• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på begagnad Bretling runt 25.

Zoidfarb

Breitling
Hej alla glada och god fortsättning på det nya året. Är ute efter en
Bretling alltid haft en förkärlek till B1 tycker den är så snygg. Men har dålig koll i övrigt. Tänkte då kolla med alla er super duktiga o kunniga människor. Om ni hade 25k vilken klocka skulle ni lägga pengarna på?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Hej alla glada och god fortsättning på det nya året. Är ute efter en
Bretling alltid haft en förkärlek till B1 tycker den är så snygg. Men har dålig koll i övrigt. Tänkte då kolla med alla er super duktiga o kunniga människor. Om ni hade 25k vilken klocka skulle ni lägga pengarna på?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Jag är varken super duktig eller kunnig men för 25k får du en fet Avenger Seawolf ;)
 

carlanton

Audemars
För 25 borde du kunna få en både en B1 och en Superocean. B1:an är ju inte vattentät, så superoceanen blir ett perfekt komplement.
 

morrism

Audemars
1034394d1365062463-f-s-breitling-super-ocean-heritage-42-photo_1.jpg
 

Zoidfarb

Breitling
För 25 borde du kunna få en både en B1 och en Superocean. B1:an är ju inte vattentät, så superoceanen blir ett perfekt komplement.

Hade inte ens tänkt så, klart man kan ha flera :-D B1 har jag alltid velat haft. Men är det där med vattentåligheten. Så där har du en poäng.:-D

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ofattbart hur en så tjock klocka inte kan klara mer än 50m. Hade jag köpt upp mig på breitling så hade det blivit en aerospace och en super ocean heritage (40mm).
 

carlanton

Audemars
Ofattbart hur en så tjock klocka inte kan klara mer än 50m. Hade jag köpt upp mig på breitling så hade det blivit en aerospace och en super ocean heritage (40mm).


Det har att göra med att kronan används för att välja funktion. Den kan alltså inte vara gängad och har antagligen bara en mesig packning. Hade gärna haft en istället för min Superocean men jag klarar mig inte utan vattentäthet.

771328d1343014371-wtb-breitling-b1-a78362-black-dial-steel-bracelet-b1flag110241pz.jpg
 

carlanton

Audemars
Men aerospacen har väl 100m (?) och den har ju också funktionskrona.

Intressant, då har jag fel! Skiljer sig urverken i AS och B1? Kan det ha att göra med resonationskammaren på baksidan av B1:an? Har inte varit sugen på någon ny klocka på ett bra tag, men nu känner jag att det är dags att börja jaga en B1:a...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Intressant, då har jag fel! Skiljer sig urverken i AS och B1? Kan det ha att göra med resonationskammaren på baksidan av B1:an? Har inte varit sugen på någon ny klocka på ett bra tag, men nu känner jag att det är dags att börja jaga en B1:a...

Det borde ju skilja sig eftersom B1an har pushers. Det är säkerligen även dessa som drar ner wr'n till 50m.
Lite kass dock kan jag tycka och med ett kvartsverk finns det ingen anledning till att den skulle behöva vara så sjukt tjock.
 

carlanton

Audemars
Det borde ju skilja sig eftersom B1an har pushers. Det är säkerligen även dessa som drar ner wr'n till 50m.
Lite kass dock kan jag tycka och med ett kvartsverk finns det ingen anledning till att den skulle behöva vara så sjukt tjock.

Hade missat att Aerospacen inte har pushers. Men tjockleken är väl just för att den har en stor resonanskammare för alarmet? Tror den skulle se lite märklig ut om den var tunnare, eftersom att den är så stor. Å andra sidan borde ju 50m räcka för dusch och bad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade missat att Aerospacen inte har pushers. Men tjockleken är väl just för att den har en stor resonanskammare för alarmet? Tror den skulle se lite märklig ut om den var tunnare, eftersom att den är så stor. Å andra sidan borde ju 50m räcka för dusch och bad.

Men tjockt stål resonerar väl inte? :) Har i alla fall aldrig sett högtalare eller akustiska gitarrer i stål. Det finns ju massvis med alarmklockor utan resonanslåda (vad fan det nu är när det gäller klockor).
 

carlanton

Audemars
Men tjockt stål resonerar väl inte? :) Har i alla fall aldrig sett högtalare eller akustiska gitarrer i stål. Det finns ju massvis med alarmklockor utan resonanslåda (vad fan det nu är när det gäller klockor).

Akustiska gitarrer i stål är mindre vanligt än förnicklad mässing eller aluminiumkoner (i tri-cone-konstruktioner) och har funnits de senaste 70 åren. Jag antar att boetten är rätt tunn (eller att det finns en luftspalt mellan en inre resonanskammare och boetten), för tjockt stål vibrerar knappast bra.

2.jpg
 

Sond

Patek
Navitimer, Navitimer, Navitimer... En av klockvärldens klassiker. Går inte att bortse från oavsett om man ska köpa en Breitling eller en klocka överhuvudtaget. Att jag inte äger en själv är att jag har svårt att hitta tillfällen att bära den.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Klassiska modeller som Navitimer i all ära, men rent utseendemässigt tycker jag Superocean Heritage är oerhört fin..
 

Espresso

Cartier
:D

De gamla är ju för övrigt rätt coola.


Skulle absolut inte ha något emot en breitling top time



Breitling har många fula modeller som inte faller mig i smaken, men de har absolut många fina också!


Haha, skulle vilja hävda att det där blev lite felciterat, men effekten blev bra. Höll mest om att det var en klassiker i Sonds uttalande. Själv tycker jag den är lätt att bära, oftast till Chinos och med eventuell uddakavaj, men har den till kostym ibland med.
 

Zoidfarb

Breitling
Svårt det här, surfat runt sen nio imorse när jag klev på dygnet tills nu. För mkt att välja på.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

carlanton

Audemars
Navitimer ska vara vintage!

Men för att vidga dina vyer: den lite bortglömda vulgojuvelen Hercules. Med en boett på 44.8 mm och integrerad länk är det inget för den mesige. Ganska ovanlig men också relativt billig.

DSC_4204.jpg


In developing the Hercules chronograph, Breitling has deliberately opted for superlatives. Inspired by mythology, its name is there to remind people that it is one of the largest chronographs the brand has ever made. Size-wise, the figures are eloquent: it measures 44.8 mm in diameter and is thick. Among other features, it provides dual display of measured times. A 60-minute totalizer with center hand guarantees peerless readability for any chronograph measurement under one hour. For longer times, a single totalizer with two hands combines the hours and minutes, enabling read-off of the time elapsed as one would normally read the time, meaning instantly unmistakably. THis optimal legibility is made possible by a 38-jewel Caliber 39, a chronometer-cerified Breitling proprietary movement.
 
  • Like
Reactions: par

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
3 typer jag tycker är coolast...

Gillar de med karaktäristiska "raiders" på vridringen

En blacksteel modell

Kultig aerospace

Fet headwind

med UTC är ju extra kultigt
 

Zoidfarb

Breitling
Har ju insett att ingen hjälper ju mig med det här, blir ju bara värre och värre...nu vill jag ha alla klockor :-D

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

paradis

Audemars
Har aldrig gillat dom, men ser nu första gången, Top Time , mycket vacker,sen Aerospace......Måste ha varit blind. Breitling har faktiskt fina modeler................:watching:
 
Topp