• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

tips på klocka

Snejken

Breitling
Hej!

Jag har tänkt köpa min första "riktiga" klocka men velar enormt kring vad jag ska köpa. Tänkte se här om det finns några mer pålästa som kan hjälpa mig. :)

vill ha något som är allsidigt och stilrent men inte kostymklocka, helst något med läderarmband. Gillar inte länk. Budget nånstans kring 30k.

Har kikat på Tudor Pelagos, då med gummiarmband eller om man köper ett läderarmband. men är osäker på om den är för "stor" och klumpig.
http://forums.watchuseek.com/f23/dang-managed-scuff-my-pelagos-bezel-982656.html

Har även kikar på Omega Seamaster AT som känns stilren med läderarmband.
https://www.flickr.com/photos/shanelin/6950430281

Gillar också IWC men där drar priset iväg dessvärre.

Vad tror ni, någon som kan guida mig i rätt riktning? :) El har ni andra bra tips på klockor i denna prisklass?
 

David

Bödeln
Nya Tudor Black Bay. Du får slantar över till en rasslig DateJust att varva med.

(Just 30k är en svår summa. Hälften eller det dubbla är väsentligt enklare.)
 

Snejken

Breitling
Nya Tudor Black Bay. Du får slantar över till en rasslig DateJust att varva med.

(Just 30k är en svår summa. Hälften eller det dubbla är väsentligt enklare.)


Ok, du menar den blåa el? Kan tänka mig beg oxå och är inte låst vid 30 men vill inte lägga så mkt mer just nu. Finns det nån bra och snygg för mindre så tvekar jag inte att köpa den. :)
 

David

Bödeln
Ok, du menar den blåa el? Kan tänka mig beg oxå och är inte låst vid 30 men vill inte lägga så mkt mer just nu.

Blå eller röd väljer du väl själv efter eget tycke, men du borde kunna hitta en schysst begagnad för 15-16k. Jag vet inte om den nya med eget verk som släpptes i år finns att köpa än, men de kommer rimligtvis vara dyrare begagnat ett tag.
 

Snejken

Breitling
Blå eller röd väljer du väl själv efter eget tycke, men du borde kunna hitta en schysst begagnad för 15-16k. Jag vet inte om den nya med eget verk som släpptes i år finns att köpa än, men de kommer rimligtvis vara dyrare begagnat ett tag.


Jag testade faktikt båda dessa igår. båda var snygga (röda gillade jag mest) men är osäker på om jag kommer störa mig på färgen på sikt. Skulle gärna ha den i samlingen men då borde jag nog ha en till mer klassisk att kuna byta med. :)
 

Chagall

Cartier
Hej!

Jag har tänkt köpa min första "riktiga" klocka men velar enormt kring vad jag ska köpa. Tänkte se här om det finns några mer pålästa som kan hjälpa mig. :)

vill ha något som är allsidigt och stilrent men inte kostymklocka, helst något med läderarmband. Gillar inte länk. Budget nånstans kring 30k.

Har kikat på Tudor Pelagos, då med gummiarmband eller om man köper ett läderarmband. men är osäker på om den är för "stor" och klumpig.
http://forums.watchuseek.com/f23/dang-managed-scuff-my-pelagos-bezel-982656.html

Har även kikar på Omega Seamaster AT som känns stilren med läderarmband.
https://www.flickr.com/photos/shanelin/6950430281

Gillar också IWC men där drar priset iväg dessvärre.

Vad tror ni, någon som kan guida mig i rätt riktning? :) El har ni andra bra tips på klockor i denna prisklass?
Speedy på läder såklart!
image.jpg
 

Snejken

Breitling
Det är sant! :) men då måste jag hitta en billig sådan oxå :)

Jag fastnade dock lite för speedmastern. Sjukt snygg med läderarmband. verkar finnas en del prisvärda på blocket, dock speedmaster date men runt 20'. är det ett bra köp, någon som har koll? el bör man rikta in sig på de nya? Då är det dock dubbla priset. finns det något som motiverar att köpa de nya?
 

Chagall

Cartier
Det är sant! :) men då måste jag hitta en billig sådan oxå :)

Jag fastnade dock lite för speedmastern. Sjukt snygg med läderarmband. verkar finnas en del prisvärda på blocket, dock speedmaster date men runt 20'. är det ett bra köp, någon som har koll? el bör man rikta in sig på de nya? Då är det dock dubbla priset. finns det något som motiverar att köpa de nya?
Många brukar prata om känslan att gå in till en AD och uppleva den "personliga servicen" och liknande (Ärligt, sen när är känslan vid köpet viktigt?) Men sådant tror jag inte på själv. Däremot finns det fördelar med garantier, och äkhetsintyg och liknande. Sen är det alltid kul att stödja Svenska återförsäljare!

Men det viktigaste är främst att du väljer den som är snyggast! Just med Speedmastern är skillnaderna relativt små genom åren till skillnad från många andra modeller. Googla runt och välj den du tycker är snyggast!
 

