• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på en watch winder

JB_XII

Rolex
Hej hej folket!

Nyss presenterat mig i föreslagen tråd! Tack daviden för ditt välkomnande! :)
Jag har en Longines Master och jag letar efter en bra watch winder till den.
Det kan gärna vara för 2 klockor då sortimentet kan utökas inom kort.

Jag har tittat på lite olika modeller, som t.ex. modalo och beco.
Men lite expertråd hade nog inte skadat. Om ni föreslår en modell så berätta gärna varför så man kan lära sig lite på köpet också :)

Väl medveten om att liknande trådar existerar, men kände att jag behövde en egen tråd för lite följd frågor och gött snack.

Tack för uppmärksamheten! Mvh/ Johan
 

JB_XII

Rolex
Hm, hittade inte så mycket på deras sida.
Enligt en tabell jag hittade så skulle min klocka må bra av 800 TPD... men funkar säkerligen med 650 som verkar va standard.
Eller har jag fel där?
 

ScubaKing

Audemars
Finns redan trådar. Men för att säga det igen, köp kvalitet om du vill att den ska hålla. Skulle rekommendera Scatola Del Tempo eller Modalo, finns många. Men värt att lägga en peng på dem, dem billigare brukar låta en del och paja rätt snabbt av egen erfarenhet.
 

Halle81

Omega
2-Faktor
Har en modalo sen några månader och den är tyst och fin. Går att ställa i flera hastigheter så det kommer funka med din klocka.
Hur kvalitén är kan jag tyvärr inte uttala mig om ännu.
Finns att köpa på Klockmaster i Globen bla. Där har dom ett par utställningsex så man kan klämma lite också. Ska dock påpeka att detta är en medelväg vad gäller watchwinders. Om budget inte är något problem finns det betydligt finare och dyrare märken.
 
Gillar inte Madalo alls, ingen problem med ljud men den jag köpte hade inte såna funktioner Orbita hade, typ "svängning" funktion eller vad det nu kallas
 

Josef B

Bestraffaren
Har Rapport, småkuberna. Kommer inte ihåg vad modellen heter i skrivandets stund. Jättetysta och stilrena.
 

Josef B

Bestraffaren
evo_quad.jpg
 

JB_XII

Rolex
Tack för alla svar! Modalo verkar ju helt okej då. Deras Magma har ju plats för 2 klockor och går lös på strax under 3k. Är väl vad jag max känner för att lägga till och börja med.

Jag har ju kikat på wolf också. Riktigt snygg och jag gillar förvaringen på toppen! (Har ju en del quartz klockor också). Men de ligger på över 4k för 1 klocka... :/
 

JB_XII

Rolex
Snyggt! Rapport verkar ju rätt intressant.
Någon som har kunskap om kvaliten i relation till modalo?

Jag tyckte "beco" hade snygga varianter. Någon som känner till dem? Kanske ett okänt märke?
 

Halle81

Omega
2-Faktor
Snyggt! Rapport verkar ju rätt intressant.
Någon som har kunskap om kvaliten i relation till modalo?

Jag tyckte "beco" hade snygga varianter. Någon som känner till dem? Kanske ett okänt märke?

Inne på urhandeln i Sumpan för ett tag sedan och han hade Rapport vill jag minnas. Han var tydlig med att Modalo var bra men Rapport i en helt annan liga. Men det syns på priset
 
Topp