Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på "Fin-beater"

Diskussion i 'Diskussion' startad av henk von helvete, 16 oktober 2013.

1. henk von helvete
    Trådstartare

henk von helvete Bonde

Från:
    Örebro
    Hej på er,

Har haft min Orient Mako ett tag nu men skulle vilja ha en klocka som passar vid lite finare (mindre) finare tillställningar, typ middag, fest, jobb.

Har redan tittat på ett par varianter som jag gillar:
    Omega PO ref 2500
    Tudor Black bay
    Sinn UX.

Har även sett varianter jag inte gillar:
    Longiness Conquest/HydroConquest.

Sinn UX och Tudor black bay är väl de mest prisvärda valen (särskilt begagnat). Att gå omkring med tysk ubåt på armen till kavaj/jeans kanske ser lite konstigt ut, vad vet jag.

Vad skulle ni valt och varför? Gärna tips på andra alternativ inom samma pris( runt 18k +-)

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det där med beater och festklocka i ett känns ju lite lurigt. En beater ska ju vara kvarts och tåla allt. Köp en g-shock och en BB är mitt förslag. BBn funkar ju både på länder och länk. Köp ett schysst crocko eller strutsläder till fest och kör på vintageläder till vardags...

Eurenius och henk von helvete gillar detta.
  3. Sumo

Sumo Bonde

Från:
    Göteborg
    Halios Laguna, funkar på läder, nato, gummi.

yonsson och henk von helvete gillar detta.
  4. henk von helvete
    Trådstartare

henk von helvete Bonde

Från:
    Örebro

Jo, black bayn känns redigt stabil. Många användningsområden!
    Har som sagt min Orient som fulbeater, vill gärna ha en klocka som känns lite finare, utan att vara en dressare (det är ett senare projekt)!

5. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Sinnen känns kanske inte som en dressare. Tycker de du nämner är något biffiga som dressare. Har du grova handleder, så skulle en vintage Tudor sub kanske funka. Annars så är det vintage DJ 36 mm, Omega AT eller någon Seiko.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

henk von helvete gillar detta.
  6. henk von helvete
    Trådstartare

henk von helvete Bonde

Från:
    Örebro
    Tack för tipsen. Kanske är lite för skitzofren beskrivning av fin-beater. Kanske skulle skrivit sport-dressare istället!

7. Ricrob

Ricrob Friherre

Jag skulle satsa på en Omega AT om du vill ha in "fin" i bilden.

Icaras, Camo00 och henk von helvete gillar detta.
  8. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Sålänge du inte köper en Invicta 55mm ryss-dykare så tror jag att de flesta klockor fungerar vid de flesta tillfällena :/ köp den du gillar bäst så får den gå till allt istället :p

Av alternativen ovan så hade jag kört på en black-bay och låtit den vara med om exakt allt :)

Fixoflex och henk von helvete gillar detta.
  9. Ricrob

Ricrob Friherre

Eller varför inte en DJ? Om du inte är en big boy vill säga..

10. yonsson

Från:
    GBG
    Misstänker att du missbrukar ordet beater. Låter ju som att du vill ha en dykarklocka som även kan hålla upp stilen under jobb och fest, inte en beater och till det funkar ju BBn klockrent. PO är bara tråkigt (om det inte är en liquid metal) och UX är väldigt toolig.

Har ju själv lagt en order på en Sinn 104 vilken jag tycker känns som en blandning mellan dress och tool.
    Tycker även vintagetudor eller Longiness legend diver (utan datum) fyller samma nisch.

11. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Jag skaffade en pelagos för att ha när jag jobbar, men den har smygit sig på även vid fest... ;) annars är väl black bay en fin fest/vardagshybrid.

iPhone | Tapatalk

12. Jacob

Jacob Friends of KS

Håller med yonsson här om en Longines Legend Diver.
    Hyperallround klocka.

Denke gillar detta.
  13. henk von helvete
    Trådstartare

henk von helvete Bonde

Från:
    Örebro
    Mjo, kanske. Men ville även utesluta små dressare, så tänkte att fin-beater skulle passa bra. Verkar inte så.
    Men som du säger, inte för toolig, så då går väl Sinnarna bort. Flieger känns också frän, men kanske lite för många komplikationer.

