• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på hur man byter akrylglas med tension ring

MAK

Friends of KS
Hej

Jag gjorde ett tappert försök att byta glas på en vintage dykare från 70-talet. Med milt våld försökte jag pressa i det nya glaset mha polarens nyinskaffade glaspress. Tyvärr gick det inte som tänkt. Glaset splittrades och jag står frågande - vad gick fel?

Här är bild på pressen som användes.
dTU3rh9.jpg


Någon som har bra tips på hur man byter sådan akrylglas?
Ska det till en "klo", typ bergerons "glas lift"? Vad jag lyckats läsa mig till så funkar liften på akrylglas, men inte på glas med "tension ring".

Hoppas ni kan bortse från svengelskan, är inte lätt när man glad amatör som hämtar info från diverse hemsidor.

Tacksam för tips!
 

rogart-63

Patek
Rätt storlek på glaset ? En crystal lifter typ bergeron funkar nog bättre till akrylglas medan den på din bild funkar till mineralglas
 

MAK

Friends of KS
Blir till att införskaffa en "lift".
Ska man snåla och köra en ebay variant för 200 pengar eller en bergeron för 4 ggr så mkt. Man måste göra rätt många glasbyten för att få ner kostnaden per glas till rimliga nivåer.
Sen är det ju alltid roligt att ha bra verktyg...

Någon som har erfarenhet av olika glaslyftar?
 

_jonte

Patek
Instruktionen i den här bilden kan nog hjälpa dig. (hoppas jag) Är glaset rundat nedtill så den finns möjlighet att pressa in det så borde en press funka. Men viktigt att använda rätt storlek på verktyget.

img042h.jpg


Jag har annars en glaslyft av kina-ursprung, som faktiskt verkar helt ok och har funkar att ta bort glas med. Har aldrig använt Bergeons dito, så vet ej skillnaden.
 

MAK

Friends of KS
Tack för svaret!

Bara beställa nya glas och prova igen. Köper nog en lyft från kina. Snålar lite o hoppas på att den gör sitt jobb ok.
 
Topp