• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på bröllopsresa

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Kallat tjejen för "min fru" lite för länge under falskt flagg så vi tänkte lösa den formellla biten och regga oss i Stadshuset i slutet av juli.

Direkt efter vigseln sticker vi iväg på en resa. Någon som har tips?

Vår son på 6 månader ska med så gärna under 10 timmar på flyget.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hur länge tänkte ni vara borta och budget? Om ni kör en kortare mer "anspråkslös" resa rekommenderar jag antingen storstad typ Rom eller Barcelona. Barnet är ju ändå så litet så det mest ligger i vagnen. Annars är Mallorca riktigt trevligt och mångsidigt. Amalfikusten är också underbart! Jag har själv en 3 och 7 åring och happy kids=Happy parents, men en 6 månaders är ju ganska smidig att ta med.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Hur länge tänkte ni vara borta och budget? Om ni kör en kortare mer "anspråkslös" resa rekommenderar jag antingen storstad typ Rom eller Barcelona. Barnet är ju ändå så litet så det mest ligger i vagnen. Annars är Mallorca riktigt trevligt och mångsidigt. Amalfikusten är också underbart! Jag har själv en 3 och 7 åring och happy kids=Happy parents, men en 6 månaders är ju ganska smidig att ta med.
Tack för tipsen! Föredrar en kortare resa, vi brukar bli så rastlösa efter en vecka på samma ställe så 5-6 dagar vore lagom. Budget är mer att det blir vad det blir. Hittar man något roligt får det kosta. Rom känns som ett kul resmål. Var 10 år sedan jag var där och frun har inte bockat av den staden ännu. Undrar om det kan bli lite för varmt där i augusti. Ska reka lite.

Amalfikusten är fantastisk! Var i Ischia och Capri förra sommaren. Dock lite för varmt för lillgrabben. Vi var i Thailand när han var 3 månader och det var segt att behöva hänga inomhus den varmaste tiden på dygnet.

Märker att jag svarar lite på min egen fråga, får googla på resmål som har en medeltemp på 23-25 grader :)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Blir inte Rom överjävligt på sommaren?
Kroatien kanske? Vi var i rovjin för några år sen
Smidigt med flyg och trevlig stad
Tänk lite mix av gamla stan och medelhavsby
Kroatien gjordes för 2 år sen. Längre balkantripp Kroatien, Montenegro, Belgrad. Det fanns ett naturreservat i Kroatien som var helt sjukt fint. Tror ön hette Mljet. Även där för varmt dessvärre.
 

Greven

Audemars
Mitt tips och motivering:

"Paris is called the "City of Love" for a number of reasons, including its sights, its native language and its popularity as a honeymoon destination."
image.jpeg
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Mitt tips och motivering:

"Paris is called the "City of Love" for a number of reasons, including its sights, its native language and its popularity as a honeymoon destination."
image.jpeg
Hmm, fått upp Paris i tanken såklart. Men kommer det inte bli överjävligt med EM i sommar? Sen måste jag erkänna att senaste terrorvågen där inte direkt lockar. Även om man inte ska låta sådant begränsa ens liv.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Okej då går vi lite off topic, snål-arne i mig fick upp tanken på att då även köpa vigselringen i NYC. Någon med erfarenhet av ringköp over there? Fråga 2, är jag dumsnål och kan förvänta mig ett liknande scenario @Jonaz hustru #1? :)
 

Zingo

Rolex
Okej då går vi lite off topic, snål-arne i mig fick upp tanken på att då även köpa vigselringen i NYC. Någon med erfarenhet av ringköp over there? Fråga 2, är jag dumsnål och kan förvänta mig ett liknande scenario @Jonaz hustru #1? :)
Ingen expert på området och har aldrig gift mig men jag har en bild av att ringarna ska på fingrarna på bröllopet och inte nån vecka senare..? :confused:
 
  • Like
Reactions: P-A
D

Deleted member 4412

Guest
Rom e alldeles för varmt att gå runt i vid den tiden..
Varför inte bara ta en skön storstads weekend i nån stad i norra Europa o lägga all krut på ett nice hotell? Bara chilla på rummet o köra rumservice:)
Blir väl smidigast om ni nu måsta ta med grabben;)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Själv körde vi NYC på bröllopsresan. 5 nätter på 4,5 stjärnigt hotell vid Central Park i slutet av april förra året.
Våren/för sommarn där var magisk:)
Sen la vi upp schemat efter de restauranger vi skulle käka på så de blev en kombinerad bröllops/matresa.
Fick själv en grabb för några veckor sedan o frugan o jag bestämde oss redan innan han kom att några längre resor med ett litet barn bara kändes onödigt. Bättre att köra kortare/närmare resor om han ska följa med liksom:).
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Själv körde vi NYC på bröllopsresan. 5 nätter på 4,5 stjärnigt hotell vid Central Park i slutet av april förra året.
Våren/för sommarn där var magisk:)
Sen la vi upp schemat efter de restauranger vi skulle käka på så de blev en kombinerad bröllops/matresa.
Fick själv en grabb för några veckor sedan o frugan o jag bestämde oss redan innan han kom att några längre resor med ett litet barn bara kändes onödigt. Bättre att köra kortare/närmare resor om han ska följa med liksom:).
Fast 8 timmar i plan är rätt rimligt ändå. Vi ska till Sydney till nyår och det blir nog en prövning som heter duga. Tror vi har 24 timmars flyg då.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Sen har vi ju faktiskt några väldigt fina hotell här i vår egna huvudstad därman kan ha det ganska gött. Köra lite spa o bara mysa..
Fick som present när jag fyllde år spa plus en natt på Clarion Skanstull av frugan (hon va gravid då) i våras. Riktig nice plus att vi inte lämna hotellet utan bara körde roomservice.
Men i ditt fall skulle jag nog köra en svit typ på Berns (den med terassen) eller varför inte klassiska Grand Hotell..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Fast 8 timmar i plan är rätt rimligt ändå. Vi ska till Sydney till nyår och det blir nog en prövning som heter duga. Tror vi har 24 timmars flyg då.
Med lill-grabben???? Sorry men skulle aldrig dra en sålång flygning med ett småbarn. Dels för min egen skull o dels för andra passagerares skull:nailbiting:
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Med lill-grabben???? Sorry men skulle aldrig dra en sålång flygning med ett småbarn. Dels för min egen skull o dels för andra passagerares skull:nailbiting:
Jepp grabben ska med. Vi ska vara där 3 månader så han får det nog rätt chill i det stora hela. Gäller att planera resan bra dock, tänkte dela ut en påse till närmaste passagerare som innehåller en "ursäkta-lapp" och blandade gobitar som öronoproppar, ögonbindel, trisslott osv, ska klura mer på innehållet. När han var med till Thai sov han 9 av 10 timmar men då var han 3 månader. Vid 1 år räknar vi med lite mer spring i benen.
 

