• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på klocka upp till ca 10k. Stållänk

oismatte

Omega
Hej Klocksnack!

Jag är sugen på att köpa min första lite finare klocka och vill gärna höra om ni har några bra tips utifrån mina önskemål, och budget på ca 10k. Har tidigare haft en Gant Park Hill som jag varit väldigt nöjd med, men känner att det nu är dags för mig att ta nästa steg. Detta är tanken att bli min första automatklocka.
Önskemål: Stållänk, automat, vit/blå urtavla, 38-41 mm
Har kikat en del på Longines Conquest L3.676.4.16.6, Tissot Le Locle Powermatic 80 T006.407.11.033.00 samt Frederique Constant FC-303WN5B6B men har inte vågat slå till ännu. Har någon erfarenhet utav dessa klockor? Alla tips ni har är mycket uppskattade!
Allt väl,

T006.407.11.033.00.png
frederique-constant-FC-303WN5B6B_MED.jpg
bilder från uret.se, lindahlsurmakeri.se
 

Bilagor

  • longines-conquest-l3-676-4-76-6-3.jpg
    longines-conquest-l3-676-4-76-6-3.jpg
    46 KB · Visningar: 40

Richie

Audemars
2-Faktor
Lite oklart vilken typ av klocka du söker, men utifrån vad jag kan döma av dina bilder så hade jag kört på en Certina DS 1 Day-Date! (bild lånad från google)

c006.430.11.031.00.jpg


Vill du istället ha en dykare så är ju Action Divern klockren (bild lånad från google)
24417_740_1635665d1410896129certinadsactionautodiverbluewbraceletimg_2364medium-jpg.149626
 

JB_XII

Rolex
Jag har erfarenhet av Longines och Certina. Kör en master collection och en ds diver.

Beror på vad du är ute efter... alltså vilken stil du vill köra.

Vill du vara lite sportig så leta efter en snygg beg. Oris.

Vill du vara lite fräck så titta på Squale, gärna den blåa som kommer dra ögonen till sig på stranden.

Vill du vara lite mer åt dresshållet, så är Christopher Ward ett bra alternativ får angiven budget.

Vill du vara safe, kör en Certina, DS Action är riktigt bra. Men även DS-1 som föreslås ovan är bra.

Vill du vara lite vintage så letar du upp en hederlig Tudor av lite äldre modell.
 

oismatte

Omega
Tack @Richie för tipsen! Den första skulle absolut kunna vara något. Dykaren tror jag tyvärr är lite stor för mina handleder, den som var mindre var i kvarts. Har däremot även kikat på Longines Hydroconquest med blå urtavla, vilket skulle kunna vara ett alternativ.

Spännande @Yoko! Sinn verkar ju vara väldigt bra. Jag känner mig dock osäker till att beställa från utomlands nu vid mitt första lite finare klockköp. Har du köpt därifrån?

Tack @JB_XII! Roligt att du nämner några som jag faktiskt inte hört talas om innan. Får undersöka detta vidare och se vad det är för några!

@Erik1 Tack för tipsen!


@Alberget4a Den är riktigt snygg faktiskt! Får leta och se om dem har den i någon butik i Göteborg så man kan se den live.



 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Spännande @Yoko! Sinn verkar ju vara väldigt bra. Jag känner mig dock osäker till att beställa från utomlands nu vid mitt första lite finare klockköp. Har du köpt därifrån?
Sorry, borde nog nämt det i mitt förra inlägg, men Sinn har en AD i Sverige i form av Erikson Urhandel. Prismässigt ingen stor skillnad mot att beställa direkt från Sinn och riktigt bra service http://www.eriksonurhandel.se/
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Certina Day Date som Richie tipsar om är en snygg modell. Dina egna förslag är ganska dressade. Om du vill ha en lite mer sport/allround klocka tycker jag att Sinn 104 är ett bra val. Runt 10.000kr.
image.png

image.png
image.png
 

LennyK

Panerai
Hej Klocksnack!

Jag är sugen på att köpa min första lite finare klocka och vill gärna höra om ni har några bra tips utifrån mina önskemål, och budget på ca 10k. Har tidigare haft en Gant Park Hill som jag varit väldigt nöjd med, men känner att det nu är dags för mig att ta nästa steg. Detta är tanken att bli min första automatklocka.
Önskemål: Stållänk, automat, vit/blå urtavla, 38-41 mm
Har kikat en del på Longines Conquest L3.676.4.16.6, Tissot Le Locle Powermatic 80 T006.407.11.033.00 samt Frederique Constant FC-303WN5B6B men har inte vågat slå till ännu. Har någon erfarenhet utav dessa klockor? Alla tips ni har är mycket uppskattade!
Allt väl,

T006.407.11.033.00.png
frederique-constant-FC-303WN5B6B_MED.jpg
bilder från uret.se, lindahlsurmakeri.se
Tjena! Jag har ingen erfarenhet av de klockor du föreslog, men de verkar helt klart vettiga! Det jag däremot har erfarenhet av är Oris. Och jag tycker att du kan slänga ett getöga även på dessa innan du bestämmer dig, det finns alltid en modell oavsett smak och tycke. Du kommer att få tag på en riktigt bra beg Oris som håller i evigheter för den slanten du hade i budget. Tack för ordet och good luck
 
Senast ändrad:
Topp