa och syftade då på en person med ansvar för ett antal hästar. Senare blev det en officersgrad och därefter även en beteckning för olika ceremoniella ämbeten. Ordet anses ha sitt ursprung i ett germanskt marr, 'häst' (jämför märr) och latinets scalcus, 'tjänare'.

Ge dom varsin häst :D grattis förresten!

Nja, hur mkt häst får man för 2000kr? Några kilo kött på sin höjd och hur kul vore det? :-D

Säg Bestman då om benämningen känns bättre.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Såna där fulcoola urverks-manschettknappar kanske? Manschettknappar är ju en klassisk marskalk-gåva, och så blir det ändå en klocknörd-twist.

Fickur är annars kul. Jäkligt prisvärt, gravyrvänligt och sällan något man köper till sig själv.
 
U

urinvånaren

Guest
Jaganata skrev:
urinvånaren skrev:
Marskalk är en titel med varierande betydelse. Termen uppkom under tidig medeltid i Europa och syftade då på en person med ansvar för ett antal hästar. Senare blev det en officersgrad och därefter även en beteckning för olika ceremoniella ämbeten. Ordet anses ha sitt ursprung i ett germanskt marr, 'häst' (jämför märr) och latinets scalcus, 'tjänare'.

Ge dom varsin häst :D grattis förresten!

Nja, hur mkt häst får man för 2000kr? Några kilo kött på sin höjd och hur kul vore det? :-D

Säg Bestman då om benämningen känns bättre.

:D
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Skulle en vanlig SKX-dykare vara tråkig? Ingen av dem har någon automatklocka. Fast det kanske känns lite "billigt", missförstå mig rätt.
 
Svårt, eftersom man (förhoppningsvis) bara gifter sig en gång och om du verkligen vill ge dom fyra ett minne för livet så är nog inte en dinka för 1000-2000 det bästa valet, jag personligen skulle satsa på ett par riktigt fina Manschettknappar eller någon sedelklämma, roligt att få och man kan ha dom hela livet...Manschettknappar är inte lika lätta att supa bort som sedelklämma dock...

Skultuna har från ca 500 i stål och runt 2lax i Silver

http://skultuna.com/category/54-manschettknappar.html

Georg jensen i Silver om du vill fläska på, från 2000 uppåt....

http://www.georgjensen.com/sv/smycken/cufflinks-1?gclid=CPani4Phq7YCFU92cAod0SoAVA

Hermés är Hermés..

http://usa.hermes.com/man/accessories/cufflinks/in-silver.html

Finns hur mycket som helst i olika prisklasser och enligt mig en bra gåva...

OCH STORT GRATTIS!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jaganata skrev:
Skulle en vanlig SKX-dykare vara tråkig? Ingen av dem har någon automatklocka. Fast det kanske känns lite "billigt", missförstå mig rätt.

Lite tråkig om än bra val då det är en riktigt bra klocka för pengen.
Kolla med seriouswatches/creationwatches om de kan ge någon mängdrabatt på sina Klockor vid köp av fler. Orient är ju bra klockor också för någon tusing styck som mest (makon är billig på creationwatches iaf)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
masterkiller skrev:
Svårt, eftersom man (förhoppningsvis) bara gifter sig en gång och om du verkligen vill ge dom fyra ett minne för livet så är nog inte en dinka för 1000-2000 det bästa valet, jag personligen skulle satsa på ett par riktigt fina Manschettknappar eller någon sedelklämma, roligt att få och man kan ha dom hela livet...Manschettknappar är inte lika lätta att supa bort som sedelklämma dock...

Skultuna har från ca 500 i stål och runt 2lax i Silver

http://skultuna.com/category/54-manschettknappar.html

Georg jensen i Silver om du vill fläska på, från 2000 uppåt....

http://www.georgjensen.com/sv/smycken/cufflinks-1?gclid=CPani4Phq7YCFU92cAod0SoAVA

Hermés är Hermés..

http://usa.hermes.com/man/accessories/cufflinks/in-silver.html

Finns hur mycket som helst i olika prisklasser och enligt mig en bra gåva...

OCH STORT GRATTIS!


