• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips och råd kring Speedmaster Professional önskas

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Du kommer inte ångra dig, tidlös modell och ikonernas ikon.
Min hälsar
3ce2f13ee9c8dced575446bbe851a977.jpg
 

Apartment13

Breitling
Hej,

Efter lång tystnad, men intensivt letande, står jag fortfarande utan en Speedmaster. Har febrilt sökt efter en från 1984 men helt utan framgång. Tills nu. Har varit i kontakt med en säljare i Holland för en Speedmaster som sägs vara från 1984 men jag är väldigt osäker och tänkte därför försöka här och se om det fanns några experter villiga att hjälpa mig lite på traven.

Detta är klockan i fråga:

speedmaster_professional_(5EVC).jpg
speedmaster_professional_(b010).jpg
speedmaster_professional_(Bjhy).jpg


För mig ser den ut att vara i ganska bra skick och jag har även fått bilder på klockan i högre upplösning, andra vinklar, samt när klockan är öppnad. Däremot är jag väldigt tveksam till om klockan verkligen är från 1984.

Serienumret börjar med 4832, vilket efter min förståelse skulle innebära att klockan snarare är från 90-talet. Har här exempelvis undersökt med hjälp av dessa:

http://ialreadyhaveawatch.com/watch-articles/omega/omega-serial-numbers-by-year/
http://c1861.blogspot.hk/2011/08/omega-serial-numbers-by-year.html
http://chronomaddox.com/romans.html
http://chronomaddox.com/omega_serial_numbers.html

Men hur pålitliga är dessa listor?

Dessutom, ifall man följer den här guiden: http://c1861.blogspot.hk/2011/08/dial-marking.html
indikerar också detta att klockan skulle vara tillverkad senare än 1984. Se exempelvis OMEGA logon samt S:et och r:et i 'Speedmaster'.

Säljaren verkar absolut vara seriös och menar att efter de listor de använder, skulle klockan vara från 84, men det saknas box, papper, kvitton etc.

Vad tänker ni här - skulle klockan kunna vara så pass gammal eller är den definitivt nyare än vad säljaren säger?

På förhand, tusen tack för all eventuell hjälp!
 

Apartment13

Breitling
Tack för alla mycket hjälpsamma inspel! Jag tror helt enkelt inte detta är klockan för mig då det ju verkar som att klockan är betydligt nyare än vad som är indikerat. (Jokkmokkswe - stämmer, det är den klockan du länkar till).

Min hopplösa, ändlösa och tröstlösa jakt går helt enkelt vidare....
Igen, tusen tack för er hjälp!
 

JAH42

Friends of KS
Det jag gillar mest med min speedy är mångsidigheten, den är snygg på nästan vilken rem/länk som helst.
Enda nackdelen är den moderna professionell länken, ingen mikrojustering suger purjo.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag har också en. Är nästan ett måste i en klocksamlares vapenarsenal :)

Kör ofta min 69a på mesh. Många tycker inte om det, men kunde astronauter så kan väl jag! Happy hunting!
armstrong.jpg


 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag har också en. Är nästan ett måste i en klocksamlares vapenarsenal :)

Kör ofta min 69a på mesh. Många tycker inte om det, men kunde astronauter så kan väl jag! Happy hunting!
][/URL]

Astronauterna körde ofta JB Champion länk/mesh, mest för att det var så risigt att de inte riskerade att skada sig om de skulle fastna med klockan utan då går länken lätt sönder... :)
 

EmilOskar

Breitling
Kidnappar den här tråden!

Har nu bestämt mig för att, likt många om man får tro ett flertal trådstartare, köpa en Omega Speedmaster som min första "riktiga" klocka. Men jag har några frågor som jag skulle uppskatta om någon tog sig tid till att svara på:

1. Hur "ovattentät" är egentligen en Speedmaster? Tycker att det känns konstigt att den lyckas vinna tävling för att ta sig ut i rymden men inte verkar klara av en dusch... eller?

2. Hur stor skillnad i framtida värde tror ni det är mellan en pre-moon och de tidiga 861-modellerna? Övergångsmodellerna verkar gå för ganska mycket mindre än de 321-modellerna.

3. Då jag är relativt ny i klockvärlden så har jag svårt att se framåt i värdeförändring på olika klockor. T.ex. får jag för mig att sådana här jubileumsklockor (45:e år sedan månlandningen, First Omega in Space osv.) kommer sjunka i pris i framtiden då man kanske inte vill ha en gammal "replica"-klocka?

