Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på klockor med urtavle-lume?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Camo00, 1 oktober 2012.

1. Camo00
    Trådstartare

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Som nybliven klockfanatiker är jag numera helt besatt av lume. Kommer på mig själv i skafferiet, under täcket och i garderoben varenda kväll, haha!

Som rubriken säger letar jag tips på klockor där hela urtavlan lyser som en ficklampa. Nån som har några bra tips?

2. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Duger inte min eller :D ??

3. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Fortis?

4. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Gillar sinns variant 656L

och Fortis marinemaster B42

älskar vita tavlor men att det var lumetavlor gjorde faktiskt att jag tappade intresse för dessa modeller. inte riktigt min grej men kan tänka mig att det ser riktigt grymt ut när de lyser upp.

annars skulle jag rekommendera balls klockor om du gillar lysande prylar. ser ut som en rengnbågs kavalkad a la zenit el primo rainbow på mörkershotsen. har inte sett någon själv så har ingen koll på kvaliten.

alla bilder stulna.

5. Camo00
    Trådstartare

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Kanske om man ska kolla tiden, men inte om man måste raka sig med rakkniv med lampan släckt!! :)

Sinn-tavlan var sjukt snygg! Tack för snabba tips!

6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
  7. David

David Bödeln

Beat me to it! En sån där ligger verkligen högt på vill-ha-listan, men tyvärr tillverkades den i ganska begränsad upplaga.

Oris TT1 är också rätt fin:

8. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Grymt fin!

Tyvärr funkar inte TT boetten på min handled. något blir riktigt fel... Hade för mig att niel på chronomaster hade en för ett tag sedan, men verkar vara utsålt. hade inte koll på att det bara gjordes 300 st. men, finns en i österrike på chono 24 från en privat säljare just nu.

9. David

David Bödeln

Tyvärr är €1200 väldigt mycket mer än jag skulle kunna tänka mig att betala för en sådan.

10. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Precista prs-20 "italian full lume" är kanske lite kul, om man inte tycker att den är onödigt "inspirerad" av en radiomir.

Edit: försökte få bilden större, men lyckas banne mig inte den här gången heller.

11. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Re: Sv: Tips på klockor med urtavle-lume?

En billig klocka med gryn lume är min luminox. Med tritiumtuber iställer för vanlig lysmassa så den behöver inget ljus för att kunna lysa. De lyser av sig egen radioaktiva nedbrytning och lyser konstans (även om den aldrig får ljus) i ca 25år.

skickat med telefonen.

12. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Luminox! Dessa fulingar hade jag nästan glömt bort, men tidigare var jag nästan lite besatt av dem ett tag. Eller det var väl snarare just tritiumtuberna jag hade en "thing" för. Faktum är att jag (vilseledd av deras hemasida?) trodde att de hade ensamrätt på den tekniken ända tills jag såg yonssons prometheus-recension häromveckan. Någon som vet några andra märken som kör tritium? Alltså, riktigt riktigt mycket tritium...

13. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
  14. Camo00
    Trådstartare

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Tips på klockor med urtavle-lume?

Tusen tack för alla tips! Blir ju sugen både på en full lume och en tritium nu...

Orient EM7 var ett annat tips jag fick och den ser schysst ut för pengarna. Nån som har erfarenhet av deras in-house movement?

15. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Fyfan vad Målarn har LUME på sina klockor :mrgreen: :mrgreen:

16. Ricrob

Ricrob Friherre

Katastof-lume, Målarn! :shock:

Hur gammal är Speedy'n? De brukar ju ha hyffsad lume, så här såg min Speedy Pro från -06 ut:

Och sä här ser min nya, ettåriga älskling ut i mörkret:

17. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Hahah nu blir man Ledsen!! Speedyn är från 88, den har väl inge mer Lume tro :D
    Ja asså dina ser ju brutala ut jämfört med mina haha!!

18. Ricrob

Ricrob Friherre

Men du vet väl att de går att "ladda" med en ficklampa inna du fotar va!? :lol:

19. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Ricrob min vän, jag höll båda två mot lampan en stund och det va den Lume jag fick ut från bägge :D
    Kanske fel på kameran eller :lol: ?!
    Ta med din starka ficklampa till nästa GTG så kan vi testa ordentligt ;)

20. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Försökte igen då Ricrob :D
    Resultatet?? Well, take a look :oops:

Mårtenssons ur Brookfield