Efva Attling har även de manschettknappar. Riktigt snygga. Jag gav min bestman manschettknappar när jag gifte mig.
Köpte likadana till honom och mig.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
masterkiller skrev:
Svårt, eftersom man (förhoppningsvis) bara gifter sig en gång och om du verkligen vill ge dom fyra ett minne för livet så är nog inte en dinka för 1000-2000 det bästa valet, jag personligen skulle satsa på ett par riktigt fina Manschettknappar eller någon sedelklämma, roligt att få och man kan ha dom hela livet...Manschettknappar är inte lika lätta att supa bort som sedelklämma dock...

Skultuna har från ca 500 i stål och runt 2lax i Silver

http://skultuna.com/category/54-manschettknappar.html

Georg jensen i Silver om du vill fläska på, från 2000 uppåt....

http://www.georgjensen.com/sv/smycken/cufflinks-1?gclid=CPani4Phq7YCFU92cAod0SoAVA

Hermés är Hermés..

http://usa.hermes.com/man/accessories/cufflinks/in-silver.html

Finns hur mycket som helst i olika prisklasser och enligt mig en bra gåva...

OCH STORT GRATTIS!

Bra Martin! Kul förslag. Kanske ska släppa det där med varsin klocka.

Kanske någon shyrre kniv? Eller fiskerulle? Man kan aldrig ha för få knivar eller fiskerullar :-D
 
Du kan ju ändå få Manschettknapparna klockrelaterade....kanske inte någon riktig kvalité men roliga...

Kolla
http://www.watch-cufflinks.com


Longines
DNC1162_Cufflinks_LONGINESMediumOval2.jpg


Ett 'Weddingset' med fem par borde passa dig 500 USD för alla...

http://www.watch-cufflinks.com/wedding01.htm
TT1081_Cufflinks_BULOVAFivePairGroomsmenWeddingSet1.jpg


Hittade ett par Seiko till 80talisten

DNC1115_Cufflinks_SEIKOGoldLargeRound1.jpg
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Fan, det där är nog taget Martin. Weddingsetet kändes ju kanon. Tack som fan!

Och tack alla andra för era förslag. Kommer ni på något mer så tipsa på bara. Än så länge är inget skrivet i sten.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
urinvånaren skrev:
Marskalk är en titel med varierande betydelse. Termen uppkom under tidig medeltid i Europa och syftade då på en person med ansvar för ett antal hästar. Senare blev det en officersgrad och därefter även en beteckning för olika ceremoniella ämbeten. Ordet anses ha sitt ursprung i ett germanskt marr, 'häst' (jämför märr) och latinets scalcus, 'tjänare'.

Ge dom varsin häst :D grattis förresten!

hahaha gjorde min dag
 

jandan

Panerai
urinvånaren skrev:
Marskalk är en titel med varierande betydelse. Termen uppkom under tidig medeltid i Europa och syftade då på en person med ansvar för ett antal hästar. Senare blev det en officersgrad och därefter även en beteckning för olika ceremoniella ämbeten. Ordet anses ha sitt ursprung i ett germanskt marr, 'häst' (jämför märr) och latinets scalcus, 'tjänare'.

Ge dom varsin häst :D grattis förresten!

+1 :D
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jaganata skrev:
masterkiller skrev:
Jaganata skrev:
Fan, det där är nog taget Martin. Weddingsetet kändes ju kanon. Tack som fan!

Och tack alla andra för era förslag. Kommer ni på något mer så tipsa på bara. Än så länge är inget skrivet i sten.

Coolt, du kan matcha dessa med din hamilton klocka...

http://www.watch-cufflinks.com/tie_tacs/TT1085.htm

TT1085_Cufflinks_HAMILTONSmOvalPinstripeFivePairGroomsmenWeddingSet1.jpg

Hamiltonklocka? Måste varit längesedan :)

Köp en ny då :mrgreen:
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Det eviga tipset när det kommer till presenter; köp något som är dyrt, fint och lyxigt för sin typ - helst så dyrt och fint att vederbörande inte skulle köpa det själv. En klocka för en tusing är bara trist och snålt; en flaska vin, ett par strumpor eller en ostskalk för samma summa är en sann ynnest.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Jaganata skrev:
urinvånaren skrev:
Marskalk är en titel med varierande betydelse. Termen uppkom under tidig medeltid i Europa och syftade då på en person med ansvar för ett antal hästar. Senare blev det en officersgrad och därefter även en beteckning för olika ceremoniella ämbeten. Ordet anses ha sitt ursprung i ett germanskt marr, 'häst' (jämför märr) och latinets scalcus, 'tjänare'.

