• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på klappar till sönerna?

megflt

Breitling
Hej, jag är ny här på KS... Och är så fräck så att jag ber om hjälp det första jag gör! Hmmm
Jag har två söner, 21 och 16 år, som önskar sig klockor! Bra där! Det gillar jag! Det är bara så att de förslag som jag fått från dem är Gant, Larsson & Jennings, Daniel Wellington och dylika... Så då tänkte jag att det finns ju säkerligen en uppsjö av bra klockor för en "rimlig" slant som man som far kan vara stolt av att ge bort, samtidigt som ungarna kanske lär sig något om kvalitet?
Så ös gärna in lite tips till mig är ni vänliga.
/M
 
Vad har du för budget per klocka? De som du(de) nämner är alla klockor som baseras på gamla klassiska klockor som Omega Seamaster etc, fast med modern masstillverkning till låga priser, med kvartsurverk (batteridrivet) och halvdan kvalité. För de 1500-2000kr som sådana klockor ofta kostar tycker jag man kan få mycket roligare klockor för. Vintage seamaster går att få för priset i begagnat skick (och kanske i behov av service).

Till samma pris får man en roligare (än gant, dw, Lj) automatiska klockor som Seiko 5, Invicta Pro Diver, Tissot PRC200. Ingersoll Jefferson verkar vara en schysst klocka i klassen. Jag brukar gå in på prisjakt.se > armbandsur och där bestämma kriterierna för vad jag letar efter och kollar där, dvs. "Primär driftkälla" sätter jag på manuell/automatisk och specar sen priset :)

En automatisk/mekanisk är i mitt tycke en roligare och mer uppskattad present än en kvartsare, man tenderar att ha dem längre och man slipper byta batterier osv.
 

maxmol

Panerai
Det låter som att de är sugna på dressklockor. Även om jag tycker att en vintage seamaster är en riktigt trevlig klocka så skulle jag nog inte ge bort en sådan till någon/några som inte är klockintresserade. Istället så skulle jag välja en ny klocka i högre kvalité med liknade design drag. Min rekommendation i prisklassen 3-4 tkr är Tissot Visodate eller Certina DS 1.

Är det kombon dressera och NATO som de vill ha kan du köpa det från singular och slänga med i paketet.
 

Kakob

Cartier
Tissot visiodate verkar vara en rätt schysst seamasteraktig automatare för 4-5 k. Kan tyvärr inte bidra med så mycket mer då jag bara sett den snabbt, men det är kanske någon annan som vet mer :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Någon Seiko SARB kanskre? väldigt mycket pang för pengen...

s_sarb033h_1024x1024.jpeg
 

bartoldous

Cartier
Instämmer Visodate är ett läckert prisvärt ur och nytt inom den prisklassen du nämt=utan krav på service
inom närmsta tiden vilket också är ett stort plus.Min bror har en och han är riktigt nöjd
och jag erkänner att jag blir sugen på att köpa mig en också varje gång jag ser den.:)
 
Om det är dress som eftersöks till en billig men snygg peng finns ju dom där Orient Bambinorna i like olika utfördanden, såg en på Köp och Sälj häromdagen!
 

Jens

Greedo
Kika in på klockia.se där har du möjlighet att spana på Certina's o Tissot's flesta modeller. Har för mig att Klockia ligger ganska bra prismässigt.

Lycka till och håll oss uppdaterade (vi gillar sånt)!

J
 

salmonia

Omega
Jag slår ett slag för Marathon SAR och för Eddies Speedbird III, PRS-22 eller varför inte en klocka från Bill Yao?!
 

Rille

Rolex
Jag säger Tissot visodate jag också om du ska ha en dressklocka ny för under 5000kr!

Kika även Hamiltons modeller, denna köpte jag i Spanien i somras för 4300kr, kostar säkert lite mer här men värt att kika på, finns andra modeller också!
ny2ahupy.jpg
 

Icaras

Rolex
Av erfarenhet så väcks ett lite större intresse av de som fått en gammal Seamaster i present än de som fått tex en ny Seiko. Bara att visa grabbarna vad en ny Omega kostar ;)

Men samtidigt kanske det är lite synd om det inte blir en riktig beater känsla. Certina DS1 är ju grym... likaså SARB. Går ju att få från watchhubs och liknande billigt.
 
Topp