Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på dykare modell större

Diskussion i 'Diskussion' startad av MAK, 20 april 2013.

1. MAK
    Trådstartare

MAK Friends of KS

Jag har kört fast i mitt letande efter en ersättare till min Tärnan Oceanographer. Kan ni hjälpa mig tips på dykare?
    Har alltid gillat stålisar på länk, och då alltså klockor som är gjorda för att blötas ner. Skulle nu inför sommarens badsäsong vilja ha något lite större än tärnans 43mm.
    Köpte en Zodiacs oceanare på 46mm här på forumet och hoppades att det skulle bli vi 'for ever after'. Zodiac-en finns fortfarande kvar med den ligger löst till. Vi har inte riktigt klickat och en klockbroder har visat intresse av att ta över oceanen. Kanske har jag fått en släng av Denkes flippersjuka, eller så kanske det är så det bara meningen att jag ska ha något annat i klockväg. ;)

Jag gillar tanken på att en klocka efter 40-år eller mer, fortfarande tickar på och med hyfsad precision visar tiden. Så vintage är helt klart att föredra. Likaså att det är en automatare. Det som talar mot vintage är min idé om en ngt större klocka.

Om jag ändå letar större bland de nyare uren så skulle Oris 47mm kunna vara ett alternativ. Gillar tyvärr inte riktig det runda utseendet, pucken. Vostoks och Orients större ur känns lite för B. Vet inte om de egentligen är sämre kvalitet, men...
    Efter en hel del surfande har jag snöat in på att kanske är det en Doxa jag behöver. Har dock aldrig klämt på någon av dem IRL. Om jag kränger av både tärnan och Zodiacen så kan jag nog sträcka budgeten till att omfatta en begagnad Doxa.

Vad säger expertisen?
    Är Doxan något att ha och i så fall ska det vara vintage eller en begagnad "ny"?
    Har ni tips andra bra dykare på under 10ksek?

Tack för kul forum!

Försöker lägga in ett par bilder på de som ligger i riskzonen för flipp :)

http://i.imgur.com/rwdmq4W.jpg

http://i.imgur.com/3O2WPUU.jpg

2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Det finns en vintage Doxa 300t searambler som är fet på köp och sälj. Dock bara 42,5 mm, och 13 mm hög. Kan varmt rekommendera säljaren!

3. MAK
    Trådstartare

MAK Friends of KS

Tack för tipset! Den hade jag glömt bort. Minns den från både un-boxing och från säljannonsen. Den är fin och intressant! Har tyvärr aldrig klämt på doxan irl. Vågar mig nog inte på ett köp innan dess.

4. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Seiko 6105-811x är ju av lite större modell :)

5. MAK
    Trådstartare

MAK Friends of KS

Tack för tipset!
    Jag har testat några av polarens 7040-or. Polarn är helt såld på dem, men själv blev jag inte helt övertygad om dess storhet. Hittade vid snabb googling på 6105-811x inte mkt info. Vad skiljer dessa från 7040:an? Googlar vidare under tiden :)
    Edit: Hittade en hel info om både 8110 och 8119. Den kan vara ett potentiellt alternativ. Saknar dock fortfarande jämförelse med 7040

6. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Ska den vara större i diameter eller är det storleken totalt?

7. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Panerai, kanske en 341 :)

8. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Tog en jämförande bild, bara för dig :)

6105 är 44 exkl krona och 48 lug to lug. Oerhört bekväm även på mindre handleder.

MAK gillar detta.
  9. MAK
    Trådstartare

MAK Friends of KS

Tror tyvärr inte att jag riktigt får ihop så pass mkt vid försäljning av tärna och zodiac. :(
    Intressant hade det dock varit med PAM. Lite utanför min budget bara...

10. MAK
    Trådstartare

MAK Friends of KS

Klockan får gärna vara större åt alla håll. Viktigast är nog att den "känns" större.