Greven

Audemars
Hmm, fått upp Paris i tanken såklart. Men kommer det inte bli överjävligt med EM i sommar? Sen måste jag erkänna att senaste terrorvågen där inte direkt lockar. Även om man inte ska låta sådant begränsa ens liv.
Jag tror Paris är perfekt för honeymoon, men det finns förstås många härliga ställen. Tänkte mest på att du nämnde budget och även på en hyfsat kort flygresa och då ligger Europa nära till hands. Om du tänker på terror så kan du nog stryka en hel del städer från listan, bland annat NY. Men jag tycker som du att inte detta skall begränsa resandet, om inte myndigheterna avråder att åka till en viss destination förstås.

Det kommer nog bli bra oavsett vad ni vad ni väljer. En härlig tid att resa iväg direkt som nygifta! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

Vi var på Holbox, en liten ö tillhörande Mexico. Fanns inte samtalet att göra där
men rofyllt och helt tomt på turister och annat löst folk. Tog en jävla tid att ta sig dit men annars var det väldigt low k och genuint.

Man kan hyra golfbil för att köra runt och bada och kolla på flamingos men utöver det händer det inte mycket där.

Lämnar man ön så finns machupichu eller hur det nu stavas ("pyramid") som dagsutflykt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kallat tjejen för "min fru" lite för länge under falskt flagg så vi tänkte lösa den formellla biten och regga oss i Stadshuset i slutet av juli.

Direkt efter vigseln sticker vi iväg på en resa. Någon som har tips?

Vår son på 6 månader ska med så gärna under 10 timmar på flyget.
Sorry, missade ungen. Har själv en treåring och med unge med på resan så funkar ju inte alternativet ovan. Jag hade åkt till Mallorca, välj ett av de dyrare ställena och schysst hotell så blir det nice. Finns en jäkla massa att göra som dagsutflykter om man hyr bil.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Jepp grabben ska med. Vi ska vara där 3 månader så han får det nog rätt chill i det stora hela. Gäller att planera resan bra dock, tänkte dela ut en påse till närmaste passagerare som innehåller en "ursäkta-lapp" och blandade gobitar som öronoproppar, ögonbindel, trisslott osv, ska klura mer på innehållet. När han var med till Thai sov han 9 av 10 timmar men då var han 3 månader. Vid 1 år räknar vi med lite mer spring i benen.

Ladda med iPad och babblarna ;)
Vi åkte till Grand Canaria med dottern när hon var 1, hon lärde sig orden Kaka och iPad väldigt fort ;)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Paris är ju "l'amour" och EM har ju slutat i slutet av juli;).
Eventuella terror-attacker att vara rädda för är precis sånt dom som utför sådana handlingar vill att man skavara rädd för. Är man rädd så har dom vunnit..
 
Senast redigerad av en moderator:

Jimpa

Panerai
Sirmione Italien? Verona? Rom var på förslag redan. Mexico var jag på bröllopsresa men lång flight kanske. Paris är ju lite svalare, samt London.
 
Okej då går vi lite off topic, snål-arne i mig fick upp tanken på att då även köpa vigselringen i NYC. Någon med erfarenhet av ringköp over there? Fråga 2, är jag dumsnål och kan förvänta mig ett liknande scenario @Jonaz hustru #1? :)
Jag har flera småbarn och skulle aldrig komma på tanken att släpa runt en 6 månaders i New York. Det är ju såklart personliga preferenser men det är ingen stad för barn tycker jag.

Vigselringen fixar du på Tiffanys, de är väldigt serviceminded och har koll på läget.

/gustav
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag har flera småbarn och skulle aldrig komma på tanken att släpa runt en 6 månaders i New York. Det är ju såklart personliga preferenser men det är ingen stad för barn tycker jag.

Vigselringen fixar du på Tiffanys, de är väldigt serviceminded och har koll på läget.

/gustav
Vad är det med New York som du inte tycker lirar med barn?

Tack för Tiffanysreken!
 
Topp