Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på billiga vintage klockor

Diskussion i 'Vintage' startad av Erik Brink, 26 augusti 2014.

1. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Tjena!

Jag är på jakt efter snygg och stilren vintage klockan från storlek 34mm och uppåt (gärna större). Posta gärna bilder så kan jag se. Prisklass tänker jag mig inte mer än 2500kr ink. frakt.

Hoppas du har något du vill bli av med ;)

Mvh
    Erik Brink

2. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
  3. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Välkommen till forumet! :)

Lägg in annonsen under köp & sälj när du skrapat ihop tillräckligt med antal inlägg istället.

4. Silon

Silon Bonde

Tillsvidare kan du alltid se de klockor som är till försäljning under avdelningen köp/sälj här på forumet.

5. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Tjena och sorry för att jag missat att läsa detta. Tack för svar iallafall vi lär höras framöver ;).

Har ni annars några bra tips på prisvärda vintage klockor?

6. pederr

pederr Stadsbo

Från:
    Norrland
    Vill du ha klockan i bra skick och utan akut servicebehov tycker jag vanliga, men ändå klassiska märken som Certina och Tissot är prisvärda. För 2,5 k (och säkert lite mindre) kan du få lös en fin klocka.

7. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Omega, Certina, Zenith, Lemania mfl. brukar ha trevliga klockor i den prisklassen.

8. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Grymt tack för tipsen. Har tänkt på en omega innan så det är kul med lite alternativ.

9. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Vad är den största skillnaden mellan seamaster, geneve och constellation? Priserna kan skilja mycket så vill veta varför.

10. audotcom

audotcom Friends of KS

Från:
    Södertälje
    Tissot, Longines, Omega, Certina, Tärnan, Ebel, Zenith, det finns hur mycket som helst. Det beror ju på vad som faller dig i smaken. Vad du än är ute efter så dyker det alltid upp någon gång. Frågan är bara hur lång tid det tar:)

11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Har mest med tillgång och efterfrågan att göra (som vanligt). Seamaster de ville är rätt vanliga, så kanske lite tråkigt, men de är pålitliga.

12. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Constellation är väl ofta (alltid?) Kronometerklassade? Och lite av Omegas lite finare serie.

Icaras gillar detta.
  13. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Alright. Blir man utskrattad om man frågar vad ni tycker om quartz modellerna av seamaster. Känns väldigt prisvärda tycker jag. Något att tänka på vid köp av en sådan och eventuellt en klassisk mekanisk?

14. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Man kan alltid lita på en Certina DS från tidigt 70-tal! Prisvärd och mycket kultig tycker jag!

DSCF2141.JPG

jabla och Gummo gillar detta.
  15. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Vilka seamasters tänker du på?

Många av de tidiga quartz-modellerna är riktigt häftiga. Men de ryms nog många gånger inte i din budget. Finns ju iofs de mer "dressade" med quartz som brukar vara billiga.

16. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Alltid Longines.. mkt coolare än Omega.. har både och gvs..

jabla gillar detta.
  17. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Klicka på gripenbros banner längst ner och sedan på tusen klubben. fina vintage prylar upp till 2000 kr. kompletera med det band du vill ha.

christian-h gillar detta.
  18. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Har fått tag på en seamaster Quartz nu.

Vad tycks? En bra start på klocksamlingen?

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      287,5 KB
      Visningar:
      140
    Gummo gillar detta.
  19. JAkesson

JAkesson Bonde

Snygg klocka! Bra start på samlingen!

20. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Tackar. Har märkt vad jag antar är en defekt på den. När man ska ställa tiden ändras bara timvisaren i steg om 1 timme och minutvisare går inte att flytta på. Vad kan det bero på?

21. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Har ni förresten några tips på bra sidor där man kan hitta lite vintage klockor. De jag har använt mig av nu är ebay.co.uk, tradera, blocket, chrono24, gripenbro och här. Fler tips uppskattas :)

22. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Kan vara minutföret som behöver tightas, det iaf något en urmakare borde kunna fixa relativt lätt.

Du hittar inte vad du söker där? ;)
    Andra tips är kvalitetsauktioner så som kaplans. Vill du göra de stora fynden är det mindre second hand affärer och loppisar som gäller.

23. virrooo

virrooo Präst

Sorry, tapatalk ville inte posta rätt...

24. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Jo

Jo det finns det mesta, men tänkte mer om det fanns någon särskild sida man kan besöka. Tack för tipsen iallafall :)

25. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har lite samma fråga men med lägre budget. Letar efter en första riktig klocka åt en vän som vill kasta sin DW i sopen (thank god)!

Vintage dressare i 1000krs klassen. Tänker Certina, tissot, lagonda eller liknande. Men har väldigt dålig koll på vad man bör leta efter för att kunna bedöma skicket? Tradera annonsörer har ju en tendens att skönskriva en hel del. Tips mottages gärna!

26. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Löste sig med minutvisaren. Visade sig att den hade funktionen där man skulle hålla inne en liten knapp på kronan för att ställa in minuterna.

Vet ni något om en klocka som heter L.U.C min morfar har en gammal sådan som jag kanske kan få ärva. Riktigt snygg är den iallafall. Postar bilder imorgon

27. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Här är bilder på morfars gamla godingar. Vet ni något om dem? Lite dåliga bilder, men dom bästa jag har för tillfället.

Bifogade filer: