• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på damklocka?

Snårtas

Rolex
Jag har en plan, som Sickan säger.

Den lyder så här: om jag köper en schysst dinka till sambon så kanske hon lär sig uppskatta kvalitet isf den DKNY hon har idag. Då blir förståelsen större för prislappar med många nollor när jag ska utöka samlingen ;)

Nån som har försökt samma strategi? Framgångsrikt?

I så fall - vad ska jag köpa under 10 tkr, 26 mm, stål? Jag har såklart sonderat terrängen, och det är hennes kravspec. Ja, inte priset då. Det är mitt krav för att inte slå för stora hål i min egen klockbudget :D
 

Obeedoobe

Friends of KS
Sinn har en del damklockor, har inte tagit en närmare titt på dom dock.
Har för mig att några modeller ligger runt 26mm. Kanske kan vara nåt?

Mvh
 

Ajax

Omega
Re: Sv: Tips på damklocka?

Jag hade surfat in på www.friendsoforis.com och kollat på damklockorna där. Dom säljer inte längre utanför Australien, men Oris går ju att få tag på i Sverige. Ett riktigt underskattat märke där man får riktigt mycket för pengarna.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
26mm? Hur liten är hon? Det kommer ju se ut som en leksak. Köp en beggad svart rado, om hon nödvändigtvis måste ha en pytteliten dressig klocka. Jag trodde vitsen var att erbjuda henne det hon borde ha, inte det hon vill ha. Ingen är enligt mig snygg med en 26mm klocka.
 

Knät

Cartier
yonsson skrev:
26mm? Hur liten är hon? Det kommer ju se ut som en leksak. Köp en beggad svart rado, om hon nödvändigtvis måste ha en pytteliten dressig klocka. Jag trodde vitsen var att erbjuda henne det hon borde ha, inte det hon vill ha. Ingen är enligt mig snygg med en 26mm klocka.

Det beror ju på användningsområde. Till vardags rockar min fru en DKNY på 38mm eller en Seiko SNZH60K1 på 42mm.. Men med festklänning så åker antingen hennes Girard Perregaux, med sina mastiga 24mm, eller hennes Stowa, som verkligen är svulstig med sina 19x20mm, på armen. Jag tycker det det är riktigt vackert med en dam som kan bära upp ett litet damur.

Dessutom skulle jag tycka att det var gräsligt om nån kom i aftonklänning och hade en stor sportklocka eller dylikt på armen.. Samma om en man fläskar på med en gummimutter till smokingen.. Rätt klocka till rätt tillfälle för bövelen.

Sen vet varje man med självbevarelsedrift att man köper det som hon vill ha. Det är här det gäller att få henne att vilja ha det hon borde ha. Att köpa något som hon inte är intresserad av är bara bortkastat, det kommer bara bli liggandes.
Men ibland faller det sig som så att man köper något till sig själv som hon helt enkelt lägger fingrarna på. T.ex. Min frus SNZH som jag köpte till mig själv men hon inte tyckte var snygg på mig men som satt som en (väldigt stor) smäck på henne.
Så nu får jag köpa en ny SNZH till mig, men då blir det en med blå tavla och ring.
 

Dammen

Cartier
yonsson skrev:
26mm? Hur liten är hon? Det kommer ju se ut som en leksak. Köp en beggad svart rado, om hon nödvändigtvis måste ha en pytteliten dressig klocka. Jag trodde vitsen var att erbjuda henne det hon borde ha, inte det hon vill ha. Ingen är enligt mig snygg med en 26mm klocka.

Jag är dock av en helt annan åsikt. En dam med ett stort herrur går (nästan) aldrig hem hos mig. Vad jag däremot tycker är skitsnyggt är, precis som knät sade, en dam som kan bära upp ett mindre ur.

Min tjej hade haft en massa större klockor förut (innan vi träffades :lol: ) men fick ett litet armbandsur på 24mm som hon nu använder jämt. Detta till trots att alla hennes vänninor nästan uteslutande bär jättestora Ur&Penn-skapelser.

Men sedan är det ju tur att vi alla har så olika smak ändå! Även om din Seiko-smak är fantastisk :p

/Douglas
 

Snårtas

Rolex
Intressant diskussion det blev! Jag lutar åt Dammens håll, men inser att smaken är som baken vad det gäller storlek.

Hon är pytteliten, handleder som sugrör. Och vill absolut inte ha en större klocka. Om jag prackar på henne det så tror jag inte det gagnar hennes förståelse för mitt klockintresse, det blir snarare kontraproduktivt och en garanterad förlustaffär...

GP som knät föreslår lät som ett bra alternativ. Det ska jag kolla! VAB idag så det är dags för kaffe och klocksurf! :mrgreen:
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor

Bilagor

  • IMAG1076.jpg
    IMAG1076.jpg
    71.4 KB · Visningar: 562

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Snårtas skrev:
DW6900MS skrev:
I November fyllde min sambo 30 då köpte jag en Oris till henne.
http://www.uret.se/oris-divers-aquis-da ... 14473.html
Den är verkligen kanonfin och hon är jättenöjd trots obefintligt klockintresse.
Fin, absolut. Men 36 mm skulle åka rakt ut på Blocket. Om den finns i 31 mm kanske det skulle kunna vara intressant...

Nu vet jag inte hur din dam ser ut men min är tämligen liten för att inte tala om hennes handleder.
Hon har ofta avfärdat "stora" klockor men jag vill inte köpa en för liten.
Med facit i hand är både hon och jag nöjda med att jag gick på "min" vilja. 36mm är otroligt klädsamt, speciellt i denna Oris.
Men för att svara på din fråga så tror jag inte den finns i mindre.
Du har annars Tag Heuer. Tänker då på Aquaracer (27/32mm) och Carrera Lady (27mm). Formula 1 är också ordentligt snygg men mäter 37 mm.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag köpte en "föda barn" klocka till min fru. Hon gick runt med en gigantisk modeklocka och jag hade luskat ut at hon gillade Rolex. Tyckte att Ladyn var för liten och kollade efter Air King, midsize och 36 mm, men sen hittade jag en jättefin Lady Datejust i stål, med vitguldsring, vit tavla, romerska siffror och jubileumslänk. Hon blev jättenöjd och använder aldrig modeklockan nu! Optimalt hade varit om man hittat en midsize, men det är svårt att hitta begagnat.

Nåväl, detta är över budgeten på 10, men storleksresonemanget kanske kan vara intressant. :|
 

Knät

Cartier
Snårtas skrev:
Intressant diskussion det blev! Jag lutar åt Dammens håll, men inser att smaken är som baken vad det gäller storlek.

Hon är pytteliten, handleder som sugrör. Och vill absolut inte ha en större klocka. Om jag prackar på henne det så tror jag inte det gagnar hennes förståelse för mitt klockintresse, det blir snarare kontraproduktivt och en garanterad förlustaffär...

GP som knät föreslår lät som ett bra alternativ. Det ska jag kolla! VAB idag så det är dags för kaffe och klocksurf! :mrgreen:

GPn min fru har är vintage, kanske jag borde nämnt i tidigare post.
Men om din dam skulle gilla börja gilla vintage damur finns det hur mycket som helst, till inga pengar alls.. 10 k kan man få en näve klockor för om man letar runt på lite vintagebutiker och loppisar..
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Tips på damklocka?

DW6900MS skrev:
Snårtas skrev:
DW6900MS skrev:
I November fyllde min sambo 30 då köpte jag en Oris till henne.
http://www.uret.se/oris-divers-aquis-da ... 14473.html
Den är verkligen kanonfin och hon är jättenöjd trots obefintligt klockintresse.
Fin, absolut. Men 36 mm skulle åka rakt ut på Blocket. Om den finns i 31 mm kanske det skulle kunna vara intressant...

Nu vet jag inte hur din dam ser ut men min är tämligen liten för att inte tala om hennes handleder.
Hon har ofta avfärdat "stora" klockor men jag vill inte köpa en för liten.
Med facit i hand är både hon och jag nöjda med att jag gick på "min" vilja. 36mm är otroligt klädsamt, speciellt i denna Oris.
Men för att svara på din fråga så tror jag inte den finns i mindre.
Du har annars Tag Heuer. Tänker då på Aquaracer (27/32mm) och Carrera Lady (27mm). Formula 1 är också ordentligt snygg men mäter 37 mm.

+1 på de mindre Tag Heuer-uren. De är riktigt snygga på tjejer!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Re: Sv: Tips på damklocka?

Camo00 skrev:
DW6900MS skrev:
Snårtas skrev:
DW6900MS skrev:
I November fyllde min sambo 30 då köpte jag en Oris till henne.
http://www.uret.se/oris-divers-aquis-da ... 14473.html
Den är verkligen kanonfin och hon är jättenöjd trots obefintligt klockintresse.
Fin, absolut. Men 36 mm skulle åka rakt ut på Blocket. Om den finns i 31 mm kanske det skulle kunna vara intressant...

Nu vet jag inte hur din dam ser ut men min är tämligen liten för att inte tala om hennes handleder.
Hon har ofta avfärdat "stora" klockor men jag vill inte köpa en för liten.
Med facit i hand är både hon och jag nöjda med att jag gick på "min" vilja. 36mm är otroligt klädsamt, speciellt i denna Oris.
Men för att svara på din fråga så tror jag inte den finns i mindre.
Du har annars Tag Heuer. Tänker då på Aquaracer (27/32mm) och Carrera Lady (27mm). Formula 1 är också ordentligt snygg men mäter 37 mm.


+1 på de mindre Tag Heuer-uren. De är riktigt snygga på tjejer!

Var helt inne på Tag till min dam innan jag fann Oris Aquis Date som har allt enligt mig. Känslan mellan Oris och Tag är också förvånansvärt stor, till Orisens fördel. Framför allt länken.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Jag vill slå ett slag för Cartier Santos, finns många fina modeller som är mindre runt 10k. Märket Cartier är också något som kvinnor oftast känner igen.

Här är en 29 mm (som nu ligger på posten på väg till en annan medlem). Just denna modell är en "herrmodell" trots sina ynka 29 mm men kan självklart nyttjas av det andra könet utan konstigheter :)

04AB764C-CF21-4864-B7B7-F784533C1D5A-3543-00000327F3E46881.jpg

IMG_7347_zpsba1b3143.jpg
 

_jonte

Patek
TomasBc skrev:
Jag vill slå ett slag för Cartier Santos, finns många fina modeller som är mindre runt 10k. Märket Cartier är också något som kvinnor oftast känner igen.

Här är en 29 mm (som nu ligger på posten på väg till en annan medlem). Just denna modell är en "herrmodell" trots sina ynka 29 mm men kan självklart nyttjas av det andra könet utan konstigheter :)

04AB764C-CF21-4864-B7B7-F784533C1D5A-3543-00000327F3E46881.jpg

IMG_7347_zpsba1b3143.jpg

Riktigt fin den! Äver Cartier Tank kan rekommenderas. Mycket fin i mindre storlek på damer.

Tudor Princess lite billigare än Rolex och närapå lika fin..

Seiko har några fina dammodeller med stål och vitt. Var uppe i nån liknande tråd tidigare.