14. henk von helvete
    Trådstartare

henk von helvete Bonde

Från:
    Örebro
    Tycker om ATn, helt klart! Tyvärr finns det inga 2500 varianter (eller ???), så de blir lite för dyra.

Har sjukt svårt att lägga mer än MAX 20k på en klocka, rent psykologiskt. Hoppas att nästa klockinköp kan slå bort den spärren.

15. henk von helvete
    Trådstartare

henk von helvete Bonde

Från:
    Örebro

Pelagosen är fin också! Stör mig att Black Bay inte har datumvisare, men den är ju enligt mitt tycke lite roligare med färgerna.
    Men som du säger, känns som en bra hybrid.

16. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Glycine combat sub med brun vridring. Relativt smäcker för att vara en dykare, den bruna vridringen tillsammans med guldfärgade visare gör att den känns lite "finare" precis som BB:n. Kostar inte så mycket :)

17. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    BB såklart men jag kan tyvärr inte kalla en klocka för runt 20k för beater ;)

Min;

plexan, yonsson, henk von helvete och 1 annan gillar detta.
  18. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    min nya beater.. Combat Sub med brun vridring!, inget guld dock, men gillar den ändå!

plexan, aljung och Omen gillar detta.
  19. Utav dom du listade är Omega POn det solklara valet, du bör kunna hitta en inom din budget!

20. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    en SM 300 plockeihop från tex watchco kanske vore nått. Snyggare än få, ny och fräsch, men inget samlarvärde så man behöver inte få ont i magen om man drämmer till den av misstag:) dessutom väl inom budget.

Rivalen, theargonaut och yonsson gillar detta.
  21. henk von helvete
    Trådstartare

henk von helvete Bonde

Från:
    Örebro
    Vacker. Vad skulle du kalla den då? :)

22. slimjim

slimjim Rösten från Bro

En beggad Breitling SOH eller som tidigare nämnts en Longines LD. Annars om du kan tänka dig att öka budgeten så vore ju Explorer 1an från Rolex given.

theargonaut gillar detta.
  23. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Longines legend Diver eller Tudor heritage chrono är mina förslag.

24. Ricrob

Ricrob Friherre

Jomenvisst gör det det men de har ändå en tendens att vara ganska dyra.. Men under 20 hittar du med lite tålamod.

25. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Jag kallar den nog "finklockan" eftersom alla övriga klockor jag har är sämre/fulare/billigare ;)

Beater är den klocka jag kan ha i garaget, när jag kör motorsåg, slår ned stängselstolp med stora släggan och gör andra manliga saker. Vid dessa tillfällen tar jag faktiskt av BB´n.

Icaras, Nexus, Kakob och 2 andra gillar detta.
  26. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Köpte nyligen en tudor vintage sub (79090) som "beater" och det har slumpat sig så att den sitter på dagligen till jobbet (kostym varje dag) istället för den mer "dressade" zenithen.

Dessutom är det ju mer fräckt med en vintage då det känns mer genomtänkt på något sett :)

27. yonsson

Från:
    GBG
    Sån tråkig klocka va! Matta färger, kass lume och väldigt oskön vridringsmekanik.

28. henk von helvete
    Trådstartare

henk von helvete Bonde

Från:
    Örebro
    Det har jag min ful-beater till :)
    Man lär sig något nytt varje dag!
    yonsson hädanefter ska jag inte missbruka ordet beater ;)

yonsson gillar detta.
  29. Uffe

Uffe Biskop

PO eller AT! Grymt fina klockor som passar dina önskemål IMHO. Tror absolut att du kan hitta någon för runt 20K.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

30. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Rolex 114060. Har rockat min mer eller mindre nonstop sedan början av juni. Allt från Barberis till badbrallor. Bästa skiten, verkligen.

EDIT: Missade såklart prisstyrningen. Sorry.

Mårtenssons ur Brookfield