Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på bra nybörjarklocka

Diskussion i 'Diskussion' startad av Songer, 23 september 2014.

1. Songer
    Trådstartare

Songer Bonde

Från:
    Västerås
    Hejsan alla glada klockälskare.

Jag har egentligen en enkel fråga som kommer bli besvarad på ett bra sätt av er tror jag.
    Har idag en Seiko Sports 5 "dykarklocka" samt någon annan Casio. Har tidigare ägt en Citizen nighthawk.
    GIllade inte den alls så den är såld! Seikon används ganska flitigt.

Till frågan:

Är nu ute efter en "riktigt" klocka. Gillar Omega väldigt mycket sedan tidigare så tänkte nog satsa på en sådan.
    Använder inte klocka varje dag, så jag tror jag ska gå på en kvarts/quartz just på grund av det.
    Många här kommer säga att det är dåligt och rekommendera automatiskt, men jag är rätt överttygad om att jag inte kommer gå på en automatiskt.

Klockan jag har kollat på är Omega Seamaster Pro Quartz. 2541 och 2221 framförallt.
    Egentligen hade jag önskat en svart seamaster i quartz, men hittar inget om denna klocka.
    Vad kan den modellen heta?

Har ni flera tips på andra klockor som skulle passa som liknar denna så kom gärna med bilder/tips.

Tack på förhand.

Randel gillar detta.
  2. Sorubim

Sorubim Biskop

3. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Du har rätt i att folk kommer ropa "mekaniska klockor har mer själ" (så länge det inte står OQ på klockan, för då verkar själen inte så viktig längre...) och förordar att du köper det. Men jag säger kör. Vill du ha batteriklocka ska du köpa batteriklocka. Basta!

Den du tänker på är helt ok. Finns fler, Grand Seiko och Breitling tillverkar fina kvartsur.

per nordström, Mille79, Vonlind och 8 andra gillar detta.
  4. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Mitt intresse startade med just en svart SMP i kvartsutförande. Absolut inget fel på den klockan och om det är den du vill ha så tycker jag du ska köra! Med lite tur växer intresset snabbt och du kommer vilja utöka med fler klockor inom kort :)

5. Songer
    Trådstartare

Songer Bonde

Från:
    Västerås
    Oj, tack för snabba svar!

Sorubum: Ja precis den svarta!

Var får man tag i en sådan då? Har letat på svenska sidor såsom tradera, blocket och kaplans

6. Sorubim

Sorubim Biskop

Ett alternativ är kanske Breitling Colt Quartz:

Galaxxy och klockodile gillar detta.
  7. xevz

xevz Bonde

Från:
    Stockholm
  8. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Lägg en köpesannons här på KS när du har tillräckligt med inlägg, håll koll på Chrono24, Blocket, eBay, Tradera. Den med svart tavla upplever jag är lite ovanligare (men också snyggare). Till slut dyker det upp en till rätt pris :)

9. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Spencer och Dalomo gillar detta.
  10. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Du verkar vara inne på dykare, Omega SMP är riktigt trevligt val. En annan enligt mitt tycke häftig dykare som går på batteri är Sinn UX.

F-L-P och Hubbatix gillar detta.
  11. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala

Sinn ux är en riktig hårding!

12. Songer
    Trådstartare

Songer Bonde

Från:
    Västerås
    Trevliga förslag! Är det lungt att handla på chrono24.se??

13. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Svara som så många andra. Likställ C24 och Blocket ungefär. Finns dock fler företag på C24. Och gå inte allt för hårt på om de är "Trusted seller" eller så, betyder inte så mycket. Men många har egna hemsidor och fysiska butiker samt tar emot samtal. Då känns det, för mig, ganska tryggt.

SFS gillar detta.
  14. Songer
    Trådstartare

Songer Bonde

Från:
    Västerås
    Ok, då vet jag!

15. Songer
    Trådstartare

Songer Bonde

Från:
    Västerås
    Lutar åt Ref 21230416101001

Den har kombinationen jag tycker om mest hittills.

Icaras gillar detta.
  16. Songer
    Trådstartare

Songer Bonde

Från:
    Västerås
    Vad tycker ni en 21230416101001 komplett-set 2009 är värd? Utan större skönhetsfel

17. Songer
    Trådstartare

Songer Bonde

Från:
    Västerås
  18. Mattias79

Mattias79 Stadsbo

19. Songer
    Trådstartare

Songer Bonde

Från:
    Västerås
    2264.5000 hittade den som verkar vara kvarts, sen finns det 2254 som auto..kanske kan vara något!

20. Mattias79

Mattias79 Stadsbo

Japp, seamaster professional gjordes i kvartsutförande. Jag trodde din fråga gällde Planet ocean.

21. Songer
    Trådstartare

Songer Bonde

Från:
    Västerås
    Då frågar jag vad man bör ge för en 2264.5000.
    Tacksam för svar :)

22. Mattias79

Mattias79 Stadsbo

Dom har helt klart stigit i andrahandsvärde, vilket är lite underligt med tanke på att det är en batteriklocka. Jag skulle helt klart lägga ut en tråd på köp och sälj-delen av forumet för att se om någon har en till salu. Kan du leva med den blå varianten blir det sannolikt billigare dessutom.

23. JaTack

JaTack Friends of KS

Har också spanat på SMP tidigare, i samma veva kom jag över bilder på Seikos SBDN-serie som denna till exempel:

Det kan även vara värt att överlägga Seiko ska371:

Mårtenssons ur Brookfield