Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på första klockinhandling

Diskussion i 'Diskussion' startad av Marcilus, 11 april 2014.

1. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hej alla glada, skulle behöva lite tips i denna underbara djungel...
    Då är det såklart tips på första inköp av en riktig klocka!

Budgeten är väl runt 8-11k, då det är första klockan så tycket jag det känns väldigt rimligt?
    Märken och modeller vill jag gärna ha hjälp med, är inne lite på longines conquest/hydro, alt en certina, då dom ligger runt den prisklassen!

Men uppskattar väldigt gärna tips!!

Och länka gärna till era klockor om ni har ngt runt den prisklassen!

Eurenius gillar detta.
  2. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Känns som helt rätt spår. Hydron tycker jag personligen är jättefin. Vill du köpa begagnat så kanske en Oris skulle vara något?

jabla och Marcilus gillar detta.
  3. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Det som brukar komma upp som förslag i din budget brukar vara Sinn.

Marcilus gillar detta.
  4. JaTack

JaTack Friends of KS

Jag säger Seiko, men har blivit lite insnöad på märket.
    Seiko Shogun(sbdc007) kan ju vara ett alternativ:
    Edit: Lånad bild!

Icaras, aljung, Marcilus och 3 andra gillar detta.
  5. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Hydroconquest är jättebra. Mycket gedigen.

Går att fixa för 5-6k begagnat.

Andra märken jag hade tittat på är Oris och Sinn. Finns roliga grejer att köpa inom budget.
    Går du upp några tusenlappar så kan du köpa Rolex datejust och diverse Seamasters och Speedmasters från Omega.

Icaras, Boris Balkan, willbur och 1 annan gillar detta.
  6. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Dina alternativ låter bra, titta på oris också!

Marcilus gillar detta.
  7. Medstil

Medstil Bonde

Longines mkt bra för pengarna..vill du ha igen pengarna Omega :) vill du ha en grymt bra dykare
    Oris. Har faktiskt aldrig ägt en Sinn men tror det är bästa klockan i gänget här.

Marcilus gillar detta.
  8. korvaza

korvaza Bonde

Longines Heritage serie är big bang for the buck! Sjukt trevliga klockor för en bra peng, sport själv en 1951 som funkar på både läder, nato och mesh!

IMG_4761.jpg IMG_3655.jpg IMG_4301.jpg

Hubbatix, falten, 4cie och 2 andra gillar detta.
  9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Du är rolig du som slänger in en moddad titanSeiko som dessutom bara säljs i Asiens mörkaste hörn som förslag till förstaklocka. :)

10. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Surt, den såg ju riktigt ball ut!

Boris Balkan och Marcilus gillar detta.
  11. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vart hottar en jag en datejust/sea för 8-10k? Begagnat antar jag ?:)

12. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fe

13. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Sett lite oris här och var, internet/stjärnurmakarna.. Och dom verkar ju vara mycket klocka för pengarna! Några speciella modeller som "står ut?"

14. JayJay

JayJay Biskop

Välkommen.

Börja med att läsa: http://www.klocksnack.se/threads/guide-inför-ditt-klockköp.4740/

Specificera gärna mer vad det är du letar efter, utseende tänkt användningsområde osv.

Om det är en dykarklocka du är ute efter och vill maxa budgeten skulle jag köra på en Sinn EZM3 eller U1 (begagnat). Om man inte har behovet av att använda varenda krona tycker jag istället att Certina action diver eller Seiko Sumo är mkt bra val. Dessutom lättsålda om du vill vandra vidare i klockdjungeln.

Om du bor i en stad med någorlunda utbud rekommenderar jag dock att du går och testar så många olika klockor som möjligt i butik innan du bestämmer dig. Har man inte en inarbetad vana att bedöma hur en klocka med viss spec som man sett bilder av kommer att se ut ock kännas i verkligheten så kan det vara ganska svårt.

Kör hårt.

Sullstrom och Marcilus gillar detta.
  15. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

16. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Fortsätt spara till det du egentligen vill ha istället.

Marcilus gillar detta.
  17. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm

Hej och tack!

Ska ta mig lite tid att läsa igenom guiden du länkade till!

