Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på klocka till min fru

Diskussion i 'Diskussion' startad av laketwig, 16 september 2013.

1. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Klockbehovet sprider sig i familjen. Först var det min äldsta son som torskade. Sen åkte jag dit själv, tack vare att sonen skulle sälja sin IWC Mark XVI (tack!:)). Nu vill min fru ha något nytt också. Hennes Tissot T-Touch är en grötig historia, omöjlig att läsa av i dåligt ljus och fan inte lätt i bra ljus heller. Hon har följande krav:

- Länk är ett måste
    - Inte för stor, max 40-41 mm och inte för hög (smala handleder)
    - Datum och sekundvisare är också måsten
    - Quarts eller automat spelar inte så stor roll
    - Tydlig och ren urtavla (hon föredrar ljusa urtavlor, men de flesta verkar även ha ljusa visare då), helst med stavindex eller små siffror.
    - Bra lumen
    - Helst inte över 5k (nytt eller bra beg)

Tar tacksamt emot tips, så kan jag omvandla den här tråden till en "Köpes" sen ... :)

2. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Glömde vattentät till 100 m.

Lägger ut en bild på Tissoten som avskräckande exempel:

3. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Tobbe-i-Etuna, P-A och laketwig gillar detta.
  4. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Jag ångrar att jag inte köpte en quartz till min fru. Eftersom hon glömmer att ta på sig klockan varannan dag så måste jag ställa den titt som tätt. Inte för att hon ber mig men för att jag blir galen av att se den gå fel hela tiden :)

theargonaut, P-A och laketwig gillar detta.
  5. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Lutar nog mot en quartz här också, då hon under långa perioder på sommaren inte använder klocka. Skulle också må dåligt av att se en klocka gå fel eller stå still. ;)

6. TiE

TiE Friends of KS

Sullstrom och acce1999 gillar detta.
  7. Archie

Archie Borgare

Från:
    Stockholm
    själv skulle jag behöva en fru som matchar min klocka istället =)

jabla, Aboynamedsue, Sullstrom och 2 andra gillar detta.
  8. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Jag trodde att jag hade klargjort det här för länge sedan. Köp en Tudor mini-sub!
    Vänligen lås tråden.

J

9. acce1999

acce1999 Friends of KS

Skulle gärna svara "Rolex 31mm midsize med kaliber 2235", då denna kaliber är en av de mest tåliga och stabila som någonsin tillverkats. Rolex har ju sin stora volym i damur (kanske man inte tänker på), så att ha ett litet verk som är väldigt tåligt och stabilt har varit viktigt. Verket introducerades som efterträdare till 2135 circa år 2000, möjligen 1999 (jag minns inte helt).

Men en begagnad sådan ligger utanför din budget... Alltså får jag föreslå något annat.

Och då föreslår jag (fortfarande) att du försöker sträcka dig lite budgetmässigt och får fatt på en quartz lady Aquaterra från Omega. Otroligt fina på handleden, tycker jag. Även en Tag Heuer Aquaracer borde kunna gå att klämma in i en något större budget.

mvh A

laketwig gillar detta.
  10. TiE

TiE Friends of KS

för 5k? Gärna!

Jens gillar detta.
  11. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm

Min dams klocka, mäter 28mm om jag minns rätt. Har själv en 42mm men den tycker hon är förstor. Länken på 42an är rätt så bred hela vägen runt handleden

12. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Skulle kanske ha nämnt att hon inte är ute efter en "damklocka", dvs hon vill ha en mellan 38-41 mm. Tissoten som hon har nu (se bild ovan) funkar ju skapligt på hennes smala handled, men den är möjligen lite väl hög.

Mårtenssons ur Brookfield