Ja, jag är ny på forumet! Tack för visad hänsyn :)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Några svar:
1) Ganska begränsat med vatten i rymden så vattentätheten var nog inget viktigt urvalskriteria för NASA.
2) Även om modeller med 861 verk också användes under de senare Apollo färderna så kommer det vara en skillnad i pris. Det beror på att det tillverkades så många fler ex med 861 verk än med 321. Omega gick över till det mer lättillverkade 861 verket när försäljningen tog fart i samband med publiciteten kring Omega och NASA's rymdprogram.
3) Jag gillar inte alla dessa jubileumsmodeller så därför har jag inte koll men vad jag förstår är en del ganska heta och andra mindre. Som vanligt är det nästan omöjligt att gissa vad som blir hett i framtiden. Mitt råd är att inte spekulera för mycket i framtida värde utan köp den modell du känner mest för.
 

Icaras

Rolex
Kidnappar den här tråden!

Har nu bestämt mig för att, likt många om man får tro ett flertal trådstartare, köpa en Omega Speedmaster som min första "riktiga" klocka. Men jag har några frågor som jag skulle uppskatta om någon tog sig tid till att svara på:

1. Hur "ovattentät" är egentligen en Speedmaster? Tycker att det känns konstigt att den lyckas vinna tävling för att ta sig ut i rymden men inte verkar klara av en dusch... eller?

2. Hur stor skillnad i framtida värde tror ni det är mellan en pre-moon och de tidiga 861-modellerna? Övergångsmodellerna verkar gå för ganska mycket mindre än de 321-modellerna.

3. Då jag är relativt ny i klockvärlden så har jag svårt att se framåt i värdeförändring på olika klockor. T.ex. får jag för mig att sådana här jubileumsklockor (45:e år sedan månlandningen, First Omega in Space osv.) kommer sjunka i pris i framtiden då man kanske inte vill ha en gammal "replica"-klocka?

Ja, jag är ny på forumet! Tack för visad hänsyn :)
Rymdsnubbarna var nog stensäkra på att det inte skulle finnas vatten varken i rymden eller på månen. Förutom vattentäthet så hårdtestades klockorna för allt möjligt annat. Angående din fråga så beror det på period och modell, skulle inte bada med någon speedy iallafall.

321 kommer alltid att vara en bra bit dyrare. Men det är först nu de senaste två åren eller så som transitional och 69: or stuckit iväg från senare 861.

Allt beror på vad marknaden törstar efter i framtiden. Rena replikor tror iallafall inte jag blir någon höjdare. Däremot tror jag att unika modeller med kort produktionsperiod kommer att stiga.

Välkommen förresten! :)
 

EmilOskar

Breitling
Tack för svaren!

Lite följdfrågor:

1) Hehe, jag fattar att det inte är särskilt mycket vatten i rymden, men jag tänker: om man nu gör en klocka som ska vara den mest hållbara, varför inte slänga in lite vattentäthet för att förstärka det? Men det är troligtvis inte så enkelt...?

2) Aha, så det har varit en förändring för dessa övergångsmodeller + 69:eek:r i det senaste. Hur har värdeutvecklingen varit generellt för Speedmasters? Känns som att andrahandsvärdet är väldigt högt!


Mitt råd är att inte spekulera för mycket i framtida värde utan köp den modell du känner mest för.

Håller helt med här Ville! Och egentligen spelar det ingen roll för mig, jag planerar att aldrig sälja klockan. Men tycker att det finns något kittlande i att klockan har ökat eller åtminstone stannar på samma pris under min levnadstid. Men inte till vilket pris som helst.
 

EmilOskar

Breitling
PS. Mina inlägg till trots; jag ser inte klockköpet som en investering. Anledningen till att jag vill köpa Speedmastern är att jag fullkomligt älskar historien bakom den och tycker att den är så otroligt vacker! DS.
 
Tack för svaren!
1) Hehe, jag fattar att det inte är särskilt mycket vatten i rymden, men jag tänker: om man nu gör en klocka som ska vara den mest hållbara, varför inte slänga in lite vattentäthet för att förstärka det? Men det är troligtvis inte så enkelt...?