De flesta vintage-herruren på 30-34mm bör funka bra. 34mm kanske börjar bli aningen stort, men utbudet kring 30mm är förhållandevis stort.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Snårtas skrev:
... under 10 tkr, 26 mm, stål? har såklart sonderat terrängen, och det är hennes kravspec. J

Gå upp några tusingar och köp en fräsh beg. Lady DJ. Jag köpte en till min fru för ett halvår sedan och den uppskattades trots att den var begagnad; hon tyckte det var bra att jag inte köpt en ny för 46'. ;)

Blev hon mer intresserad sedan ? -Nej :(

Blev hon mer tolerant angående de ständiga inköpen? Ja första veckan, så du får passa på att handla då :D
 

Ajax

Omega
Snårtas skrev:
DW6900MS skrev:
I November fyllde min sambo 30 då köpte jag en Oris till henne.
http://www.uret.se/oris-divers-aquis-da ... 14473.html
Den är verkligen kanonfin och hon är jättenöjd trots obefintligt klockintresse.
Fin, absolut. Men 36 mm skulle åka rakt ut på Blocket. Om den finns i 31 mm kanske det skulle kunna vara intressant...


Oris har ganska många damur i 31mm. Nu sätter jag mig direkt på pottkanten och vräker ur mig att märket Oris är en av de mest prisvärda klockorna i prisklassen runt 10.000. (räknat nypris då.)


edit: Nu vet jag inte vad din dam har för smak, men denna gillar min sambo:

003web-01.jpg


31mm och kostar cirka 9.000 kronor i Australien, så lägg på lite i Sverige.
 

Fidde80

Breitling
Jag köpte en Seamaster Aqua Terra (lady) till min fru, den är dock 29-30mm, om du letar runt lite på Chono24 så kan du nog hitta en för under 10´. Nu vill min fru dock byta då hon tycker den är för liten, hon vill nu ha en Rolex datejust 36mm i stål med jubileelänk, i det valet supportar jag henne helt, tycker det är snyggt med tjejer som har lite större klockor. Om du är intresserad så är min frus Aqua terra snart till salu.
 

Snårtas

Rolex
Fidde80 skrev:
Jag köpte en Seamaster Aqua Terra (lady) till min fru, den är dock 29-30mm, om du letar runt lite på Chono24 så kan du nog hitta en för under 10´. Nu vill min fru dock byta då hon tycker den är för liten, hon vill nu ha en Rolex datejust 36mm i stål med jubileelänk, i det valet supportar jag henne helt, tycker det är snyggt med tjejer som har lite större klockor. Om du är intresserad så är min frus Aqua terra snart till salu.
Skickar PM!
 

Ryttaren

Rolex
Sambon fick min Longines HydroConquest 39mm som julklapp....hon gillar "killigare" klockor och tar knappt av den på nätterna numera.

Hittills har hon bara haft klockor av typen max 200:- från ur&penn, så nu börjar hennes förstående för mitt klockintresse öka lite.

Tänk er att se nån som hånat mitt klockintresse bli helt fascinerad av Omegas video om Si14 balance spring produktion :)
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk HD1357819572.637053.jpg
    ImageUploadedByTapatalk HD1357819572.637053.jpg
    347.6 KB · Visningar: 345

Ryttaren

Rolex
En bild på kombinationen dam och "liten" herrdykare.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk HD1357820155.923598.jpg
    ImageUploadedByTapatalk HD1357820155.923598.jpg
    43.3 KB · Visningar: 356

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Den där vita Orsien var ju riktig trevlig.

Cartiern är stilig men en dam DJ med bling bling måste ju vara den ultimata (spräcker iofs din 10 tkr gräns ganska ordentligt).
 

Snårtas

Rolex
Något som Tudor Princess är precis vad jag är ute efter! Men under 10 tkr... Så jag lär behöva leta lite...

Tack för alla tips Klocksnackare :D
 

max

Dancing Queen
Snårtas skrev:
Något som Tudor Princess är precis vad jag är ute efter! Men under 10 tkr... Så jag lär behöva leta lite...

Tack för alla tips Klocksnackare :D
Kan inget om denna klocka men de ligger väl en bit under 10k för jämnan. Finns endel både på ebay.de och chrono24

En annan väldigt fin är ju sjöö sandström med rosa tavla, svår att hitta beggad dock och kostar 14600kr ny oprutat
http://www.nymansur.com/productsbigimg/ ... kSteel.jpg
 
Topp