Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på klappar till sönerna?

Diskussion i 'Diskussion' startad av megflt, 6 november 2013.

1. megflt
    Trådstartare

megflt Torpare

Från:
    NKPG
    Hej, jag är ny här på KS... Och är så fräck så att jag ber om hjälp det första jag gör! Hmmm
    Jag har två söner, 21 och 16 år, som önskar sig klockor! Bra där! Det gillar jag! Det är bara så att de förslag som jag fått från dem är Gant, Larsson & Jennings, Daniel Wellington och dylika... Så då tänkte jag att det finns ju säkerligen en uppsjö av bra klockor för en "rimlig" slant som man som far kan vara stolt av att ge bort, samtidigt som ungarna kanske lär sig något om kvalitet?
    Så ös gärna in lite tips till mig är ni vänliga.
    /M

yonsson, Are, Bojke och 3 andra gillar detta.
  2. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Vad har du för budget per klocka? De som du(de) nämner är alla klockor som baseras på gamla klassiska klockor som Omega Seamaster etc, fast med modern masstillverkning till låga priser, med kvartsurverk (batteridrivet) och halvdan kvalité. För de 1500-2000kr som sådana klockor ofta kostar tycker jag man kan få mycket roligare klockor för. Vintage seamaster går att få för priset i begagnat skick (och kanske i behov av service).

Till samma pris får man en roligare (än gant, dw, Lj) automatiska klockor som Seiko 5, Invicta Pro Diver, Tissot PRC200. Ingersoll Jefferson verkar vara en schysst klocka i klassen. Jag brukar gå in på prisjakt.se > armbandsur och där bestämma kriterierna för vad jag letar efter och kollar där, dvs. "Primär driftkälla" sätter jag på manuell/automatisk och specar sen priset :)

En automatisk/mekanisk är i mitt tycke en roligare och mer uppskattad present än en kvartsare, man tenderar att ha dem längre och man slipper byta batterier osv.

megflt gillar detta.
  3. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Bra resonerat! Vilken prisklass och typ av klocka har du tänkt?

megflt gillar detta.
  4. megflt
    Trådstartare

megflt Torpare

Från:
    NKPG
    Med tanke på de klockor som de visat mig på nätet, så är det nog typ dress-stilen som de ute efter.
    Prisklassen är ju helt klart svårare att svara på... Hellre lägger jag 5' för en bättre klocka än 1' för en sämre...

hublot, Asplund, Icaras och 1 annan gillar detta.
  5. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Guld Rolex till båda! En stilig Day-date till äldre och en hårdare Submariner till den yngre, i helguld!

Nrobedal, alfons, par och 5 andra gillar detta.
  6. maxmol

maxmol Präst

Från:
    Stockholm
    Det låter som att de är sugna på dressklockor. Även om jag tycker att en vintage seamaster är en riktigt trevlig klocka så skulle jag nog inte ge bort en sådan till någon/några som inte är klockintresserade. Istället så skulle jag välja en ny klocka i högre kvalité med liknade design drag. Min rekommendation i prisklassen 3-4 tkr är Tissot Visodate eller Certina DS 1.

Är det kombon dressera och NATO som de vill ha kan du köpa det från singular och slänga med i paketet.

megflt och Sandkvist gillar detta.
  7. Kakob

Kakob Stadsbo

Tissot visiodate verkar vara en rätt schysst seamasteraktig automatare för 4-5 k. Kan tyvärr inte bidra med så mycket mer då jag bara sett den snabbt, men det är kanske någon annan som vet mer :)

ErikGBG och maxmol gillar detta.
  8. Kakob

Kakob Stadsbo

Ursäkta maxmol, missade att du precis nämnt den :banghead:

maxmol gillar detta.
  9. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Någon Seiko SARB kanskre? väldigt mycket pang för pengen...

yonsson, Bojke, Jokkmokkswe och 3 andra gillar detta.
  10. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Om du är villig att betala lite mer så är, som nämnt, automatiska Certina DS och Tissot Visodate riktigt nice!

megflt gillar detta.
  11. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

megflt gillar detta.
  12. megflt
    Trådstartare

megflt Torpare

Från:
    NKPG
    DS1 ser ju "faktiskt" helt OK ut! Vilken uppenbarelse... Har inte ens tänkt tanken innan!