Det är tvärtom: klockan bars även utanpå rymddräkten (med ett halvmeterlångt armband typ nato, med kardborrefäste). Den skulle därför klara ett högre tryck inuti klockan än utanför. Eftersom den svagaste tätningen ligger mellan boett och glas, så kan teoretiskt glaset poppa ut om tryckförändringen sker snabbt och klockan är alltför tät.

Enligt specen ska de klara 30 ATM - men min Speedmaster Cal 861 (från -70-71) fick fukt på insidan av glaset fram till senaste servicen när den fick ett nytt glas. Jag skulle inte chansa igen med en som inte var nyservad.

Bifogar en bild (nu på läder så att den inte följer med i duschen ;).
 

Bilagor

  • IMG_0513.jpg
    IMG_0513.jpg
    78.1 KB · Visningar: 73

EmilOskar

Breitling
Det är tvärtom: klockan bars även utanpå rymddräkten (med ett halvmeterlångt armband typ nato, med kardborrefäste). Den skulle därför klara ett högre tryck inuti klockan än utanför. Eftersom den svagaste tätningen ligger mellan boett och glas, så kan teoretiskt glaset poppa ut om tryckförändringen sker snabbt och klockan är alltför tät.

Enligt specen ska de klara 30 ATM - men min Speedmaster Cal 861 (från -70-71) fick fukt på insidan av glaset fram till senaste servicen när den fick ett nytt glas. Jag skulle inte chansa igen med en som inte var nyservad.

Bifogar en bild (nu på läder så att den inte följer med i duschen ;).

Fin klocka! Och tack för förklaringen, nu förstår jag bättre.
Aha, så fukt kom in men den klarade sig med bara ett glasbyte? Känns ändå betryggande :)
 

Icaras

Rolex
Tack för svaren!

Lite följdfrågor:

1) Hehe, jag fattar att det inte är särskilt mycket vatten i rymden, men jag tänker: om man nu gör en klocka som ska vara den mest hållbara, varför inte slänga in lite vattentäthet för att förstärka det? Men det är troligtvis inte så enkelt...?

2) Aha, så det har varit en förändring för dessa övergångsmodeller + 69:eek:r i det senaste. Hur har värdeutvecklingen varit generellt för Speedmasters? Känns som att andrahandsvärdet är väldigt högt!




Håller helt med här Ville! Och egentligen spelar det ingen roll för mig, jag planerar att aldrig sälja klockan. Men tycker att det finns något kittlande i att klockan har ökat eller åtminstone stannar på samma pris under min levnadstid. Men inte till vilket pris som helst.
NASA handplockade ett gäng klockor från en urbutik i Texas (?). Det var långt senare som Omega fick veta att klockan testades/användes av NASA. Det var alltså inte så att Omega utvecklade Speedmastern ÅT dem :)

Som med allt annat så stiger priset på modeller med något som avviker från de vanliga. 69 hade t.ex den gamla loggan på boettlocket, stepdial, pricken över 90 på tachyn osv. Allt detta påverkar priset :)
 

EmilOskar

Breitling
NASA handplockade ett gäng klockor från en urbutik i Texas (?). Det var långt senare som Omega fick veta att klockan testades/användes av NASA. Det var alltså inte så att Omega utvecklade Speedmastern ÅT dem :)

Som med allt annat så stiger priset på modeller med något som avviker från de vanliga. 69 hade t.ex den gamla loggan på boettlocket, stepdial, pricken över 90 på tachyn osv. Allt detta påverkar priset :)


Sant! Men den förändrades väl en hel del efter testet?

Det jag tycker är lustigt/kanske logiskt är att det ovanliga inte alltid är bättre än det vanliga. T.ex. så går en vanlig Professional 3750.50 från 90-talet mycket bättre än någon specialvariant från samma tid! Men jag vet ju förvisso inte i vilken utsträckning specialvarianten gjordes, kan ju ha varit vanligare än "originalet".
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Ett litet instick angående vattentäthet bara; de senaste Speedmaster Professional anger Omega klara 5ATM vilket väl är högre än tidigare?
Vet inte om detta även gällde 3750.50 någon eller om det bara är dom med nya ref som börjar på 311.30.42?
Då jag trott att klockan är i princip oförändrad under de senaste decenniet så skulle jag bli förvånad om man höjt ratingen.

http://www.omegawatches.com/collection/speedmaster/moonwatch/professional/31130423001005

5ATM är väl tillräckligt bra för att man inte ska behöva oroa sig särskilt mycket.