Är inne lite på både och faktisk, går "dressat" till vardags, kostym vid vissa tillfällen, Men ofta skjorta/pullover, så antar att jag tänker mig en klocka till vardags, men även finare galej, vet redan med säkerhet att jag kommer köpa mig två klockor, så lite därför jag vill ha olika tips!

Bor i Stockholm så att testa klockor kan göra överallt! Ska nog ge mig ut lite mer i djungeln!:)

18. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Då får jag spara länge.. Jag menar jag tänker mig att jag måste börja någonstans, kanske börja med en första runt 8/10k och lära mig lite sen vandra vidare och givetvis högre i pris... :cigar:

Icaras och Eurenius gillar detta.
  19. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Not my style. Det får vara om det inte är det jag vill ha. Om du hade 60 tkr, vad köper du då?

20. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Lite märkligt resonemang va? Jag vill mer än gärna ha en vintage Milgauss eller en BC-sub. Vad gör jag då om jag inte har 300k till oändligheten att lägga?
    Jag tror de flesta här har börjat med lite billigare ur och sen gradvis uppgraderat.

Nu vet jag visserligen inte om du är seriös, då det kan vara svårt ibland.

Hubbatix, Pope och Marcilus gillar detta.
  21. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om jag hade 60k köper jag en planet ocean, eller en TAGmonaco kanske? Förstår fortfarande inte hur det hör hit? Då jag är i behov att köpa mig min FÖRSTA riktiga klocka, inte den jag kanske köper när jag har 60k över och garanterad flera klockor bakom mig.

22. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Jag var inte ironisk den här gången och mitt svar är att mitt resonemang kanske är märkligt i din verklighetstunnel. Det finns massor av saker jag vill ha mer än gärna T ex 6240. Men jag skulle vara mer än nöjd med en 16520. Den skulle inte vara ett otillfredställande substitut. Något som jag tror T ex en 79280 skulle vara för mig.

23. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Om du sparar lite till så finns det riktigt roliga klockor i prisklassen 15-20 bl.a. Kan du hitta som någon skrev begagnade DJ:s. Du borde även kunna hitta en del roliga Tudors. Personligen tycker jag man får mycket mer för pengarna i den prisklassen.

24. JayJay

JayJay Biskop

Fan va många konstiga svar det var om att öka budgeten. Han är uppenbarligen ny och vill inte lägga mer än en viss summa pengar. Att då föreslå en dubbling av budget eller som i ett fall nu, att ta den ggr6 är på gränsen till oförskämt. Det är lätt att glömma bort att för de allra flesta människor är en klocka för 10k ngt ganska exklusivt.
    Om någon säger att dom tänkt att köpa en substitutklocka för något dem verkligen vill ha men som bara är en aning dyrare så visst. Men det här?
    Dessutom kan det vara klokt att inte köpa den där dyra klockan man vill ha på en gång då smaken tenderar att ändras ganska mkt under första året om man börjar hänga på diverse klockforum. Då sitter man med en klocka som man gör ett större ekonomiskt tapp på än om man hade börjat försiktigt. Hur många gånger har vi inte sett sådant här?

kayaker, Icaras, Hubbatix och 13 andra gillar detta.
  25. Marcilus
    Trådstartare

Marcilus Friends of KS

Från:
    Stockholm
    dags att börja reka... Och leta ! Håller helt med ovanstående.. Inlägget var för min första klocka.. Därför jag ville ha tips!!:)

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      149,9 KB
      Visningar:
      104
  26. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Hade köpt en Oris i den prisklassen, bättre klocka för pengarna är svårt att hitta!

Kolla in Oris Small Second Divern på K&S. Riktigt grym klocka för pengarna, har själv haft 5-6 Oris och kommer ha flera i framtiden.

Lycka till

Marcilus gillar detta.
  27. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Exakt!

Icaras, Gurkan, per nordström och 1 annan gillar detta.
  28. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Glycine Airman.

Icaras gillar detta.
  29. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
  30. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Javisst och TS och/eller du blev kränkt också va? Någon måste vara kränkt.

Mårtenssons ur Brookfield