• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips om var jag hittar ett "oljekit"

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har förstått att det är åtminstone två oljor man behöver när man servar en klocka och att ett verktyg för arbetet krävs för att få rätt mängd olja. Min fråga är om någon har tips om var man köper detta i så små kvantiteter som möjligt, typ ett nybörjar- kit?

Mvh

Matts
 

Exxet

Rolex
Googla på moebius oil, ett tips är dom här 3 : Microgliss D-5 (Low-speed High-load), 9010 (High-speed Low-load), 8300 Grease(no speed high-load). Sk oilers finns i kit, oftast 4 st och om man vill, oljekoppar. Kolla på Cousins UK.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Googla på moebius oil, ett tips är dom här 3 : Microgliss D-5 (Low-speed High-load), 9010 (High-speed Low-load), 8300 Grease(no speed high-load). Sk oilers finns i kit, oftast 4 st och om man vill, oljekoppar. Kolla på Cousins UK.
Tack! har hittat verktygen och oljan separat men inte riktigt förstått vad man behöver och inte. Tack igen:)
 

Exxet

Rolex
Ett annat tips, köp boken Amateur Watchmaking av Per Torphammar, även om den är på Engelska så är det enligt mig en bra bok om man man vill börja pilla med klockor.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nu är grejerna beställda, ska fixa boken också men brukar vilja testa själv först innan jag läser instruktionsboken;)
 

Minuteman

Rolex
Nu är grejerna beställda, ska fixa boken också men brukar vilja testa själv först innan jag läser instruktionsboken;)
Boken är väldigt lättläst och bra. Du lär undvika många misstag, men givetvis går det att hitta samma info på andra ställen :)

Men när du lärt dig teorin (inte speciellt komplext) så är det praktik som gäller för att få till alla moment.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har beställt boken också nu, hoppas på lite tips där. Oljan var inte gratis men den lär ju räcka ett tag tänker jag.

Tack för alla tips och hjälp
 

Minuteman

Rolex
Oljan lär räcka tills den blir för gammal (5-10år) De extremt små mängder man använder gör att även de minsta flaskorna räcker till hundratals klockor.
 
Topp