• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på "Fin-beater"

Hej på er,

Har haft min Orient Mako ett tag nu men skulle vilja ha en klocka som passar vid lite finare (mindre) finare tillställningar, typ middag, fest, jobb.

Har redan tittat på ett par varianter som jag gillar:
Omega PO ref 2500
Tudor Black bay
Sinn UX.

Har även sett varianter jag inte gillar:
Longiness Conquest/HydroConquest.

Sinn UX och Tudor black bay är väl de mest prisvärda valen (särskilt begagnat). Att gå omkring med tysk ubåt på armen till kavaj/jeans kanske ser lite konstigt ut, vad vet jag.

Vad skulle ni valt och varför? Gärna tips på andra alternativ inom samma pris( runt 18k +-)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där med beater och festklocka i ett känns ju lite lurigt. En beater ska ju vara kvarts och tåla allt. Köp en g-shock och en BB är mitt förslag. BBn funkar ju både på länder och länk. Köp ett schysst crocko eller strutsläder till fest och kör på vintageläder till vardags...
 
Det där med beater och festklocka i ett känns ju lite lurigt. En beater ska ju vara kvarts och tåla allt. Köp en g-shock och en BB är mitt förslag. BBn funkar ju både på länder och länk. Köp ett schysst crocko eller strutsläder till fest och kör på vintageläder till vardags...


Jo, black bayn känns redigt stabil. Många användningsområden!
Har som sagt min Orient som fulbeater, vill gärna ha en klocka som känns lite finare, utan att vara en dressare (det är ett senare projekt)!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Sinnen känns kanske inte som en dressare. Tycker de du nämner är något biffiga som dressare. Har du grova handleder, så skulle en vintage Tudor sub kanske funka. Annars så är det vintage DJ 36 mm, Omega AT eller någon Seiko.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 
Sinnen känns kanske inte som en dressare. Tycker de du nämner är något biffiga som dressare. Har du grova handleder, så skulle en vintage Tudor sub kanske funka. Annars så är det vintage DJ 36 mm, Omega AT eller någon Seiko.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Tack för tipsen. Kanske är lite för skitzofren beskrivning av fin-beater. Kanske skulle skrivit sport-dressare istället!
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Sålänge du inte köper en Invicta 55mm ryss-dykare så tror jag att de flesta klockor fungerar vid de flesta tillfällena :/ köp den du gillar bäst så får den gå till allt istället :p

Av alternativen ovan så hade jag kört på en black-bay och låtit den vara med om exakt allt :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Misstänker att du missbrukar ordet beater. Låter ju som att du vill ha en dykarklocka som även kan hålla upp stilen under jobb och fest, inte en beater och till det funkar ju BBn klockrent. PO är bara tråkigt (om det inte är en liquid metal) och UX är väldigt toolig.

Har ju själv lagt en order på en Sinn 104 vilken jag tycker känns som en blandning mellan dress och tool.
Tycker även vintagetudor eller Longiness legend diver (utan datum) fyller samma nisch.
 

Jonaz

Rolex
Jag skaffade en pelagos för att ha när jag jobbar, men den har smygit sig på även vid fest... ;) annars är väl black bay en fin fest/vardagshybrid.


iPhone | Tapatalk
 
Jag skaffade en pelagos för att ha när jag jobbar, men den har smygit sig på även vid fest... ;) annars är väl black bay en fin fest/vardagshybrid.


iPhone | Tapatalk


Pelagosen är fin också! Stör mig att Black Bay inte har datumvisare, men den är ju enligt mitt tycke lite roligare med färgerna.
Men som du säger, känns som en bra hybrid.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Glycine combat sub med brun vridring. Relativt smäcker för att vara en dykare, den bruna vridringen tillsammans med guldfärgade visare gör att den känns lite "finare" precis som BB:n. Kostar inte så mycket :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
BB såklart men jag kan tyvärr inte kalla en klocka för runt 20k för beater ;)

Min;

u3u3ejap.jpg
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
En beggad Breitling SOH eller som tidigare nämnts en Longines LD. Annars om du kan tänka dig att öka budgeten så vore ju Explorer 1an från Rolex given.
 

Ricrob

Patek
Tycker om ATn, helt klart! Tyvärr finns det inga 2500 varianter (eller ???), så de blir lite för dyra.

Har sjukt svårt att lägga mer än MAX 20k på en klocka, rent psykologiskt. Hoppas att nästa klockinköp kan slå bort den spärren.

Jomenvisst gör det det men de har ändå en tendens att vara ganska dyra.. Men under 20 hittar du med lite tålamod.
 
Jag kallar den nog "finklockan" eftersom alla övriga klockor jag har är sämre/fulare/billigare ;)

Beater är den klocka jag kan ha i garaget, när jag kör motorsåg, slår ned stängselstolp med stora släggan och gör andra manliga saker. Vid dessa tillfällen tar jag faktiskt av BB´n.
Det har jag min ful-beater till :)
Man lär sig något nytt varje dag!
yonsson hädanefter ska jag inte missbruka ordet beater ;)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Rolex 114060. Har rockat min mer eller mindre nonstop sedan början av juni. Allt från Barberis till badbrallor. Bästa skiten, verkligen.

EDIT: Missade såklart prisstyrningen. Sorry.
 
Topp