Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på HipsterSpotting på Sööööder?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av seikoswede, 19 april 2016.

1. seikoswede
    Trådstartare

seikoswede Borgare

Hustrun och jag skall på konsert i Stockholm på söndag men checkar in på Scandic Malmen på lördag. Tänkte försöka hålla oss på Söder den här gången men det var evigheter sedan vi var i "stan" och vi tar gärna emot tips på ställen att käka och dricka på.

Ingen fancy fine dining utan mer åt gastropub/ethno/tapas/meze-hållet.

Finns det sedan något klockrelaterat förutom Herr Judit/Brandstationen?

Ös på med tips för oss lantisar nu!!:)

2. Nicbex

Nicbex Biskop

Akkurat vid slutet av hornsgatan är ju Stockholms bästa ölpub. Annars har ni omnipollos hatt, mer hipster än så kan det ju inte bli. Barrels burgers & beers i gamla stan har grymma burgare.

seikoswede gillar detta.
  3. pjmb

pjmb Stadsbo

Från:
    Stockholm
    seikoswede gillar detta.
  4. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    *Världens bästa, enligt Ratebeer.

seikoswede gillar detta.
  5. sir alex

sir alex Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Håll dig borta från Medborgarplatsen som är en ganska deppig plats. Hipsterställen (töntigt ord) hittar du runt Nytorget, Mariatorget eller Hornstull. Testa Urban Deli, Marie Lauveau eller Tjoget.

seikoswede gillar detta.
  6. Chattras

Chattras Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Häktet borde väl kvala in rätt bra också.

seikoswede gillar detta.
  7. pjmb

pjmb Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Nook är ju trevligt också.. 10 min promenad från Malmen, kan äta i baren där det är lite enklare och stökigare http://nookrestaurang.se/
    2016-04-19.png
    Annars runt nytorget.. nytorget 6 t ex..

matalm och seikoswede gillar detta.
  8. seikoswede
    Trådstartare

seikoswede Borgare

Wow!! Snabba svar!!:woot:

Tack!!:)

Jo jag håller med dig @sir alex , töntigt med Hipster epitetet! Försökte bara vara lite putslustig.:oops:

9. Chami

Chami Friends of KS

Akkurat är bra
    Jag gillar också Pelikan men det är mer husman

seikoswede gillar detta.
  10. Nicbex

Nicbex Biskop

Jag skulle då inte föreslå woodstockholm till någon som inte vill ha fine dining, det är inte direkt billigt där :)

pjmb och seikoswede gillar detta.
  11. pjmb

pjmb Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tolkade det som att TS menade att det mest var en stämningsfråga än en budgetfråga, att dom inte vill vara på ett stifft fine diningställe ;) men la ju in en länk också så man kan kika lite på menyn osv och att det var nära till Malmen, ganska nytt ställe och hört mycket gott om det.

seikoswede gillar detta.
  12. snajgel

snajgel Friends of KS

Från:
    stockholm
    seikoswede gillar detta.
  13. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om ni vill till ett ställe med locals only så tycker jag ni ska till elefantpojken vid Skanstull. Mycket bra mat och trevligt häng

Hexagon och seikoswede gillar detta.
  14. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Falaffelbaren är litet, enkelt och bra. Gillar också restaurangen på folkteatern. Barbro vid Hornstull är mycket nice också :)

seikoswede gillar detta.
  15. Janne2000

Janne2000 Präst

Från:
    Söderort
    Teatern inne på Ringen vid Skanstull. Grym fastfood/bistro med en idel publik av skäggiga män i skogshuggarskjortor och sotarmössor, även tjejer utklädda till tanter i kläder från myrornas utlovas förstårs oxå;)

gurta_g, ChazzReinhold, Scaramanga och 4 andra gillar detta.
  16. Janne2000

Janne2000 Präst

Från:
    Söderort
    Edit! Såg att det var förra helgen som gällde..

17. DG_STHLM

DG_STHLM Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hahahaha, roligast idag!

JLW gillar detta.
  18. Janne2000

Janne2000 Präst

Från:
    Söderort
    Tackar!
    Var där igår kväll o käkade med frugan. Ruggigt god prisvärd mat men riktigt överpretentiöst som det ska vara på sööööder.
    Milkshake: "Med mjölk från välmående kossor från Åre som naturligtvis handmjölkats och smaksatts med hallon, handplockade från bondens egna trädgård".
    Kebab: "quebab au vine som tillagats på spett med hemliga kryddor och rostats i stenugn från Frankrike serveras med syltade grönsaker och tryffelaioli"
    Korv: "Renkött från Jämtland, jagat med ekologisk pilbåge, handstoppad såklart serveras med surdegsbröd och surkål enligt klassiskt Bayerskt recept, egengjord senap o ketchup".
    Gott som fan med gud va pretto;)

gruby, Anti, PIC och 5 andra gillar detta.
  19. DG_STHLM

DG_STHLM Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hahahahaha, jag orkar inte...

gruby gillar detta.
  20. Casual Bum

Casual Bum Stadsbo

"ekologisk pilbåge", den var bra :woot:

21. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

Eller så åker man bara till valfri håla i Norrlands inland så får man exakt samma sak bortsett från den grymma maten. :woot:

Strindberg och Janne2000 gillar detta.
  22. ChazzReinhold

ChazzReinhold Stadsbo

Från:
    Skåne, Stockholm
    +1 på Nook, dessutom väldigt prisvärt!

23. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Chutney! Kanske lite för hardcore för svennbananhipstern, men genuint. ;)
    http://chutney.se

NiklasArvid gillar detta.
  24. Janne2000

Janne2000 Präst

Från:
    Söderort
    Tycker verkligen inte hipster är ett töntigt uttryck, skitnödig o pretto är ju nåt som kännetecknar en hipster o dess hak dessa hänger på. Här duger inga vanliga korvar eller nudlar utan allt ska göras så "eget" o "originellt" att det blir lite pannkaka över det hela haha.
    Exempel:
    Om jag är fikasugen nöjer jag mej med en vanlig bulle som förhoppningsvis är god och färskbryggt kaffe. Det viktiga är att bullen inte är torr o kaffet inte smakar bränt sen visst finns det bättre o sämre. Jag bryr mej inte det minsta om designen på filtret kaffet bryggts i eller vart äggen i bullen kommer ifrån.
    En hipster vill gärna ha ett kaffe som ingen kan uttala från ett hörn av världen ingen har sett eller hört talas om, saksamma om det är gott eller inte (det är inte poängen), veta vart ALLA ingredienser i bullen kommer ifrån samt vem som bakat bullen (gärna namnet på just den person som kavlat degen). Självklart får allt detta presenteras av någon barista/cafebiträde lite extra högt så att alla runtomkring hör vad som precis beställt så att alla vet att det inte är vad som helst som beställts (detta är ju livsviktigt när man är livrädd att inte ses som originell).
    Klart jag NÅN gång skulle tycka det var lite kul med nåt speciellt men knappast så att jag ligger sömnlös i rädsla av att det skulle läcka ut att jag fikat på Ikea liksom vilket skulle vara en äkta hipsters mardröm;).

gruby gillar detta.
  25. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

+1, ypperligt ställe (...åtminstone för 5år sen när jag var i stan senast...) för geggig välsmakande veganmat, ickebinära och polyamorösa, big up! ;)

26. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Jag vill veta gärna var alla ingredienserna kommer ifrån i det jag äter, i den mån möjligt vill jag gärna veta vem som fött upp grisjäveln, odlat gräset och bakat pizzan. Men, jag är med på vad du menar.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/kerstin-gezelius-hipstern-hittar-aldrig-hem/

27. Janne2000

Janne2000 Präst

Från:
    Söderort
    Tripeiro. gillar detta.
  28. Janne2000

Janne2000 Präst

Från:
    Söderort
    Likväl som Ikea's köttbullar o vanlig Sibylla korv duger utmärkt åt mej så kan det vara kul ibland med något mer djupgående. Till vardags skulle jag dock tröttna rätt fort. Som sagt, jobbat i över 10år inom restaurang i Sthlm o de ställen som INTE föjlt trenderna ör ju de som oftast finns kvar efter några år;)

29. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Toppen med alla tips! Tack :)
    Andra tips i andra stadsdelar?

Senast ändrad: 29 april 2016