• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på klocka till min fru

laketwig

Patek
2-Faktor
Klockbehovet sprider sig i familjen. Först var det min äldsta son som torskade. Sen åkte jag dit själv, tack vare att sonen skulle sälja sin IWC Mark XVI (tack!:)). Nu vill min fru ha något nytt också. Hennes Tissot T-Touch är en grötig historia, omöjlig att läsa av i dåligt ljus och fan inte lätt i bra ljus heller. Hon har följande krav:

- Länk är ett måste
- Inte för stor, max 40-41 mm och inte för hög (smala handleder)
- Datum och sekundvisare är också måsten
- Quarts eller automat spelar inte så stor roll
- Tydlig och ren urtavla (hon föredrar ljusa urtavlor, men de flesta verkar även ha ljusa visare då), helst med stavindex eller små siffror.
- Bra lumen
- Helst inte över 5k (nytt eller bra beg)

Tar tacksamt emot tips, så kan jag omvandla den här tråden till en "Köpes" sen ... :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Glömde vattentät till 100 m.

Lägger ut en bild på Tissoten som avskräckande exempel:

YwR92pa.jpg
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jag ångrar att jag inte köpte en quartz till min fru. Eftersom hon glömmer att ta på sig klockan varannan dag så måste jag ställa den titt som tätt. Inte för att hon ber mig men för att jag blir galen av att se den gå fel hela tiden :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag ångrar att jag inte köpte en quartz till min fru. Eftersom hon glömmer att ta på sig klockan varannan dag så måste jag ställa den titt som tätt. Inte för att hon ber mig men för att jag blir galen av att se den gå fel hela tiden :)

Lutar nog mot en quartz här också, då hon under långa perioder på sommaren inte använder klocka. Skulle också må dåligt av att se en klocka gå fel eller stå still. ;)
 

Jens

Greedo
Jag trodde att jag hade klargjort det här för länge sedan. Köp en Tudor mini-sub!
Vänligen lås tråden.

J
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Klockbehovet sprider sig i familjen. Först var det min äldsta son som torskade. Sen åkte jag dit själv, tack vare att sonen skulle sälja sin IWC Mark XVI (tack!:)). Nu vill min fru ha något nytt också. Hennes Tissot T-Touch är en grötig historia, omöjlig att läsa av i dåligt ljus och fan inte lätt i bra ljus heller. Hon har följande krav:

- Länk är ett måste
- Inte för stor, max 40-41 mm och inte för hög (smala handleder)
- Datum och sekundvisare är också måsten
- Quarts eller automat spelar inte så stor roll
- Tydlig och ren urtavla (hon föredrar ljusa urtavlor, men de flesta verkar även ha ljusa visare då), helst med stavindex eller små siffror.
- Bra lumen
- Helst inte över 5k (nytt eller bra beg)

Tar tacksamt emot tips, så kan jag omvandla den här tråden till en "Köpes" sen ... :)
Skulle gärna svara "Rolex 31mm midsize med kaliber 2235", då denna kaliber är en av de mest tåliga och stabila som någonsin tillverkats. Rolex har ju sin stora volym i damur (kanske man inte tänker på), så att ha ett litet verk som är väldigt tåligt och stabilt har varit viktigt. Verket introducerades som efterträdare till 2135 circa år 2000, möjligen 1999 (jag minns inte helt).

Men en begagnad sådan ligger utanför din budget... Alltså får jag föreslå något annat.

Och då föreslår jag (fortfarande) att du försöker sträcka dig lite budgetmässigt och får fatt på en quartz lady Aquaterra från Omega. Otroligt fina på handleden, tycker jag. Även en Tag Heuer Aquaracer borde kunna gå att klämma in i en något större budget.

mvh A
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
YsGe9f6.jpg


Min dams klocka, mäter 28mm om jag minns rätt. Har själv en 42mm men den tycker hon är förstor. Länken på 42an är rätt så bred hela vägen runt handleden
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Skulle kanske ha nämnt att hon inte är ute efter en "damklocka", dvs hon vill ha en mellan 38-41 mm. Tissoten som hon har nu (se bild ovan) funkar ju skapligt på hennes smala handled, men den är möjligen lite väl hög.
 
Topp