Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips om var jag hittar ett "oljekit"

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Matts, 6 september 2014.

1. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har förstått att det är åtminstone två oljor man behöver när man servar en klocka och att ett verktyg för arbetet krävs för att få rätt mängd olja. Min fråga är om någon har tips om var man köper detta i så små kvantiteter som möjligt, typ ett nybörjar- kit?

Mvh

Matts

2. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Jag hade kollat på E-bay. Har sett kit där tidigare.

Matts gillar detta.
  3. Exxet

Exxet Borgare

Googla på moebius oil, ett tips är dom här 3 : Microgliss D-5 (Low-speed High-load), 9010 (High-speed Low-load), 8300 Grease(no speed high-load). Sk oilers finns i kit, oftast 4 st och om man vill, oljekoppar. Kolla på Cousins UK.

eriksson850 gillar detta.
  4. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack! har hittat verktygen och oljan separat men inte riktigt förstått vad man behöver och inte. Tack igen:)

5. Exxet

Exxet Borgare

Ett annat tips, köp boken Amateur Watchmaking av Per Torphammar, även om den är på Engelska så är det enligt mig en bra bok om man man vill börja pilla med klockor.

6. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nu är grejerna beställda, ska fixa boken också men brukar vilja testa själv först innan jag läser instruktionsboken;)

7. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Boken är väldigt lättläst och bra. Du lär undvika många misstag, men givetvis går det att hitta samma info på andra ställen :)

Men när du lärt dig teorin (inte speciellt komplext) så är det praktik som gäller för att få till alla moment.

8. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  9. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har beställt boken också nu, hoppas på lite tips där. Oljan var inte gratis men den lär ju räcka ett tag tänker jag.

Tack för alla tips och hjälp

Exxet gillar detta.
  10. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Oljan lär räcka tills den blir för gammal (5-10år) De extremt små mängder man använder gör att även de minsta flaskorna räcker till hundratals klockor.