Portofino

Panerai
Men din kravställning och budget, vilken inte är helt enkel, så hade jag nog tittat på följande;
longines.jpg


sjöö.png


tag.jpg


tudor.jpg


Sedan hade jag definitivt kikat på en Speedmaster. Köp den på länk och köp ett läderband och sätt på om du tvunget vill ha det.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Det är sant! :) men då måste jag hitta en billig sådan oxå :)

Jag fastnade dock lite för speedmastern. Sjukt snygg med läderarmband. verkar finnas en del prisvärda på blocket, dock speedmaster date men runt 20'. är det ett bra köp, någon som har koll? el bör man rikta in sig på de nya? Då är det dock dubbla priset. finns det något som motiverar att köpa de nya?
Välkommen till Klocksnack!:)
Min personliga åsikt är att om du skall köpa en Speedmaster, så köp en Speedmaster Pro.
Du får en klocka som jag tycker är betydligt snyggare, mer klassisk och håller värdet bättre än en Speedmaster date.
 

F-L-P

Panerai
Speedmaster är ett bra tips, men gillar du IWC så borde en begangnad MarkVI gå att lösa inom budget tycker jag. fantastiskt fin klocka...

MarkXV.jpg
 

Snejken

Breitling
Men din kravställning och budget, vilken inte är helt enkel, så hade jag nog tittat på följande;

Sedan hade jag definitivt kikat på en Speedmaster. Köp den på länk och köp ett läderband och sätt på om du tvunget vill ha det.


Ok, ja carreran var stilren. men hur är Tag som märke? Är lite osäker på om jag vill ha en TAG.
 

Icaras

Rolex
Jag hade hoppat date och kört vanlig speedy. Finns nya eller smått använda för omkring 30k med nya lådan. Finns ju även 3570 och 3572 (glasbaksida) för 20-25 begagnade :)
 

Snejken

Breitling
Nu känner jag mig extremt spretig men va in hos urmakare och testade både speedmaster och aqua terra. Fastnade skarpt för aqua terra skyfall framför speedmastern. Hittade även bra pris på chrono24. Vågar man slå till? skiljer 10 papp mot att handla lokalt...

länk till klockan: Terra
 

Jarmo

Breitling
Nu känner jag mig extremt spretig men va in hos urmakare och testade både speedmaster och aqua terra. Fastnade skarpt för aqua terra skyfall framför speedmastern

Jag har haft en skyfall, och visst är det en fantastiskt fin klocka, men jag kände att jag tröttnade på denna oerhört fort och sålde den bara efter nån månad, det är nog mer än jag som tyckt exakt samma sak här på forumet. Köpte nu istället en Tudor Black Bay som jag är mer än nöjd med :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nu känner jag mig extremt spretig men va in hos urmakare och testade både speedmaster och aqua terra. Fastnade skarpt för aqua terra skyfall framför speedmastern. Hittade även bra pris på chrono24. Vågar man slå till? skiljer 10 papp mot att handla lokalt...

länk till klockan: Terra
Har du haft en diskussion med urmakaren om vad du eventuellt skulle få köpa klockan för? Jag skulle bli förvånad om prisskillnaden fortfarande är 10 papp efter en sådan diskussion...
 

F-L-P

Panerai
Nu känner jag mig extremt spretig men va in hos urmakare och testade både speedmaster och aqua terra. Fastnade skarpt för aqua terra skyfall framför speedmastern. Hittade även bra pris på chrono24. Vågar man slå till? skiljer 10 papp mot att handla lokalt...

länk till klockan: Terra


Jag är ingen gigantisk motståndare till näthandel, men kolla vad de skall ha för frakten, betalningspåslag för paypal eller något annat dumt.

Prata lite med din lokala nasare i trevlig ton (utan att hota, kräva, tvinga, säga "men på nätet kostar den xxx kr, varför ska du ha mer?") och se vad han kan göra på priset eller om han kan göra en bra deal för er båda på annat sätt.

Dåliga säljare får ungefär nu spel och börjar tjattra om bortslipade serienummer och att garantin inte gäller och då är det kanske inte något ställe man behöver ge sina affärer till. En bra säljare förstår problematiken och ser till att göra sitt bästa för att ni skall lösa en affär.

Funkar det bra så har du nu en bra kontakt hos din lokala AD som har fått sälja en klocka till dig.
Kommer ni inte till någon lösning så kan du köpa den via nätet. Status då blir ungefär samma som om du skulle gjort det från början utan ett samtal med din lokala AD.
 

Snejken

Breitling
Jag har haft en skyfall, och visst är det en fantastiskt fin klocka, men jag kände att jag tröttnade på denna oerhört fort och sålde den bara efter nån månad, det är nog mer än jag som tyckt exakt samma sak här på forumet. Köpte nu istället en Tudor Black Bay som jag är mer än nöjd med :)


Jag förstår hur du tänker, tanken har slagit mig med. Får jag fråga vilken du köpte, röda eller blåa?
 

Snejken

Breitling
Vi pratade lite om priset och viss mån av bättre pris gick att få men hur mycket konkret pratade vi inte om. Berodde på vad de kursen, betalsätt etc. ska höra mig för mer innan jag bestämmer mig iaf.
 

Snejken

Breitling
Jag köpte den röda, tycker den lirar i en helt annan division än den blåa...


med länk eller läderarmbandet? Jag provade faktiskt den tidigare i veckan och gillade den men blev osäker på om jag kommer gilla det röda i längden. men som jag skrivit tidigare så vore den en klockren klocka att alternera med något mer diskret när man känner för det. :)
 
Topp