Ge dom varsin häst :D grattis förresten!

Nja, hur mkt häst får man för 2000kr? Några kilo kött på sin höjd och hur kul vore det? :-D

Säg Bestman då om benämningen känns bättre.

Bestmen borde vara mer korrekt om de är fyra :)

Grattis till det stundande bröllopet. Ge dem varsin
any9usy4.jpg

Så klart inte världens bästa klocka, men snygg, billig och en kul bakgrund. I ditt tacktal till dem under middagen kan du kalla dem dina rotebröder och hänga upp talet kring flygarklockor eller nåt :)
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Singular skrev:
Det eviga tipset när det kommer till presenter; köp något som är dyrt, fint och lyxigt för sin typ - helst så dyrt och fint att vederbörande inte skulle köpa det själv. En klocka för en tusing är bara trist och snålt; en flaska vin, ett par strumpor eller en ostskalk för samma summa är en sann ynnest.

I'll keep that in mind!
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
JoberMan skrev:
Så klart inte världens bästa klocka, men snygg, billig och en kul bakgrund. I ditt tacktal till dem under middagen kan du kalla dem dina rotebröder och hänga upp talet kring flygarklockor eller nåt :)

Vad är det för något och vart köper man den?
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Jaganata skrev:
JoberMan skrev:
Så klart inte världens bästa klocka, men snygg, billig och en kul bakgrund. I ditt tacktal till dem under middagen kan du kalla dem dina rotebröder och hänga upp talet kring flygarklockor eller nåt :)

Vad är det för något och vart köper man den?
Sorry, trodde inte den gått någon obemärkt förbi. Googla Seagul 1963. En remake på kinesiska flygvapnets pilotklocka. Under 2K hem i lådan. Köper du fyra så kan du säkert förhandla till dig rabatt. Köpte min från samma ställe som Pappikjolo tipsade om i en tråd tidigare. Kan leta rätt på sidan om du vill
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
JoberMan skrev:
Jaganata skrev:
JoberMan skrev:
Så klart inte världens bästa klocka, men snygg, billig och en kul bakgrund. I ditt tacktal till dem under middagen kan du kalla dem dina rotebröder och hänga upp talet kring flygarklockor eller nåt :)

Vad är det för något och vart köper man den?
Sorry, trodde inte den gått någon obemärkt förbi. Googla Seagul 1963. En remake på kinesiska flygvapnets pilotklocka. Under 2K hem i lådan. Köper du fyra så kan du säkert förhandla till dig rabatt. Köpte min från samma ställe som Pappikjolo tipsade om i en tråd tidigare. Kan leta rätt på sidan om du vill

Cool, då ska jag göra lite research. Grattis till MM300an btw :-D
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Har inga idéer på presenter men säg till om du behöver hjälp med att skriva tal, det är lite av min grej ;)
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
JoberMan skrev:
Jaganata skrev:
...Grattis till MM300an btw :-D

Tack. Var just en sväng förbi Västermalmsgallerian och köpte denna av micke_s också :
Den känner du väl igen? ;-)

MF! Dubbelgrattis då :-D Coolare Doxa går ju inte att hitta. Finishen på den där är one of a kind!


Aquaracer2 skrev:
Har inga idéer på presenter men säg till om du behöver hjälp med att skriva tal, det är lite av min grej ;)

Fy fan, tal är inte min grej. Räcker det inte med att köpa dyra grejor så kan man hålla käften sen? :lol:
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Tips mottages - Presenter till marsalker

Grattis Johan och jag håller med Singular, köp något dyrt för sin klass so to say. Eller gör som jag och min fru, ställ in allt och rym till Rom där ni hyr en studio i Spagna, gifter er i svenska kyrkan och lever på glass och hysteriska mängder vino i några veckor :)

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
 
Topp