Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på klocka Max 12 lakan

Diskussion i 'Diskussion' startad av Nicbex, 24 januari 2015.

1. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Hej! Mitt första inlägg på forumet och ett begynnande klockintresse som sakta växer. Äger för närvarande en Certina DS Podium men tänker att det nu är dags att köpa mig en finare klocka. Inget jätteköp, jag tänker mig att max 12000 är ett lagom pris för mig. Har kikat mycket på Oris Aquis som enligt mig har en väldigt smakfull och stilren urtavla. Även funderat på Longines Hydroconquest eller Legend diver. Finns det några andra klockor jag borde överväga? Begagnat? Om begagnat föreslås vill jag dock gärna ha realistiska förslag, har fått intrycket att folk gärna föreslår klockor som det nästan är omöjligt att få i fint skick i prisklassen.

Väldigt tacksam för hjälp och tips, som nybörjare är det en djungel :) jag har ganska smala handleder och söker en automat.

2. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Tja!

Har under min senaste jakt på en dykare klämt på Oris och dom kändes riktigt bra! Har själv en SMP 300 och med din budget kanske Quartz modellen kvalar in?:)

Om du har Longines i tankarna måste jag tipsa om den nyare modellen med en inte lika "kluddrig" urtavla som den äldre. Enligt mig mycket snyggare och stilren.

Har inte så många fler tips än dom du redan nämnt. Lika så på beg.marknaden. Se till att försäkra dig om klockans äkthet! Finns några nyligen upplagda trådar om hur jävla fel det kan gå!

Lycka till :cigar:

3. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Att prova modellerna i butik är att rekommendera!

4. Noami

Noami Friends of KS

Lägg till några tusingar så får du en Sub i 18k?

Nä, men med det budgeten hade jag kollat på Sinn, Glycine och Longines. Dessa ska, enligt vad jag har läst, vara väldigt bra för sin prisklass. Sen går det säkert att få någon Omega SMP, men kanske inte lika roligt.
    Sinn U1. Runt 9' beggad.

Glycine Combat Sub. 6'-10' ny beroende på modell, tror jag.

Longines HydroConquest. Runt 10' ny.

ssl gillar detta.
  5. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Hej!

par401 har en fin, nästan helt ny, Longines ute till salu: http://klocksnack.se/threads/longines-1951-heritage.34439/

Jag har provat Legend Diver men den var bland annat för lång lugg-lugg på min 16 cm handled.
    image.jpg

Min beater är en HydroConquest (kvarts) och för de pengarna är den grym. Även solen har sina fläckar och denna klockas svaga sida är låset. Sitter stenhårt och är otympligt att få upp, jag "måste" ha vårdade naglar på mina jobb och detta lås har motverkat det. Antar att det är likadan länk och lås på den automatiska.
    image.jpg

Du kan även få in en Rolex Datejust, vintage, i din budget. Dock utan länk... Då kan det se ut så här:
    image.jpg

Det är bra om du kan svara på dessa frågor för bättre hjälp:
    - Hur klär du dig?
    - När ska du använda klockan? Fest, vardagsbruk, vedhuggning etc
    - Omkretsen på din handled?
    - Gillar du större (+39mm) eller mindre (-39mm) klockor?
    - Fler krav än automatisk?

Hmk118, MalmöKlockarn och par gillar detta.
  6. MalmöKlockarn

MalmöKlockarn Bonde

Från:
    Malmö
    +1 på Hydroquesten fastän ORIS är ett av favoritmärkena. Men kolla gärna nya Hydron (snyggare i mina ögon)

Hmk118 gillar detta.
  7. MalmöKlockarn

MalmöKlockarn Bonde

Från:
    Malmö

Är personligen inte förtjust i rollar men den Din va snygg (aldrig sett den med läderband)! Den går in på min inköpslista, ref 1601?

8. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Tack, min gamla dock! Det är en 1603. Äger numera två DJ - en 1601 och en 116200.

1601 har ring i vitguld, medan 1603 har ring i stål. Se bilderna nedan för referens. Tittar du noga ser du att det är skillnad på ringarna, inte bara i material.

1601 - fluted bezel
    1603 - engine turned bezel
    image.jpg
    image.jpg

Av egen erfarenhet: 1601 blingar rejält mycket mer, trots en sån "liten" skillnad.

Kan bjuda på en referensbild mellan en modern och en vintage också, när vi ändå är igång... 2015 vs 1964:
    image.jpg

Hmk118 och MalmöKlockarn gillar detta.
  9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Världens förutsägbaraste forum?

10. Spindel

Spindel Biskop

Orient SD

;)

yonsson gillar detta.
  11. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Först av allt välkommen hit.

För de pengarna tycker jag du ska titta på ett par riktiga klassiker
    från Breitling.

Superocean A17345

image.jpg

Med lite tur kan du hitta en A17360

image.jpg

(Lånade bilder)

Vincent, Eurenius och Stomatologen gillar detta.
  12. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Cartier Santos kan du slänga ett öga på. Klassiker som går att få för din budget.
    image.jpg

Weasel, MalmöKlockarn och Cristian gillar detta.
  13. Alarik

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Svårt att svara på utan att veta önskemål om storlek, funktioner, om den ska vara till kostym eller jeans.
    Hade jag haft 12 tuss extra nu att lägga på en klocka hade jag snokat upp en begagnad Nomos Tangente

eller en Frederique Constant Maxime.

Hmk118, MalmöKlockarn och Cristian gillar detta.
  14. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Åh, alla de här bra tipsen gjorde inte saken lättare :) som svar på frågorna så bär jag oftast kostym på jobbet. Dock tilltalas jag mer av divers än kostymklockor. Och storleksmässigt så dras jag mer åt större klockor än små klockor. Certinan är 40mm och den storleken passar estetiskt bra på min handled men iom att jag inte provat så många större är det svårt att svara på nu :) jag tänkte bege mig ut på stan idag för att prova prova prova!

Av de förslag som kommit har jag framförallt gillat den blå Breitlingen och den moderna rolexen men jag vet ju att den är utanför min prisklass. Sinn U1 tycker jag ser så extremt blaffig ut på armen. Vet inte om det är en synvilla eller om den är väldigt hög eller något.

Och, en dum fråga, vad är en sub..? :)

15. Viktor.L

Viktor.L Friends of KS

En sub är Rolex Submariner. Var nog menat som ett skämt att sträcka budgeten "lite" och få in en sub i 18k guld.

16. Alarik

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Submariner!

17. Mille79

Mille79 Trollungen

*mest förutsägbara

JayLar gillar detta.
  18. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Omega aqua terra med gamla urverket, kan gå om man letar lite!

Jonulf gillar detta.
  19. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

Uppdatering! Har varit och klämt lite nu och får nog erkänna mot min vilja att Oris Aquis nog är för stor för min handled. Detsamma får sägas om Longines Legend diver som med lugg blir för lång för min handled. Med andra ord måste jag nog tyvärr begränsa mig till 40-41 mm. Hydroconquest kändes å andra sidan för liten :)

20. Cristian

Cristian Friends of KS

21. Nicbex
    Trådstartare

Nicbex Biskop

22. Cristian

Cristian Friends of KS

Jag vill minnas att jag har provat en nyligen i butik. Jag störde mig dock på glappet i vridningen/ringen.

23. EricMcG

EricMcG Friends of KS

24. Henkan

Henkan Bonde

Från:
    Strängnäs
Mårtenssons ur Brookfield