16610 gillar detta.
  13. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Tissot Visodate är en ovanligt lyckad och prisvärd modell!

ErikGBG, Silon och megflt gillar detta.
  14. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Sätter du DS1an på ett "natoarmband" som de klockor du nämnde har, så har du en klocka i samma stil fast betydligt bättre kvalité!

megflt gillar detta.
  15. bartoldous

bartoldous Stadsbo

Från:
    Motala
    Instämmer Visodate är ett läckert prisvärt ur och nytt inom den prisklassen du nämt=utan krav på service
    inom närmsta tiden vilket också är ett stort plus.Min bror har en och han är riktigt nöjd
    och jag erkänner att jag blir sugen på att köpa mig en också varje gång jag ser den.:)

megflt gillar detta.
  16. calzone

calzone Biskop

Rolex datejust billig snygg stilren listan kan göras lång :)

Danielle, Kakob och megflt gillar detta.
  17. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Båda modellerna finns också i guld/rose om jag inte minns fel, om det är intressant :)

megflt gillar detta.
  18. megflt
    Trådstartare

megflt Torpare

Från:
    NKPG

Ja, det är ju ett alternativ... men nu tror jag bestämt att jag sa 5' och inte 50'... ;-)

19. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

Du verkar ha uppfostrat dina knoddar bra! ;)

Datejust hittar du från ca 15' :)

Övrigt så tycker jag att Certinan är ett mycket bra alternativ!

megflt gillar detta.
  20. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    1601 och 1603 kan du hitta fina för runt 16-17k.

21. calzone

calzone Biskop

Du får ju se det som en investering, och som båda föregående talare nämt går det att hitta för 15-17K. 1601:an är riktigt najs trevlig med vitguldsring, min säger hej :)

megflt gillar detta.
  22. Amesoeurs

Amesoeurs Stadsbo

Från:
    Örebro
    Om det är dress som eftersöks till en billig men snygg peng finns ju dom där Orient Bambinorna i like olika utfördanden, såg en på Köp och Sälj häromdagen!

23. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Kika in på klockia.se där har du möjlighet att spana på Certina's o Tissot's flesta modeller. Har för mig att Klockia ligger ganska bra prismässigt.

Lycka till och håll oss uppdaterade (vi gillar sånt)!

J

24. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Bojke gillar detta.
  25. salmonia

salmonia Bonde

Från:
    Göteborg
    Jag slår ett slag för Marathon SAR och för Eddies Speedbird III, PRS-22 eller varför inte en klocka från Bill Yao?!

26. Jonazid

Jonazid Stadsbo

Från:
    Småland
  27. Rille

Rille Präst

Jag säger Tissot visodate jag också om du ska ha en dressklocka ny för under 5000kr!

Kika även Hamiltons modeller, denna köpte jag i Spanien i somras för 4300kr, kostar säkert lite mer här men värt att kika på, finns andra modeller också![​IMG]

Galaxxy, Asplund och Jonazid gillar detta.
  28. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Seagull 1963 går att få i lite olika varianter för runt tvåtusingen +/- några hundralappar
    [​IMG][​IMG]

pethul, Compiss, Bojke och 3 andra gillar detta.
  29. Maxim

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Bojke och megflt gillar detta.
  30. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Av erfarenhet så väcks ett lite större intresse av de som fått en gammal Seamaster i present än de som fått tex en ny Seiko. Bara att visa grabbarna vad en ny Omega kostar ;)

Men samtidigt kanske det är lite synd om det inte blir en riktig beater känsla. Certina DS1 är ju grym... likaså SARB. Går ju att få från watchhubs och liknande billigt.

megflt gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield