• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på automatare mellan 4-6000 kr?

D

Deleted member 11690

Guest
Hjälper en kollega att köpa en klocka i present åt sin kille. Hon vill lägga mellan 4-6000 kr, hon vill helst ha en klocka med automatiskt urverk och vill inte köpa beggat. Varken min kollega lr hennes kille har någon egentlig koll på klockor men det var viktigt att det var en riktig klocka och inte parfym klocka. Själv tänker jag typ seiko lr certina, annars står det rätt still. Så vad säger Sveriges bästa klockforum? Tips på märken och modeller mottages tacksamt :)
 

Platinum

Cartier
Tänker mig att lite mer info är bra, storlek, typ av klocka, läder/länk etc?

Spontant tänker jag Certina DS Action (dykare) eller typ DS 1 (Dress/sportdress). Longines kanske har några modeller som passar också.
 
B

Banankontakt

Guest
Jag såg denna i butik idag och blev positivt överraskad. Tyvärr hann jag inte prova den.

image.jpg
 
D

Deleted member 11690

Guest
Tänker mig att lite mer info är bra, storlek, typ av klocka, läder/länk etc?
Förstår det :) tror inte på några rena dressare. Gärna länk (dock inte hugget i sten). Killen är rätt stor så tror inte man bör gå under 40 mm. Certina DS action känns som ett bra tips :)

Spontant tänker jag Certina DS Action (dykare) eller typ DS 1 (Dress/sportdress). Longines kanske har några modeller som passar också.
 

Johe

Omega
I den prisklassen om det ska vara nytt skulle jag tittat på Hamilton eller Seiko. Ska det vara dykare, dress, nåt annat? Ungefärlig storlek? Blir väldigt brett annars!
 
D

Deleted member 11690

Guest
I den prisklassen om det ska vara nytt skulle jag tittat på Hamilton eller Seiko. Ska det vara dykare, dress, nåt annat? Ungefärlig storlek? Blir väldigt brett annars!
Hamilton har jag missat lite faktiskt så ska kika på det :) tack! Jag tror på en dykare lr sportmodell gärna över 40 mm :)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag såg denna i butik idag och blev positivt överraskad. Tyvärr hann jag inte prova den.

image.jpg
Jag har provat den i all hast för några veckor sedan. Kanonfin tavla och färgerna med kontrasterna lyfts verkligen fram på ett positivt sätt! Själv köpte jag denna istället få jag blev tokkär i kombinationen av brunt läderband, polerad boett och roséindex:
0c5a0859a933acc4405b6572339ffeb9.jpg


En annan favorit är naturligtvis Certina DS Action Diver som jag nu har ägt i ca 3 år. Nyligen tillbaka från service, men vilken fantastisk klocka det är!

61G7Bv79v9L._UL1500_.jpg
 

Andyrew

Cartier
Certina DS1 Day-date såklart!:) Finns med svart, grå och silverfärgad tavla. Har själv den gråa på länk.
http://www.klockia.se/e-handel-sokresultat?search=Certina+DS+1+Automatic+Day-Date

Skulle även bli mitt förslag, sportig, dressad, bra urverk, kvalitet och tillverkare. Kanske lite safe och tråkigt kan tyckas men ett mycket bra val i den prisklassen.

Edit: Skulle även vilja säga att även om action divern är ett bra val, men väldigt toolig och inte särskilt mångsidig. En ny longines hc/glycine är kanske utanför budget men en bra kombination av sportigt men som funkar bra till det mesta.
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Jäklar, blev så nyfiken på DS1;an efter den här tråden så jag la en beställning på den svarta m. länk via Klockia nyss- tänkte komplettera med ett schyst läder senare. Så bör ha den på Fredag, kan också ge ett uttalande då jag fått den. Hoppas jag ska bli nöjd, ser otroligt vacker ut på bild i alla fall.
 

Rivalen

Rolex
Prometheus Sailfish med känt Seikoverk. 42 mm och påtaglig storlek. Jag gillar många av de ovannämnda. Denna är mer för den som vill ha nåt alla inte har. Euro 340.-. Reviews finns på Worn and Wound och på ABlogtoWatch. Blancpain Fifty Fathoms inspirerad vridring, dock inte i samma material.

PROMETHEUS_SAILFISH_DIAL3.jpg


Prometheus-Sailfish-300m-Diver-Watch-Blue-Dial-Sapphire-Bezel-7.jpg
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Kan bara instämma med de som föreslår Certina! Väldigt nöjd med min Certina DS-1. Otroligt skön att bära, vattentålig till 10 ATM, automat. Valde just denna version för att den hade svart datumhjul som passar bra till tavlan. Ca 5,5k från uret i vintras.

image.jpeg
 
Topp