• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på bra köpannons

falken.jpg

Breitling
Halloj,

Önskar tips på hur jag bör bygga upp en bra köpannons. Den får inte vara för specifik så att alla potentiella säljare försvinner, men samtidigt tillräckligt snäv så att mindre bra objekt rensas bort.

Vad är mest kritiskt att tänka på när man ska sätta ihop en köpannons för, säg exempelvis, en rolex från 2000-talet?

Exempelvis: box, kvitto? "Fullset"? (Vad innebär det egentligen?)

Tacksam för alla tips!
 

Jimpa

Panerai
Boxar cert och (fullset) är ju högre aktat hos vissa och innebär oftast lite högre pris än att t.ex. bara köpa klockan löst . Service kan ju vara aktuellt då det på en Rolex innebär några extra tusenlappar att serva. Så har vi det övriga angående skicket på boetten och länk, tavla m.m. det du bör fråga dig är i slutändan, kommer du sälja den vidare ? Isf är andrahandsvärde betydelsefullt . Mycket ligger hos dig själv vad du ör ute efter. Vad innebär mindre bra objekt för dig? För det säljs sällan defekta ur här . Lycka till
 
Vill bara informera dig om att du behöver en veckas medlemskap och 20 inlägg för att få posta under köpes. Men med lite aktivitet uppnår du det snabbt. :)
 

Platinum

Cartier
Jag skulle säga att du först och främst får tänka till lite vad det är du söker efter. Jag ser inte hur en annons kan vara för specifik faktiskt - så länge som du skriver vad du är ute efter, skicket du eftersöker samt en prisklass så kan du ju inte vara för snäv. Samma sak åt andra hållet, du lär ju inte få förslag på objekt som inte passar dina krav.
 

falken.jpg

Breitling
Tack för tips!

Boxar cert och (fullset) är ju högre aktat hos vissa och innebär oftast lite högre pris än att t.ex. bara köpa klockan löst . Service kan ju vara aktuellt då det på en Rolex innebär några extra tusenlappar att serva. Så har vi det övriga angående skicket på boetten och länk, tavla m.m. det du bör fråga dig är i slutändan, kommer du sälja den vidare ? Isf är andrahandsvärde betydelsefullt . Mycket ligger hos dig själv vad du ör ute efter. Vad innebär mindre bra objekt för dig? För det säljs sällan defekta ur här . Lycka till

- Jag är intresserad av att köpa en rolex som bibehåller samt på sikt (förväntas) öka i värde. Det är med andra ord vissa specifika modeller och vissa specifika produktionsår jag är intresserad av.
- Det är helt klart 'fullset' jag är intresserad av med hänsyn till högt andrahandsvärde.
- Mindre bra objekt skulle jag kategorisera som "mycket" repor eller liknande.

Men en följdfråga här med tanke på 'mindre bra objekt'..

- Hur mycket 'repor' eller 'defekter' bör jag acceptera för att det inte ge alltför stor inverkan på andrahandsvärdet? Talar vi någon repa här och där av mindre karaktär som bara syns om man 'synar' klockan ordentligt? Eller är repor på armband mer ok än repor på boett? Osv...

Tacksam för svar!
 

Jimpa

Panerai
Lätta Repor kan ju en polering ta bort. Mint klockor kostar ju lite där efter. Men rolex överlag är ju hyfsade som investering även om det såklart går skilda åsikter om det , allt kan ju hända och det är svårt att syna om vilka som kommer bli eftertraktade i framtiden. Jag skulle läsa på här inne och bilda mig en tydligare uppfattning om vad du vill satsa på för modell. Men som du säger är det fullset osv som gäller isf. Lycka till och som sagt finns det mycket kunskap att ta del om här inne. Äger du några klockor idag ?
 

falken.jpg

Breitling
Tack!

Det är framförallt 16610lv jag är intresserad av, modeller fram t o m 2007 innan rolexgraveringen sattes dit innanför bezelen och glaset.

Har inga dyrare investeringsobjekt, endast några äldre omegaklockor, seamaster 600 osv.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Tack!

Det är framförallt 16610lv jag är intresserad av, modeller fram t o m 2007 innan rolexgraveringen sattes dit innanför bezelen och glaset.

Har inga dyrare investeringsobjekt, endast några äldre omegaklockor, seamaster 600 osv.
Skulle räkna med 65 lax (nästan) minst i så fall... Kermit är dyra...
 

falken.jpg

Breitling
Ja, allt är naturligtvis relativt. Men givet 65k och en, säg 2006-2007a, så ska det nog vara mint condition och fullset (titta vad jag lärt mig).

Skulle något av ovanstående saknas så är min bedömning att priset rätt snabbt rör sig ner kring 50k.
 

demondave

Rolex
I detta fallet så står det enbart att trycktest och gångkontroll utförts, inget om service. Men är rätt övertygad om att rillesnille skulle hjälpa till vid frågor. :)

Utan tvekan!

Känns som ett vettigt pris. Där ungefär det ska ligga för att jag ens skulle överväga att sälja min, och jag är inte handlare och klockan är inte fullset.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Är man rätt ny i gamet och vill införskaffa en schysst klocka kan det vara en idé att strunta i köpesannonser och bara kolla säljes. De "vanliga" uren dyker upp på köp/sälj med jämna mellanrum.
 

falken.jpg

Breitling
Chrono24 finns ju givetvis. Många handlar därifrån. Dock mer osäkert än här på klocksnack.

Yes, har hängt där en hel del även varit i kontakt med några säljare nere i Europa.

Men håller med dig, känns absolut inte säkert. Trevligast är ju såklart med en F2F hos en erkänd klockhandlare här i Sverige.
 
Topp