• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips och förslag på armband till dessa klockor

soder

Cartier
Jag önskar lite råd och tips om vad för armband jag kan/bör använda till dessa ur klockor. Dels vilken typ av läder, men kanske framför allt passande "mönster" och färg(nyans). "Bör" man köra Omega-band Omegaklockorna, eller det är inget "tvång"?

IMG_20170215_111812.jpg Just nu sitter det ett original Omegaband på. Även buckle är original, men utan sådan där logga. Silver buckle så klart. Gillar helt klart detta band på denna klocka, då även detta band blev slitet väldigt snabbt och tappade sin "glans" på sidorna. Var i början grymt besviken på detta, men nu efter ett tag har det ljusa som kom fram bakom "lacken" mörknat, och passar nu helt klart in.

IMG_20170215_111845.jpg En av de klockor jag är behov av annat band på. 18 mm upp till men endast 14 mm ner till. Kolla tråden här. https://klocksnack.se/threads/läderrem-som-passar-detta-buckle.56347/#post-1444690
Det nuvarande gör att klockan uppfattas lite sportig (inget fel i det i sig) men klockan blir riktigt stilren när den sitter på ett mer vanligt band.

IMG_20170215_112006.jpg Senaste förvärdet, där endast ett läderimitation sitter på nu. Svart band tycker jag är att föredra till svart urtavla. Vad är att rekommendera till denna? Tycker ibland det blir för "damigt" eller gubbigt med viss typ av mönster i bandet, men är lite osäker. (se till rem på nästa klocka).
IMG_20170215_112021.jpg Här sitter just nu ett original Omega-band, men med ett Hirsch buckle (i guld). Bör jag skaffa ett annat buckle, och skulle detta band passa på någon annan klocka istället?
IMG_20170215_112032.jpg Här sitter ett Hisch-band och buckle. Inte mönstrat som i klockan ovanför, men inte helt blankt heller, utan matt med lite "känsla" i.
IMG_20170215_112037.jpg Här är jag egentligen nöjd med att ha stållänk, men OM jag skulle vilja köra med läder (sett fina bilder runt om nätet på detta), vad borde jag i så fall köra?

Tacksam för den hjälp som jag kan få i detta ärende.

IMG_20170215_111812.jpg
IMG_20170215_111845.jpg
IMG_20170215_112006.jpg
IMG_20170215_112021.jpg
IMG_20170215_112032.jpg
IMG_20170215_112037.jpg


/Söder
 

Psykel

Patek
Tycker banden du har passar fint, speciellt det på första Omegan!
Bandet på Eternan måste bort ASAP dock! Fasansfullt! Kan bli knepigt att hitta något i 18/14, dock. För att bryta och poppa till det lite skulle jag kanske leta reda på ett band i ödla i nån kul färg som grönt eller liknande! Sen kan du alltid köpa till en näve perlonband att variera med.
På Explorern skulle jag nog köra ett par naton eller liknande. Det är trots allt en äventyrsklocka!
 

soder

Cartier
Tycker banden du har passar fint, speciellt det på första Omegan!
Bandet på Eternan måste bort ASAP dock! Fasansfullt! Kan bli knepigt att hitta något i 18/14, dock. För att bryta och poppa till det lite skulle jag kanske leta reda på ett band i ödla i nån kul färg som grönt eller liknande! Sen kan du alltid köpa till en näve perlonband att variera med.
På Explorern skulle jag nog köra ett par naton eller liknande. Det är trots allt en äventyrsklocka!
Ja, Eternan är typ prio ett. Värt att tillägga där är att jag har ett original buckle där (står i andra tråden), som då alltså är ett litet för 14mm. Det vill jag ju gärna ha kvar. Vet inte om det egentligen är original för den klockan, eller bara ett Eterna generellt.

Perlonband vill jag nog undvika, för det är väl de som förstör baksidan? Suttit ett sådant på första Omegan, vilket slitigt enormt på baksidan på den.

Njo nato och äventyr i all ära, men bland alla dessa "kostymur" med läderband, så är en stållänk ganska ävertyrligt också. =)

/Söder
 

Psykel

Patek
Ja, Eternan är typ prio ett. Värt att tillägga där är att jag har ett original buckle där (står i andra tråden), som då alltså är ett litet för 14mm. Det vill jag ju gärna ha kvar. Vet inte om det egentligen är original för den klockan, eller bara ett Eterna generellt.

Perlonband vill jag nog undvika, för det är väl de som förstör baksidan? Suttit ett sådant på första Omegan, vilket slitigt enormt på baksidan på den.

Njo nato och äventyr i all ära, men bland alla dessa "kostymur" med läderband, så är en stållänk ganska ävertyrligt också. =)

/Söder
Ja och nej om perlon. Bär man samma perlon varje dag utan att göra rent det under 10-20-30 år så kan det bli märken, ja. Jag kör mycket perlon på mina vintage, men förvarar sällan klockorna med bandet på och byter band så gott som dagligen. För att inte tala om att jag ytterst sällan bär samma klocka två dagar på raken, oftast bara när jag har nåt nytt som jag inte kan få nog av på några dagar! :D
Så jag ser ingen risk för slitage.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Ja, Eternan är typ prio ett. Värt att tillägga där är att jag har ett original buckle där (står i andra tråden), som då alltså är ett litet för 14mm. Det vill jag ju gärna ha kvar. Vet inte om det egentligen är original för den klockan, eller bara ett Eterna generellt.

Perlonband vill jag nog undvika, för det är väl de som förstör baksidan? Suttit ett sådant på första Omegan, vilket slitigt enormt på baksidan på den.

Njo nato och äventyr i all ära, men bland alla dessa "kostymur" med läderband, så är en stållänk ganska ävertyrligt också. =)

/Söder

Bandinspiration 101: Kolla @Rozzy på instagram under namnet Rozzys_choice :)

Fru ur på nätet/diamantia på tradera säljer ett ödleband i 18/14mm som skulle kunna passa Eternan, antar att det är 18 mellan luggarna? :) I övrigt så tycker jag du ska satsa på tunna band. Alla typer av läder går nog bra, likaså färger, eftersom det inte finns några extrema färginslag att ta hänsyn till. Men som sagt - tunna band är viktigast. Personligen hade jag dock kört svart på Omegan med svart tavla. :)

Explorern ska stanna på länk ;)
 

Psykel

Patek
Bandinspiration 101: Kolla @Rozzy på instagram under namnet Rozzys_choice :)

Fru ur på nätet/diamantia på tradera säljer ett ödleband i 18/14mm som skulle kunna passa Eternan, antar att det är 18 mellan luggarna? :) I övrigt så tycker jag du ska satsa på tunna band. Alla typer av läder går nog bra, likaså färger, eftersom det inte finns några extrema färginslag att ta hänsyn till. Men som sagt - tunna band är viktigast. Personligen hade jag dock kört svart på Omegan med svart tavla. :)

Explorern ska stanna på länk ;)
Håller med om att spana in @Rozzy! Likaså om den svarta Omegan. Klockorna med ljus tavla skulle nog göra sig bättre på bruna band, dock. Ljusbrun kroko eller ödla på pajformen skulle se riktigt bra ut!
 

soder

Cartier
Bandinspiration 101: Kolla @Rozzy på instagram under namnet Rozzys_choice :)

Fru ur på nätet/diamantia på tradera säljer ett ödleband i 18/14mm som skulle kunna passa Eternan, antar att det är 18 mellan luggarna? :) I övrigt så tycker jag du ska satsa på tunna band. Alla typer av läder går nog bra, likaså färger, eftersom det inte finns några extrema färginslag att ta hänsyn till. Men som sagt - tunna band är viktigast. Personligen hade jag dock kört svart på Omegan med svart tavla. :)

Explorern ska stanna på länk ;)

Vilket är 18/14 menar du?

/Söder
 

soder

Cartier
När vi ändå pratar om fru ur, finns det något där som skulle vara bra för den svarta seamastern? Det är som sagt bara ett fakeband, så vill ha något bra där med.
/Söder
 

soder

Cartier
Köpte lite remmar av @theargonaut, varav en var en ljus ödla. Passade min Eterna sjukt bra om jag får säga det själv. Var även ett fint buckle på det, men jag skulle ju ha 18/14 för att jag hade ett original, så nu har jag satt på det med. Blev lite ansträngt tycker jag, men blev ok. Var ju betydligt jobbigare/svårare att byta buckle än rem.

IMG_20170220_142518.jpg IMG_20170220_142521.jpg IMG_20170220_150152.jpg IMG_20170220_151349.jpg IMG_20170220_151403.jpg IMG_20170220_151528.jpg

/Söder
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Köpte lite remmar av @theargonaut, varav en var en ljus ödla. Passade min Eterna sjukt bra om jag säga det själv. Var även ett fint buckle på det, men jag skulle ju ha 18/14 för att jag hade ett original, så nu har jag satt på det med. Blev lite ansträngt tycker jag, men blev ok. Var ju betydligt jobbigare/svårare att byta buckle än rem.

IMG_20170220_142518.jpg IMG_20170220_142521.jpg IMG_20170220_150152.jpg IMG_20170220_151349.jpg IMG_20170220_151403.jpg IMG_20170220_151528.jpg

/Söder
Vilket lyft! Blev ju sjukt bra, det där!
 

soder

Cartier
Vilket lyft! Blev ju sjukt bra, det där!
Jo, det lyfte verkligen det uret. Det var det jag misstänkte.

Min ring är i vitt guld, så har tyvärr lite "emot" att bära mina guldklockor för mycket. Eller, "emot" är fel, men jag får ju erkänna att det är sjukt mycket snyggare med Eternan med grå tavla och nu ljust band, tillsammans med ringen.

Nu har jag verkligen fått smak på det här med nya band. =)

/Söder
 

Psykel

Patek
Jo, det lyfte verkligen det uret. Det var det jag misstänkte.

Min ring är i vitt guld, så har tyvärr lite "emot" att bära mina guldklockor för mycket. Eller, "emot" är fel, men jag får ju erkänna att det är sjukt mycket snyggare med Eternan med grå tavla och nu ljust band, tillsammans med ringen.

Nu har jag verkligen fått smak på det här med nya band. =)

/Söder
Äsch! Det kommer inte vara några problem att kombinera vitguldsring och guldklocka. Att matcha för mycket kan lätt kännas krystat, tycker jag.
 
Topp