Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på jaktklocka sökes

Diskussion i 'Diskussion' startad av Västbo, 18 maj 2013.

1. Västbo
    Trådstartare

Västbo Torpare

Jag är en relativt nykläckt klocknörd som känner ett behov av en snygg klocka som kan följa med mig ut i skogen på jakt. Krav jag har är;
    - bra lume
    - ska säväl tåla som vara skön att bära ner till -25 grader
    - kunna dränkas i vatten eller bäras på en svettig arm i regn hela dagar
    - lätt att rengöra från blod och annat klet
    - helst inte en dykare då jag inte jagar val..
    - göra sig lika bra på vildsvinsdrev i Roslagen som under enslig toppfågelakt i Norrland

Kom gärna med tips på lämpliga klockor eller berätta vad ni bär under jakt.

2. Dykare

Dykare Torpare

CWC SBS

3. demondave

demondave Borgare

Från:
    Ack Värmeland du sköna
    Dom flesta här bär väl Rolex och jagar i stadsmiljö. Förhoppningsvis sällan blodigt :)

Kolla tråden här, vissa tips kanske kan intressera dig också. Resultatet av tråden kommer på tisdag, om UPS håller vad dom lovar.

http://www.klocksnack.se/threads/den-ultimata-brutalbeatern.5406/

Edit:Såja, nu kom länken med.

4. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Hade nog satsat på något med tritiumtuber alt gshock med bakgrundsbelysning om jag ville kunna förlita mig på att se vad klockan är utan att aktivt behöva ladda klockan innan.
    Dykarbezel är ju ganska praktiskt som skydd även på land när klockan riskerar att åka på rejält med stryk.
    Ball har ju et gäng tritiumtubsklockor tex, inte de snyggaste kanske men i skogen bör väl funktionen gå före :)

Viggen gillar detta.
  5. mlundstrom

mlundstrom Stadsbo

Nån Oris, de är ju grymt macho faktiskt. Jäkligt prisvärd också. Annars en stealthig G-shock.

6. Västbo
    Trådstartare

Västbo Torpare

CWC är ju generellt coola. En Oris har jag precis bytt bort, men det finns ju robustare modeller än den jag hade.

Hur är Wenger som klocktillverkare? För mig gör de nämligen mest fickknivar.. :)

7. Viggen

Viggen Guest

Jag får nog hålla med Max. En G-Shock är nog det enda som upfyller dina krav. :)

8. Västbo
    Trådstartare

Västbo Torpare

En novisfråg; hur starkt lyser en g-shock? Har nämligen märkt att mobilen med lägsta ljusstyrkan inställd sabbar mörkerseendet i någon minut.

9. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Omega Planet Ocean i vått och blött. Fungerar bra

10. Horologist

Horologist Stadsbo

Någon av CWC:s modeller dock inte quartzarna då batterierna klöddar ibland i kylan.

11. Viggen

Viggen Guest

Från en novis till en annan. Köpte själv en G-Shock i veckan. På denna modell så sitter det en liten orange lysdiod som belyser tavlan. Jag tycker inte att den lyser väldigt kraftigt, men jag skulle nog hålla ögat jag siktar med stängd för säkerhets skull.

Jag vet inte hur kraftigt och vilken färg som används på övriga modeller, men vitt ljus är något man vill undvika om man inte vill sabba mörkerséendet helt. :)

12. Västbo
    Trådstartare

Västbo Torpare

Kom ju på att jag redan har en Suunto så en plastklocka som tål en hel del har jag redan, därför går g-shock bort.

Har alla quartzare problem med riktig kyla eller finns det ngn batterityp som är bättre? Min Suunto blir t.ex mer än lovligt trög i kyla.. jag gillar nämligen inte att sova med klockan på så under vintertältningen vill jag kunna lägga klockan i fickan på tältduken utan att den stannat på morgonen.

13. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Som jägare måste du ju ha något med månfas, så att du vet när det är grismåne!

Icaras gillar detta.
  14. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Sinn tillverkar ett finfint jaktur som vore mitt självklara val: www.jagduhr.com

MrPlow och jabla gillar detta.
  15. meo_swe

meo_swe Biskop

En Omega AT? Den är ju inte precis en dykare, men har en bra lume. Eller en Panerai kanske?
    Annars vill jag slå ett slag för Glycine Ariman. Fungerar utmärkt till det mesta Imo.

16. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    G-shock såklart!

17. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    B&R br03 vore ju coolt ;)

18. Vevaren

Vevaren Friends of KS

Från:
    Solna
  19. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag hade en Wenger. Kändes väldigt robust. Stor och fyrkantig var min modell. Mer flyginspirerad.

20. Västbo
    Trådstartare

Västbo Torpare

Mårtenssons ur Brookfield