Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på begagnad dykare för 7-10k mottages gärna....

Diskussion i 'Diskussion' startad av Roger044, 9 september 2014.

1. Roger044
    Trådstartare

Roger044 Bonde

Hej på er!

Sitter och funderar på att skaffa mig ännu en dykare. Är "tyvärr" lite svag för denna sort av klockor. Mitt senaste köp av dykar-ur blev en Certina DS Action Diver Automat. Denna gång tänkte jag mig en budget på mellan 7 – 10 för en begagnad. Jag har tittat lite på Omega SMP. Visst, många anser att denna klocka är lite "svenne bannan". Men det har jag inga problem med för att jag är en just en rätt tråkig "svenne banan" med hus, barn, hund och Volvo;)

Vilka andra klockor anser ni att jag bör fördjupa mig i innan jag bestämmer mig? Så kom med förslag.
    Om jag bestämmer mig för en Omega SMP, vad skall jag då tänka på? Är det några modeller som är mer intressanta än andra. Jag kan tänka mig både en kvarts eller en automat. Men, nog helst en automat...

2. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Vad det gäller SMP är det väll ett säkert kort men försök hitta en som är relativt nyservad.
    Andra förslag i prisklassen är valfri Oris dykare, Longines Legend diver eller Conquest alternativt en Bretling Superocean.

Randel och mosse gillar detta.
  3. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

En SMP är aldrig fel, helt enkelt en kanonklocka om du frågar mig.
    Annars är en Sinn U1 ett riktigt kassaskåp tyskt ubåtsstål när det är som bäst
    Min säger skål!:) image.jpg

4. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Longines har ju fina dinkor i den prisklassen.

5. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Lägger min röst på SMP, tveklöst. :)

6. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Seamaster eller sinn ezm 3 om du vill köra gummi eller nato.

Vill du ha mer färg så doxa 1200t pro.

På mobil så tyvärr inga bilder att bjuda på...

7. Roger044
    Trådstartare

Roger044 Bonde

Tackar för tipsen som har kommit in. Skall kolla in dessa.
    Om det blir en SMP, vilken av modellerna är mest intressant?
    Har ni någon trevlig länk till någon sida med info om de olika SMP-modellerna?

8. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Den blåa gamla Bond automataren är den enda rätta, även om den svarta med svärdvisare och gmtn är rätt fina också.

EDIT: De två sistnämda kanske dock blir rätt svåra att hitta inom budget.

9. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Bland smp:s är väl 2254.50 hetast just nu, svart med svärdsvisare och länk i speedmasterstil. Har ökat i pris och säljs nu dyrare än de gjorde nya. Mina egna tre favoriter är annars 2234.50 (Gmt, utan heliumventil), "great white" (samma fast i vitt) och 2230.50 "non-ac" (bezel i vitguld, tavla med applicerade index och stållogo). Samtliga dock över budget. För 10k kan man som sagt hitta den klassiska bondklockan från 90-talet, automat och med skelettvisare och den typiska länken. Eller en quartzare med svärdsvisare.

Men kolla in sinn också, prisvärda och stentuffa!

theargonaut gillar detta.
  10. Snigel

Snigel Stadsbo

Det ligger en Sinn U1 uppe på köp & sälj här på KS. Slå till vetja. Riktigt vettig klocka, tillverkad i tyskt ubåtsstål, precis som föregående talare har nämnt

11. Randel

Randel Friends of KS

När du pratar dykare antar jag att du menar "moderna" varianter som är lite större och med vridring på utsidan? Om du kan tänka dig lite äldre stuk är Longines Legend Diver inom räckhåll. Omega SMP är en klassiker och lätt att få tag i begagnad och är en väldigt bekväm klocka att bära tycker jag. Oris hade jag personlige kollat på, det dyker upp här på köp/sälj då och då. Mer ovanligt än Omega SMP. Det bör gå att få tag i en Breitling i den prisklassen också, och du kan ju alltid kolla på Sinn. Longines Hydroconquest har jag ganska svårt för, men priset är ju verkligen rätt så kolla på den också :)

12. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tycker att denna Certina DS-3 är ett bra val (ligger bara hemma i lådan).
    Gummi och länk och man kan bada ner till 1000meter.
    /j Certina DS.jpg

eriksson850, Fido1, WilhelmV och 2 andra gillar detta.
  13. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om inte min Ds-3 så är Sinn ett bra alternativ tycker jag. Toksköna dinkor.
    /j

14. Fergi

Fergi Stadsbo

Från:
    Visby
    Tycker självklart oris dykare ;) har en som vill till nytt hem:) ursäkta iphone bilden

"Dixie"har en bra recension om en oris divers date

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      152 KB
      Visningar:
      100
    Dixie, Fido1 och watchwelder gillar detta.
  15. watchwelder

watchwelder Friends of KS

Tycker som Fergi, en Oris :D

Dixie, Fido1 och Fergi gillar detta.
  16. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Säger självklart Oris. Går att fixa nytt för ca 10k.

Fido1 gillar detta.
  17. Randel

Randel Friends of KS

Själv är jag för övrigt toksåld på en Sinn U2 (eller U1)! Jag låg hemma i feber-yrsel igår och dreglade över säljes-annonsen på en U1 för 8k men hann aldrig slå till :arghh: Jag tycker de verkar riktigt fina, och med ett stabilt och säkert ETA 2824 i. Och, inte att förglömma: Ubåts-stål! Nice :cigar:

18. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Oris!
    Look no further:)
    image.jpg

Dixie, Fergi, Fido1 och 1 annan gillar detta.
  19. David

David Bödeln

Glycine Combat SUB.

20. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Vem vågar strutsa ett sånt här brutalt havsvidunder?

Sundström gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield