• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på klocka runt 5000

Hej!
Tänkte köpa mig en ny klocka för runt 5000 kr och tänker därför att jag ställer frågan här återigen. Senast fick jag grymma råd, och då köpte jag mig en Orient Ray(blå) i Singapore som jag är sjukt nöjd med.
Jag gillar dykarklockor, men är absolut öppen för förslag. För mig handlar det mest om kvalitet per krona om man säger så ;) Sen ska klockan absolut falla mig i smaken också.

Kom med era förslag på den bästa klockan för runt 5000 kr. Automat eller Quartz spelar ingen roll.

Tack på förhand!
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Med lite tålamod kan du nog hitta en Squale för 5. Har aldrig haft en själv, men den blå dykaren med orangea minutvisaren är grymt snygg! ;)
 
Squale har jag faktiskt kikat på. Med risk för att bli småhatad, men då ATMOS 20 Root Beer. Kände dock själv att den var sjukt lik Rolex, vilket är jäkligt tråkigt.
 

flypie

Breitling
Seiko SARB033, där har du mycket klocka för pengarna. Köpte min begagnad för 2400kr på Tradera och kunde inte varit nöjdare. Safirglas och ett riktigt bra urverk som håller tiden extremt bra. Det som gör den perfekt för mig är även storleken, 38 mm, vilket kanske du tycker är lite litet med tanke på att du har dykare. Rekommenderas starkt, finns för 4 485:- på följande hemsida: http://www.urkompaniet.se/sv/articl...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt
 

Bottega

Cartier
Seiko Sumo! Bättre klocka hittar du inte för kring 5 tuss.
@yonsson skrev en recension för ett tag sen. https://klocksnack.se/threads/recension-seiko-sumo-sbdc001.44/

Seiko-Sumo-SBDC001-01.jpg


seiko-sbdc001-sumo-wristshot.jpg
 

Psykel

Patek
Jag hade satsat på nåt annat än en till dykare. Jag hade en Certina DS Action som ovan och köpte sen en blå Seiko Sumo. Blev för många dykare, så sålde Certinan. Jag skulle komplettera din dykare med en Seiko SARB017, SARB031 eller SARB033. Eller ännu bättre: utöka budgeten till omkring 6000 och köp en av tidigare nämnda Seiko plus en Seagul 1963, så har du dykare, dress och kronograf. :D
 
Tack för grymma tips!
SARB017 har jag kollat lite på. Älskar färgen, riktigt nice! Däremot är det något med formgivningen jag inte kommer överens med. Kanske passar bättre på stållänk?
Annars gillar jag SARB033, hört mkt om den med.. Svårt alltså! :D
 

Gnocchi

Omega
2-Faktor
IMG_6843.jpg
IMG_6842.jpg
Unimatic U1-D - tror det är ett italienskt "mikromärke" som använder sig av Seikos urverk. Görs i hyfsat limiterade upplagor för en peng som borde hålla sig inom budget. Hodinkee har skrivit om de rätt nyligen vill jag minnas.

Som dressalternativ säger jag Tissot visodate som jag själv har och är mycket nöjd med. Absolut bra valuta för pengarna.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Ingen dykare, men Bulova Moonwatch tycker jag mycket klocka för pengarna. Kul historia också. Eller varför inte en Glycine, combat sub eller airman (beg). Bild på min airman med mn-strap
IMG_4529.JPG
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Mina standardråd när det gäller sub 5k dykare:
Certina DS Action Diver:
410473d1335007541-certina-ds-action-automatic-divers-watch-200-m-c013-407-11-051-00-01.jpg


Eller Seiko Sumo som det tipsades om ovan.

+1
Sumo är en fin klocka och rent designmässigt är den helrätt. Jag vill dock påstå att du får mer klocka för prngarna om du köper en ds action. Mitt råd är att vänta till höst och köpa den senaste versionen som har riktigt nice uppdateringar.
 
+1
Sumo är en fin klocka och rent designmässigt är den helrätt. Jag vill dock påstå att du får mer klocka för prngarna om du köper en ds action. Mitt råd är att vänta till höst och köpa den senaste versionen som har riktigt nice uppdateringar.

Bra förslag!
Har även kikat lite på Certina DS First. Några åsikter om den?
Kan ibland hitta den för strax över 4 000, medveten om att den är quartz men tänker att det kan vara rätt skönt också.
 

Bilagor

  • 2017-06-23 13_28_35-6tin.png
    2017-06-23 13_28_35-6tin.png
    73.8 KB · Visningar: 47

Nygren

Audemars
2-Faktor
Vad gäller Glycine, ligger inte de närmare 10k?
Combat sub kan man köpa nya på Amazon (säkert också så andra ställen) för 550 gbp. Min airman köpte jag ny för 775 gbp på samma ställe. Sålde den sedan för 6 tkr på forumet och köpte tillbaka den för 5 tkr om jag inte minns fel.
 
Combat sub kan man köpa nya på Amazon (säkert också så andra ställen) för 550 gbp. Min airman köpte jag ny för 775 gbp på samma ställe. Sålde den sedan för 6 tkr på forumet och köpte tillbaka den för 5 tkr om jag inte minns fel.

Grymt, ska titta. Gillar de som sitter på mesh. Riktigt snyggt!
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Bra förslag!
Har även kikat lite på Certina DS First. Några åsikter om den?
Kan ibland hitta den för strax över 4 000, medveten om att den är quartz men tänker att det kan vara rätt skönt också.

Ds fitst är fin men skulle jag köpa mig en kvarts så skulle jag gå på en precidrive, vilket jag inte tror denna har. Har du kikat på ds-1?
Seiko ha ju så klart också ett gäng godingar, beror lite på vad man söker.

Mvh
 

alfie

Cartier
Seiko skx 007/009, Certina DS Action, CWC har också ett par trevliga dykare, Inox. Det är väl mina bästa tips :)
 
Topp