11. Rille

Rille Präst

Du är helt rätt ute med Oris.
    Vilken Oris dykarmodell som helst kommer du bli nöjd med!

12. MAK
    Trådstartare

MAK Friends of KS

Kvalitetsmässigt platsar den definitivt. Är inte säker på att det är snyggt med den runda boettformen. Får googla vidare och spana in lite snygga foton på orisdykare.

13. Landshark

Landshark Borgare

Helson Shark Diver 45
    (Skulle själv köpt en sådan som låt ute på Ebay tidigare i veckan men missade slutdatumet) :arghh:

14. Rille

Rille Präst

[​IMG][​IMG]

2 bilder på en Meistertaucher 44mm på mina taninga armar:)

15. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Finns som sagt bara ett svar. Oris 47 mm.

16. Ricrob

Ricrob Friherre

Här är de tre största dykarna jag har haft i stigande prislägen.

Dock endast Orisen som passar din budget men jag tänkte det kunde vara kul att jämföra lite..?

Oris TT1-C 1000M 47 mm

Omega PO XL 600M 45,5 mm

Omega "Ploprof" 1200M 52mm

17. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Ecozilla, bombsäker klocka! Kostar inte mkt heller, perfekt på suppa adapters med isofrane till sommaren :)

18. MAK
    Trådstartare

MAK Friends of KS

Oris TT1-C 1000M

Flera som rekomenderar orisen. Undrar om den går att hitta hos handlare i gbg. Vore kul att testa IRL. Nato på oris funkar väl inte? Special armband är det som gäller?

Omega "Ploprof" 1200M 52mm
    Gärna en ploprof! Stor tumme upp!

19. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Magnussons säljer Oris, vet inte om dom har just denna modellen inne. Men slå en signal.

20. MAK
    Trådstartare

MAK Friends of KS

En tur ner på stan och förbi Magnussons får bli veckans "mission"

21. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kan tipsa om Deep Blue. Gör gedigna, välbyggda, stora klockor. Vissa har lite samma boettform och integrerade länk som Oris men inta alla. Ligger bra till i pris och gillar att de inte är så välkända. Amerikanskt märke med pålitliga japanska verk i dem. Perfekt sommarklocka om inte annat!

Min Pro Sun Diver 1000.

Eller annars gillar jag den här. Depthmaster 3000. 49mm.

22. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Ställer mig i kören och hyllar Oris. Har själv haft en Diver och kommer garanterat ha en igen.

23. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen

Ser riktigt fin ut den där!

Benarus har en del rejäla dykare också.

24. MAK
    Trådstartare

MAK Friends of KS

Tack för alla tips!
    Ska ta och googla på deep blue. Har de några varianter utan tritium tuberna? Är rätt häftigt med att de jämt lyser, men jag tror j rätt fort skulle tröttna och vilja ha vanliga luminovan.
    Benarus har jag spanat på och avfärdat. Minns inte varför nu. Får allt ta och kolla på dem igen.

Just nu ligger Doxa och Oris högst upp på listan. Ska försöka kolla upp dem i veckan. Deep blue blir väl inte helt enkel att test IRL...
    Är väl bara köpa och flippa om den inte passar :)

25. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Seiko SBBN015

26. yonsson

Från:
    GBG
    Jag trodde alla Doxa-modeller var 44mm eller mindre. Om du nu ville ha något stort alltså.

27. yonsson

Från:
    GBG
    Orient star 300m diver har också fått väldigt bra recensioner.
    45mm och ganska hög.

_jonte gillar detta.
  28. MAK
    Trådstartare

MAK Friends of KS

Nu svär jag kanske i kyrkan... men är inte orient ett billighetsmärke?
    Är det någon kvalitet i deras dykare?

29. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Borde vara det med tanke på priset 14 k. :) Yonsson kanske kan berätta lite mer om skönheten?

30. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    En fågel viskade att det är 20% på alla Omega (hos Magnusson)

MAK gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield