• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på guldklocka

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Hej!

Jag är på jakt efter ny klocka och skulle behöva lite tips. Här är kravlistan:

- 36-40 mm.
- Datumvisning.
- Guld, guld på stål eller möjligtvis G/S.
- Gärna vintage, men det måste vara något som funkar som beater, d.v.s. inte alltför känsligt.
- Tillräckligt vattentätt för att funka i rejäla regnskurar och kortare simturer.
- Stilmässigt kan jag tänka mig allt från dressur till dykarur. Är dock inte jätteförtjust i design á la ”jubileumsklocka från statlig tjänst” om ni förstår vad jag menar. Just nu bär jag följande klocka som jag tycker mycket om, men som är för liten (33 mm). Något liknande men större kan vara tänkbart:
Picture003.jpg


Annars vill jag gärna ha något som avviker lite, gillar t.ex. skeppsur typ UN Marine Chronometer 1846 men något dylikt i guld räcker inte pengarna till. Datejust och DD har jag funderat på men avfärdat.

Priset är förstås en knäckfråga. Ungefär så här tänker jag: För en bra och trevlig klocka kan jag tänka mig att betala 10.000. För en underbar klocka kan jag tänka mig 20.000. För en riktig keeper som kan göra mig till en One-Watch-Guy kan jag tänka mig 30.000.

Alla tips emottages med tacksamhet och stor nyfikenhet. Har ni dessutom något att sälja är det bara att droppa ett mail: [email protected].

/Henrik
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Om du är beredd att lägga 30 så är en Rolex DD 1803 det givna valet. Lagom stor för en man med stil 36 mm. Så här snyggt kan det bli!

1DACC8D4-B19D-44D4-9590-22F3F54C1358-2778-00000543F9BF62F9.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förstår inte heller hur man kan avvisa en DD...


SNC16426.jpg



Eller en tung 38 mm dykare i solitt guld?


SNC15388.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska man ha en guldklocka och inte bara tänker att den ska vara en i samlingen, så ska det ju självklart vara en i riktigt guld och då är ju DD väldigt nice. Det vore ju intressant att veta varför den avfärdas.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Hej och tack för svaren!

Anledningen till att jag avfärdat DD och DJ är helt enkelt att jag haft ett antal DJs genom åren och det vore kul att testa en ny design.

/Henrik
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
hemingway1999 skrev:
Hej och tack för svaren!

Anledningen till att jag avfärdat DD och DJ är helt enkelt att jag haft ett antal DJs genom åren och det vore kul att testa en ny design.

/Henrik

En DJ är ingen DD ;)
Finns inte bättre "beater" guldare IMO.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Tips på guldklocka

Longines har många varianter på guldur i den storleken. Kommer inte på något modellnamn, men kolla på't.
 

Målarn

The Steak
En sånhär då?? Vettefan hur pass vattentät den är men om du nu ej vill ha en Rolex så finns denna Omega för 21600kr med box och papper verkar det som :)
omega.jpg
 
Topp