Mvh
 

EmilOskar

Breitling
Det jag tycker är lustigt/kanske logiskt är att det ovanliga inte alltid är bättre än det vanliga. T.ex. så går en vanlig Professional 3750.50 från 90-talet mycket bättre än någon specialvariant från samma tid! Men jag vet ju förvisso inte i vilken utsträckning specialvarianterna gjordes, kan ju ha varit vanligare än "originalet".


Ser att jag var lite snurrig när jag skrev det här. Går bättre = säljs dyrare.
Ursäkta för dubbelpost.
 

Icaras

Rolex
Sant! Men den förändrades väl en hel del efter testet?

Det jag tycker är lustigt/kanske logiskt är att det ovanliga inte alltid är bättre än det vanliga. T.ex. så går en vanlig Professional 3750.50 från 90-talet mycket bättre än någon specialvariant från samma tid! Men jag vet ju förvisso inte i vilken utsträckning specialvarianten gjordes, kan ju ha varit vanligare än "originalet".
Så vitt jag vet ändrades bara packningarna till pushers någon gång kring 1967-1968. Så det förändrades inte så mycket mer än urverket efter NASA använt klockan. Vet ej om tätningen förbättrades ytterliggare i samband med urverksbytet.

Vilken specialmodell är det du har i åtanke från 90-talet? Släpptes inte så farligt många och de som finns är dyrare än 3570/3590 från samma period.

Klockan i annonsen är ingen typisk 69:a. Oavsett är den för dyr, 18-22k är rimligare.
 

EmilOskar

Breitling
Så vitt jag vet ändrades bara packningarna till pushers någon gång kring 1967-1968. Så det förändrades inte så mycket mer än urverket efter NASA använt klockan. Vet ej om tätningen förbättrades ytterliggare i samband med urverksbytet.

Vilken specialmodell är det du har i åtanke från 90-talet? Släpptes inte så farligt många och de som finns är dyrare än 3570/3590 från samma period.

Klockan i annonsen är ingen typisk 69:a. Oavsett är den för dyr, 18-22k är rimligare.


Nej, jag tänkte nog fel angående 90-talsvarianterna. Tror jag menade Automatic-modellerna. Vilket såklart inte är samma sak.

Angående klockan från 1969 så känns det ju som att den är i väldigt fint skick? Tror även att den har sin originallänk. Men ja, 18K känns ju rimligare. Vad skulle en 69:a med de typiska detaljerna kosta?
 

Icaras

Rolex
Nej, jag tänkte nog fel angående 90-talsvarianterna. Tror jag menade Automatic-modellerna. Vilket såklart inte är samma sak.

Angående klockan från 1969 så känns det ju som att den är i väldigt fint skick? Tror även att den har sin originallänk. Men ja, 18K känns ju rimligare. Vad skulle en 69:a med de typiska detaljerna kosta?
Om det är en 69:a så har den fått i princip alla delar bytta förutom länk, case o kanske verk. Ingen rolig klocka, skulle lika bra vara från 80-talet.
En 69:a i fint skick ligger väl mellan 20-24k, hade den i annonsen varit så fin med originaldelar så hade den varit uppe max en dag.
 

EmilOskar

Breitling
Om det är en 69:a så har den fått i princip alla delar bytta förutom länk, case o kanske verk. Ingen rolig klocka, skulle lika bra vara från 80-talet.
En 69:a i fint skick ligger väl mellan 20-24k, hade den i annonsen varit så fin med originaldelar så hade den varit uppe max en dag.

Tack för bra svar!

Klockan jag är mest intresserad av är referensen ST105.012. Jag fattar att det beror på vilket skick klockan är i, men låt oss säga att den är i bruksskick ("vanligt" slitage) och håller tiden ok, vad går en sådan klocka för och hur ofta dyker klockorna upp?
 

Icaras

Rolex
Tack för bra svar!

Klockan jag är mest intresserad av är referensen ST105.012. Jag fattar att det beror på vilket skick klockan är i, men låt oss säga att den är i bruksskick ("vanligt" slitage) och håller tiden ok, vad går en sådan klocka för och hur ofta dyker klockorna upp?
Skulle väl tro omkring 35k. Har inte så bra koll på hur ofta de dyker upp, beror helt på om man menar i Sverige eller internationellt. Dyker väl upp par stycken om året på hemmaplan.
 
Topp