• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på klocka Max 12 lakan

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hej! Mitt första inlägg på forumet och ett begynnande klockintresse som sakta växer. Äger för närvarande en Certina DS Podium men tänker att det nu är dags att köpa mig en finare klocka. Inget jätteköp, jag tänker mig att max 12000 är ett lagom pris för mig. Har kikat mycket på Oris Aquis som enligt mig har en väldigt smakfull och stilren urtavla. Även funderat på Longines Hydroconquest eller Legend diver. Finns det några andra klockor jag borde överväga? Begagnat? Om begagnat föreslås vill jag dock gärna ha realistiska förslag, har fått intrycket att folk gärna föreslår klockor som det nästan är omöjligt att få i fint skick i prisklassen.

Väldigt tacksam för hjälp och tips, som nybörjare är det en djungel :) jag har ganska smala handleder och söker en automat.
 

Doncorleone

Cartier
Tja!

Har under min senaste jakt på en dykare klämt på Oris och dom kändes riktigt bra! Har själv en SMP 300 och med din budget kanske Quartz modellen kvalar in?:)

Om du har Longines i tankarna måste jag tipsa om den nyare modellen med en inte lika "kluddrig" urtavla som den äldre. Enligt mig mycket snyggare och stilren.

Har inte så många fler tips än dom du redan nämnt. Lika så på beg.marknaden. Se till att försäkra dig om klockans äkthet! Finns några nyligen upplagda trådar om hur jävla fel det kan gå!

Lycka till :cigar:
 

Noami

Cartier
Lägg till några tusingar så får du en Sub i 18k?


Nä, men med det budgeten hade jag kollat på Sinn, Glycine och Longines. Dessa ska, enligt vad jag har läst, vara väldigt bra för sin prisklass. Sen går det säkert att få någon Omega SMP, men kanske inte lika roligt.
Sinn U1. Runt 9' beggad.
SinnU1-onChart2.jpg


Glycine Combat Sub. 6'-10' ny beroende på modell, tror jag.
fadd8574-ac0c-4d03-a69c-c24180a2ffe3.jpg


Longines HydroConquest. Runt 10' ny.
attachment.php
 
  • Like
Reactions: ssl

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hej!

par401 har en fin, nästan helt ny, Longines ute till salu: https://klocksnack.se/threads/longines-1951-heritage.34439/

Jag har provat Legend Diver men den var bland annat för lång lugg-lugg på min 16 cm handled.
image.jpg


Min beater är en HydroConquest (kvarts) och för de pengarna är den grym. Även solen har sina fläckar och denna klockas svaga sida är låset. Sitter stenhårt och är otympligt att få upp, jag "måste" ha vårdade naglar på mina jobb och detta lås har motverkat det. Antar att det är likadan länk och lås på den automatiska.
image.jpg


Du kan även få in en Rolex Datejust, vintage, i din budget. Dock utan länk... Då kan det se ut så här:
image.jpg


Det är bra om du kan svara på dessa frågor för bättre hjälp:
- Hur klär du dig?
- När ska du använda klockan? Fest, vardagsbruk, vedhuggning etc
- Omkretsen på din handled?
- Gillar du större (+39mm) eller mindre (-39mm) klockor?
- Fler krav än automatisk?
 
Hej!

par401 har en fin, nästan helt ny, Longines ute till salu: https://klocksnack.se/threads/longines-1951-heritage.34439/

Jag har provat Legend Diver men den var bland annat för lång lugg-lugg på min 16 cm handled.
image.jpg


Min beater är en HydroConquest (kvarts) och för de pengarna är den grym. Även solen har sina fläckar och denna klockas svaga sida är låset. Sitter stenhårt och är otympligt att få upp, jag "måste" ha vårdade naglar på mina jobb och detta lås har motverkat det. Antar att det är likadan länk och lås på den automatiska.
image.jpg


Du kan även få in en Rolex Datejust, vintage, i din budget. Dock utan länk... Då kan det se ut så här:
image.jpg


Det är bra om du kan svara på dessa frågor för bättre hjälp:
- Hur klär du dig?
- När ska du använda klockan? Fest, vardagsbruk, vedhuggning etc
- Omkretsen på din handled?
- Gillar du större (+39mm) eller mindre (-39mm) klockor?
- Fler krav än automatisk?


Är personligen inte förtjust i rollar men den Din va snygg (aldrig sett den med läderband)! Den går in på min inköpslista, ref 1601?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Är personligen inte förtjust i rollar men den Din va snygg (aldrig sett den med läderband)! Den går in på min inköpslista, ref 1601?

Tack, min gamla dock! Det är en 1603. Äger numera två DJ - en 1601 och en 116200.

1601 har ring i vitguld, medan 1603 har ring i stål. Se bilderna nedan för referens. Tittar du noga ser du att det är skillnad på ringarna, inte bara i material.

1601 - fluted bezel
1603 - engine turned bezel
image.jpg

image.jpg


Av egen erfarenhet: 1601 blingar rejält mycket mer, trots en sån "liten" skillnad.

Kan bjuda på en referensbild mellan en modern och en vintage också, när vi ändå är igång... 2015 vs 1964:
image.jpg
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Svårt att svara på utan att veta önskemål om storlek, funktioner, om den ska vara till kostym eller jeans.
Hade jag haft 12 tuss extra nu att lägga på en klocka hade jag snokat upp en begagnad Nomos Tangente
5d27e2f3555c93ee248d90f10613c146.jpg


eller en Frederique Constant Maxime.
5cc4145d6a0cde5e902eb54f9a789afc.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Åh, alla de här bra tipsen gjorde inte saken lättare :) som svar på frågorna så bär jag oftast kostym på jobbet. Dock tilltalas jag mer av divers än kostymklockor. Och storleksmässigt så dras jag mer åt större klockor än små klockor. Certinan är 40mm och den storleken passar estetiskt bra på min handled men iom att jag inte provat så många större är det svårt att svara på nu :) jag tänkte bege mig ut på stan idag för att prova prova prova!

Av de förslag som kommit har jag framförallt gillat den blå Breitlingen och den moderna rolexen men jag vet ju att den är utanför min prisklass. Sinn U1 tycker jag ser så extremt blaffig ut på armen. Vet inte om det är en synvilla eller om den är väldigt hög eller något.

Och, en dum fråga, vad är en sub..? :)
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Åh, alla de här bra tipsen gjorde inte saken lättare :) som svar på frågorna så bär jag oftast kostym på jobbet. Dock tilltalas jag mer av divers än kostymklockor. Och storleksmässigt så dras jag mer åt större klockor än små klockor. Certinan är 40mm och den storleken passar estetiskt bra på min handled men iom att jag inte provat så många större är det svårt att svara på nu :) jag tänkte bege mig ut på stan idag för att prova prova prova!

Av de förslag som kommit har jag framförallt gillat den blå Breitlingen och den moderna rolexen men jag vet ju att den är utanför min prisklass. Sinn U1 tycker jag ser så extremt blaffig ut på armen. Vet inte om det är en synvilla eller om den är väldigt hög eller något.

Och, en dum fråga, vad är en sub..? :)

En sub är Rolex Submariner. Var nog menat som ett skämt att sträcka budgeten "lite" och få in en sub i 18k guld.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Uppdatering! Har varit och klämt lite nu och får nog erkänna mot min vilja att Oris Aquis nog är för stor för min handled. Detsamma får sägas om Longines Legend diver som med lugg blir för lång för min handled. Med andra ord måste jag nog tyvärr begränsa mig till 40-41 mm. Hydroconquest kändes å andra sidan för liten :)
 
Topp