• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på info om olika rörelser

Hej!
Jag är en designstudent som bor i Milano just nu, jag är förtrollad av klockor (anledningen att jag är medlem på forumet?). Jag drömmer om att designa en egen klocka med mekanisk rörelse. Har ni tips på bra böcker eller info i största allmänhet där jag kan lära mig hur de olika rörelserna fungerar etc? Min design kommer ju att utgå från de olika rörelsernas dimensioner etc.

Gärna info där jag kan lära mig basics för att sedan kunna avancera till djupare kunskaper.

Ciao!
 

Oew

Rolex
Från en annan Milano-bo så säger jag välkommen till KS och djupare in i klockträsket. Jag vet att George Daniels olika böcker säger i princip de mesta du behöver veta om hur man tillverkar klockor samt hur de fungerar men vet inte om det är den bästa boken för en nybörjare. Finns fler på KS som kan detta bättre än jag så Ping @Echo Delta
 
Från en annan Milano-bo så säger jag välkommen till KS och djupare in i klockträsket. Jag vet att George Daniels olika böcker säger i princip de mesta du behöver veta om hur man tillverkar klockor samt hur de fungerar men vet inte om det är den bästa boken för en nybörjare. Finns fler på KS som kan detta bättre än jag så Ping @Echo Delta

Tyværr behøver man iprincip vara utbildad urmakare før att førstå hans bok helt och hållet i syfte att konstruera något sjælv!
Vældigt kul initiativ, men det ær avsevært svårare æn jag tror att du inser. Børja med att kika på att utbilda dig till urmakare innan du ger dig på ett sådant projekt!
 
Det tackar vi för! Är fallet sådant att varje klockdesigner också är en urmakare? Min tanke var nämligen att studera klockdesign på min fritid för att sedan söka hjälp för själva makandet. Men men, naiva tankar som ni kanske märker.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ändå så finns det ju självlärda erkänt skickliga urmakare t.e.x Francois Paul Journe, men att komma till den nivån är typ lika lätt som att bli lika duktig på gitarr som Yngwie Malmsteen. Men drömma kan man ju alltid...
 
Det tackar vi för! Är fallet sådant att varje klockdesigner också är en urmakare? Min tanke var nämligen att studera klockdesign på min fritid för att sedan söka hjälp för själva makandet. Men men, naiva tankar som ni kanske märker.

Nej, men de skøter den externa designen som sedan en utvecklare tar fram en tekniskt design på interiøren. Dessa personer ær oftast utbildade urmakare samt utbildade inom tekniskt formgivning/teknisk design, resultatet av detta produceras och monteras sedan av urmakare!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det tackar vi för! Är fallet sådant att varje klockdesigner också är en urmakare? Min tanke var nämligen att studera klockdesign på min fritid för att sedan söka hjälp för själva makandet. Men men, naiva tankar som ni kanske märker.
Äsch, fega inte ur. Ibland så är det en fördel att inte kunna för mycket, då blir man inte begränsad av de gamla sanningarna om vad som går och inte. Du kanske inte kan designa ett urverk helt själv, men som du säger så kan du kanske utveckla nyskapande idéer tillsammans med någon annan. Och om inte så tror jag att du kan få värdefulla praktiska erfarenheter som hjälper dig i designarbetet längre fram.

Edit: Skön nick förresten. En av de bättre filmerna...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hmm, kanske ska hålla mig till quartz då men fy det känns inte alls lika roligt...

Gör det som är kul!
Du behöver -i ärlighetens namn- inte vara etthundra procent uppdaterad på den exakta funktionen för att kunna använda tekniken som inspiration till formspråket.

Exempel: designern som valde att använda wankel-rotorn som designelement i Mazda RX-8 har förmodligen (gissning av mig) inte ingående kunskap om hur rotortätningarna konstrueras. Däremot visste han vad som skiljer en wankelmotor från en traditionell ottomotor.
 
Topp