• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på dykare modell större

MAK

Friends of KS
Jag har kört fast i mitt letande efter en ersättare till min Tärnan Oceanographer. Kan ni hjälpa mig tips på dykare?
Har alltid gillat stålisar på länk, och då alltså klockor som är gjorda för att blötas ner. Skulle nu inför sommarens badsäsong vilja ha något lite större än tärnans 43mm.
Köpte en Zodiacs oceanare på 46mm här på forumet och hoppades att det skulle bli vi 'for ever after'. Zodiac-en finns fortfarande kvar med den ligger löst till. Vi har inte riktigt klickat och en klockbroder har visat intresse av att ta över oceanen. Kanske har jag fått en släng av Denkes flippersjuka, eller så kanske det är så det bara meningen att jag ska ha något annat i klockväg. ;)

Jag gillar tanken på att en klocka efter 40-år eller mer, fortfarande tickar på och med hyfsad precision visar tiden. Så vintage är helt klart att föredra. Likaså att det är en automatare. Det som talar mot vintage är min idé om en ngt större klocka.

Om jag ändå letar större bland de nyare uren så skulle Oris 47mm kunna vara ett alternativ. Gillar tyvärr inte riktig det runda utseendet, pucken. Vostoks och Orients större ur känns lite för B. Vet inte om de egentligen är sämre kvalitet, men...
Efter en hel del surfande har jag snöat in på att kanske är det en Doxa jag behöver. Har dock aldrig klämt på någon av dem IRL. Om jag kränger av både tärnan och Zodiacen så kan jag nog sträcka budgeten till att omfatta en begagnad Doxa.

Vad säger expertisen?
Är Doxan något att ha och i så fall ska det vara vintage eller en begagnad "ny"?
Har ni tips andra bra dykare på under 10ksek?

Tack för kul forum!

Försöker lägga in ett par bilder på de som ligger i riskzonen för flipp :)

http://i.imgur.com/rwdmq4W.jpg

http://i.imgur.com/3O2WPUU.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det finns en vintage Doxa 300t searambler som är fet på köp och sälj. Dock bara 42,5 mm, och 13 mm hög. Kan varmt rekommendera säljaren!
 

MAK

Friends of KS
Tack för tipset! Den hade jag glömt bort. Minns den från både un-boxing och från säljannonsen. Den är fin och intressant! Har tyvärr aldrig klämt på doxan irl. Vågar mig nog inte på ett köp innan dess.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Seiko 6105-811x är ju av lite större modell :)

9y4a3y9e.jpg
 

MAK

Friends of KS
Tack för tipset!
Jag har testat några av polarens 7040-or. Polarn är helt såld på dem, men själv blev jag inte helt övertygad om dess storhet. Hittade vid snabb googling på 6105-811x inte mkt info. Vad skiljer dessa från 7040:an? Googlar vidare under tiden :)
Edit: Hittade en hel info om både 8110 och 8119. Den kan vara ett potentiellt alternativ. Saknar dock fortfarande jämförelse med 7040
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tog en jämförande bild, bara för dig :)

by8uhusa.jpg


6105 är 44 exkl krona och 48 lug to lug. Oerhört bekväm även på mindre handleder.

a9aba7e9.jpg
 
  • Like
Reactions: MAK

Landshark

Cartier
Helson Shark Diver 45
(Skulle själv köpt en sådan som låt ute på Ebay tidigare i veckan men missade slutdatumet) :arghh:
 

Ricrob

Patek
Här är de tre största dykarna jag har haft i stigande prislägen.

Dock endast Orisen som passar din budget men jag tänkte det kunde vara kul att jämföra lite..?

Oris TT1-C 1000M 47 mm
9ea3T3l.jpg


Omega PO XL 600M 45,5 mm
KcgMXpD.jpg


Omega "Ploprof" 1200M 52mm
mpnWFGb.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ecozilla, bombsäker klocka! Kostar inte mkt heller, perfekt på suppa adapters med isofrane till sommaren :)
 

MAK

Friends of KS
Oris TT1-C 1000M

Flera som rekomenderar orisen. Undrar om den går att hitta hos handlare i gbg. Vore kul att testa IRL. Nato på oris funkar väl inte? Special armband är det som gäller?

Omega "Ploprof" 1200M 52mm
Gärna en ploprof! Stor tumme upp!
 

TKVF

Panerai
Oris TT1-C 1000M

Flera som rekomenderar orisen. Undrar om den går att hitta hos handlare i gbg. Vore kul att testa IRL. Nato på oris funkar väl inte? Special armband är det som gäller?

Omega "Ploprof" 1200M 52mm
Gärna en ploprof! Stor tumme upp!
Magnussons säljer Oris, vet inte om dom har just denna modellen inne. Men slå en signal.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Kan tipsa om Deep Blue. Gör gedigna, välbyggda, stora klockor. Vissa har lite samma boettform och integrerade länk som Oris men inta alla. Ligger bra till i pris och gillar att de inte är så välkända. Amerikanskt märke med pålitliga japanska verk i dem. Perfekt sommarklocka om inte annat!

Min Pro Sun Diver 1000.
lEBgaN8.jpg


Eller annars gillar jag den här. Depthmaster 3000. 49mm.
cJS8JBV.png
 

Smulan

Rolex
Kan tipsa om Deep Blue. Gör gedigna, välbyggda, stora klockor. Vissa har lite samma boettform och integrerade länk som Oris men inta alla. Ligger bra till i pris och gillar att de inte är så välkända. Amerikanskt märke med pålitliga japanska verk i dem. Perfekt sommarklocka om inte annat!

Min Pro Sun Diver 1000.
lEBgaN8.jpg


Eller annars gillar jag den här. Depthmaster 3000. 49mm.
cJS8JBV.png




Ser riktigt fin ut den där!


Benarus har en del rejäla dykare också.
 

MAK

Friends of KS
Tack för alla tips!
Ska ta och googla på deep blue. Har de några varianter utan tritium tuberna? Är rätt häftigt med att de jämt lyser, men jag tror j rätt fort skulle tröttna och vilja ha vanliga luminovan.
Benarus har jag spanat på och avfärdat. Minns inte varför nu. Får allt ta och kolla på dem igen.

Just nu ligger Doxa och Oris högst upp på listan. Ska försöka kolla upp dem i veckan. Deep blue blir väl inte helt enkel att test IRL...
Är väl bara köpa och flippa om den inte passar :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag trodde alla Doxa-modeller var 44mm eller mindre. Om du nu ville ha något stort alltså.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Orient star 300m diver har också fått väldigt bra recensioner.
45mm och ganska hög.
OS1.jpg
 
Topp