Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på begagnad Bretling runt 25.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Zoidfarb, 1 januari 2014.

1. Zoidfarb
    Trådstartare

Zoidfarb Torpare

Hej alla glada och god fortsättning på det nya året. Är ute efter en
    Bretling alltid haft en förkärlek till B1 tycker den är så snygg. Men har dålig koll i övrigt. Tänkte då kolla med alla er super duktiga o kunniga människor. Om ni hade 25k vilken klocka skulle ni lägga pengarna på?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

2. gruby

gruby Friends of KS

Jag är varken super duktig eller kunnig men för 25k får du en fet Avenger Seawolf ;)

3. carlanton

carlanton Biskop

För 25 borde du kunna få en både en B1 och en Superocean. B1:an är ju inte vattentät, så superoceanen blir ett perfekt komplement.

4. morrism

morrism Friends of KS

5. Zoidfarb
    Trådstartare

Zoidfarb Torpare

Hade inte ens tänkt så, klart man kan ha flera :-D B1 har jag alltid velat haft. Men är det där med vattentåligheten. Så där har du en poäng.:-D

6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ofattbart hur en så tjock klocka inte kan klara mer än 50m. Hade jag köpt upp mig på breitling så hade det blivit en aerospace och en super ocean heritage (40mm).

laketwig gillar detta.
  7. carlanton

carlanton Biskop

Det har att göra med att kronan används för att välja funktion. Den kan alltså inte vara gängad och har antagligen bara en mesig packning. Hade gärna haft en istället för min Superocean men jag klarar mig inte utan vattentäthet.

8. yonsson

Från:
    GBG
    Men aerospacen har väl 100m (?) och den har ju också funktionskrona.

9. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Står 100m på min Aerospace från mitten på 90-talet i alla fall.

yonsson gillar detta.
  10. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Seawolfen på K&S (gripenbro) är en ruggigt läcker dinka! Rätt fet dock :D

gruby och Jonaz gillar detta.
  11. Zoidfarb
    Trådstartare

Zoidfarb Torpare

Nån som har koll på airwolfen? Gillar designen på den.

12. carlanton

carlanton Biskop

Intressant, då har jag fel! Skiljer sig urverken i AS och B1? Kan det ha att göra med resonationskammaren på baksidan av B1:an? Har inte varit sugen på någon ny klocka på ett bra tag, men nu känner jag att det är dags att börja jaga en B1:a...

13. yonsson

Från:
    GBG
    Det borde ju skilja sig eftersom B1an har pushers. Det är säkerligen även dessa som drar ner wr'n till 50m.
    Lite kass dock kan jag tycka och med ett kvartsverk finns det ingen anledning till att den skulle behöva vara så sjukt tjock.

14. carlanton

carlanton Biskop

Hade missat att Aerospacen inte har pushers. Men tjockleken är väl just för att den har en stor resonanskammare för alarmet? Tror den skulle se lite märklig ut om den var tunnare, eftersom att den är så stor. Å andra sidan borde ju 50m räcka för dusch och bad.

15. yonsson

Från:
    GBG
    Men tjockt stål resonerar väl inte? :) Har i alla fall aldrig sett högtalare eller akustiska gitarrer i stål. Det finns ju massvis med alarmklockor utan resonanslåda (vad fan det nu är när det gäller klockor).

16. carlanton

carlanton Biskop

Akustiska gitarrer i stål är mindre vanligt än förnicklad mässing eller aluminiumkoner (i tri-cone-konstruktioner) och har funnits de senaste 70 åren. Jag antar att boetten är rätt tunn (eller att det finns en luftspalt mellan en inre resonanskammare och boetten), för tjockt stål vibrerar knappast bra.

yonsson gillar detta.
  17. Sond

Sond Friends of KS

Navitimer, Navitimer, Navitimer... En av klockvärldens klassiker. Går inte att bortse från oavsett om man ska köpa en Breitling eller en klocka överhuvudtaget. Att jag inte äger en själv är att jag har svårt att hitta tillfällen att bära den.

Erik F gillar detta.
  18. Erik F

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne
    Håller med Sond. Har själv Navitimern, svart på svart läderband. Den passar för de flesta tillfällen.

par gillar detta.
  19. Zoidfarb
    Trådstartare

Zoidfarb Torpare

Tycker det är sjukt svårt, skulle helst vilja ha en av varje :-D

20. Zoidfarb
    Trådstartare

Zoidfarb Torpare

Men lutar mera åt en Navitimern börja gilla den.

21. yonsson

Från:
    GBG
    :D

De gamla är ju för övrigt rätt coola.

Skulle absolut inte ha något emot en breitling top time

Breitling har många fula modeller som inte faller mig i smaken, men de har absolut många fina också!

Sond gillar detta.
  22. Zoidfarb
    Trådstartare

Zoidfarb Torpare

Riktigt fina båda två måste jag säga.

23. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Klassiska modeller som Navitimer i all ära, men rent utseendemässigt tycker jag Superocean Heritage är oerhört fin..

24. Erik F

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne

Haha, skulle vilja hävda att det där blev lite felciterat, men effekten blev bra. Höll mest om att det var en klassiker i Sonds uttalande. Själv tycker jag den är lätt att bära, oftast till Chinos och med eventuell uddakavaj, men har den till kostym ibland med.

yonsson gillar detta.
  25. Zoidfarb
    Trådstartare

Zoidfarb Torpare

Svårt det här, surfat runt sen nio imorse när jag klev på dygnet tills nu. För mkt att välja på.

yonsson gillar detta.
  26. carlanton

carlanton Biskop

Navitimer ska vara vintage!

Men för att vidga dina vyer: den lite bortglömda vulgojuvelen Hercules. Med en boett på 44.8 mm och integrerad länk är det inget för den mesige. Ganska ovanlig men också relativt billig.

In developing the Hercules chronograph, Breitling has deliberately opted for superlatives. Inspired by mythology, its name is there to remind people that it is one of the largest chronographs the brand has ever made. Size-wise, the figures are eloquent: it measures 44.8 mm in diameter and is thick. Among other features, it provides dual display of measured times. A 60-minute totalizer with center hand guarantees peerless readability for any chronograph measurement under one hour. For longer times, a single totalizer with two hands combines the hours and minutes, enabling read-off of the time elapsed as one would normally read the time, meaning instantly unmistakably. THis optimal legibility is made possible by a 38-jewel Caliber 39, a chronometer-cerified Breitling proprietary movement.

par gillar detta.
  27. Zoidfarb
    Trådstartare

Zoidfarb Torpare

Den gillar vi mkt :-D

28. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    3 typer jag tycker är coolast...

Gillar de med karaktäristiska "raiders" på vridringen

En blacksteel modell
    Kultig aerospace
    Fet headwind
    med UTC är ju extra kultigt

Eurenius gillar detta.
  29. Zoidfarb
    Trådstartare

Zoidfarb Torpare

Har ju insett att ingen hjälper ju mig med det här, blir ju bara värre och värre...nu vill jag ha alla klockor :-D

theargonaut gillar detta.
  30. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Har aldrig gillat dom, men ser nu första gången, Top Time , mycket vacker,sen Aerospace......Måste ha varit blind. Breitling har faktiskt fina modeler................:watching:

Mårtenssons ur Brookfield