• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på köp av pilotklocka?

4cie

Rolex
2-Faktor
Breitling Aerospace eller varför inte en beggad Navitimer?
asset-version-07008284a4-navitimer-01.jpg
 

Malcolm Y

Omega
Du ska ju ha en riktig pilotklocka, då måste du välja en som antingen är framtagen till- eller utvald som pilotklocka!

1. Rolex GMT Master. Framtagen i samarbete med PanAm (kostar dock minst 30k)

gmtII.jpg


2. Omega Speedmaster Professional. Ej framtagen som pilotklocka men utvald av NASA som officiell Astronautklocka. Kan fås för under 20k

Speedy.jpg


3. Breitling Chronomat. Framtagen av Breitling i samarbete med Italienska flygvapnet (Frecce Tricolori). Kan fås för under 20k.

Chronomat.jpg
 

Pistol_Pete

Panerai
Hej

Har blivit sugen på att skaffa en "riktig" klocka, springer idag runt med en Seiko Flightmaster.
Jobbar som pilot till vardags, så någon form av flygrelaterad modell vore kul.
Revue Thommen Airspeed är i mitt tycke den coolaste pilotklockan. Förutom in-house verk tillverkar de t.ex. flyginstrumenten till JAS 39 Gripen så det finns mycket flyg i klockorna.
Jag hade en Airspeed titanmodell som jag saknar bittert. Kommer antagligen återvända till den.
En sån här hade jag: http://www.chrono24.com/en/revuetho...ed--mod719.htm&models=719&manufacturerIds=216

Lite om företaget: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Revue_Thommen
 

Speedbrake

Breitling
Tack för alla svar, blev en hel del förslag att ta in här. Omega Speedmaster alternativt en Breitling Chronomat är helt klart starka kandidater. Har förstått att den Chronomaten på bilden där är något mindre än dagens modell? 38-39mm? Skulle isf vara positivt i mina ögon.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för alla svar, blev en hel del förslag att ta in här. Omega Speedmaster alternativt en Breitling Chronomat är helt klart starka kandidater. Har förstått att den Chronomaten på bilden där är något mindre än dagens modell? 38-39mm? Skulle isf vara positivt i mina ögon.

Skit i brattarna och omegorna. Kolla in Glycine Airman 18! Precis rätt storlek, precis rätt historik, precis rätt funktion, precis rätt look. Bara kör! :D
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tack för alla svar, blev en hel del förslag att ta in här. Omega Speedmaster alternativt en Breitling Chronomat är helt klart starka kandidater. Har förstått att den Chronomaten på bilden där är något mindre än dagens modell? 38-39mm? Skulle isf vara positivt i mina ögon.
Du blir coolaste piloten på flygbolaget med en Glycine 18 eller base 22. Ingen kommer att fatta hur den visar tiden, bara du. Kung i cockpit, jajamän :happyhappy:
 

MBx

Cartier
Min far är gammal flygkapten på det anrika bolaget SAS (och han har även flugit för Swissair och Thai) och jag har träffat massor av hans kollegor/vänner. De är av den gamla sorten som kunde gridnavigera över nordpolen och var skeptiska till RNav, fly-by-wire och andra nymodigheter.;) Jag har även flera bekanta av den yngre generationen som jobbar som piloter.

Ingen, och då menar jag absolut ingen, av de piloter jag känner och har träffat har haft en Breitling. Jag repeterar - ingen! Jag har inte heller sett någon med Rolex eller Omega Professional. De flesta har haft quartz Seiko, Tissot, Swatch (!) eller annan "enklare" klocka. Det är fler bland kabinpersonalen än piloter som haft Rolex.:blackeye:

Nu behöver det inte betyda att man som pilot inte kan köpa en klocka man gillar men det är säkert fler med A-cert som har Breitling än professionella piloter.;)

Mina egna iaktagelser och two cents.:)
 

Hubbatix

Cartier
Sinn EZM 9 TESTAF:


Kanske i överkant prismässigt (3310 Euro på gummi eller länk), men jäklarns vad snygg den är!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Min far är gammal flygkapten på det anrika bolaget SAS (och han har även flugit för Swissair och Thai) och jag har träffat massor av hans kollegor/vänner. De är av den gamla sorten som kunde gridnavigera över nordpolen och var skeptiska till RNav, fly-by-wire och andra nymodigheter.;) Jag har även flera bekanta av den yngre generationen som jobbar som piloter.

Ingen, och då menar jag absolut ingen, av de piloter jag känner och har träffat har haft en Breitling. Jag repeterar - ingen! Jag har inte heller sett någon med Rolex eller Omega Professional. De flesta har haft quartz Seiko, Tissot, Swatch (!) eller annan "enklare" klocka. Det är fler bland kabinpersonalen än piloter som haft Rolex.:blackeye:

Nu behöver det inte betyda att man som pilot inte kan köpa en klocka man gillar men det är säkert fler med A-cert som har Breitling än professionella piloter.;)

Mina egna iaktagelser och two cents.:)
Intressant. Kan inte undgå att undra över vad det beror på. Som att pro dykare skulle använda Swatch under dykning. Det kanske inte är ett klockintresserat släkte helt enkelt.


Skickas från min iPhone
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Intressant. Kan inte undgå att undra över vad det beror på. Som att pro dykare skulle använda Swatch under dykning. Det kanske inte är ett klockintresserat släkte helt enkelt.


Skickas från min iPhone
Professionella dykare har väl dykdator och ingen djävla klocka numera. :p
 
Topp