• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på klockor med urtavle-lume?

Camo00

Patek
Som nybliven klockfanatiker är jag numera helt besatt av lume. Kommer på mig själv i skafferiet, under täcket och i garderoben varenda kväll, haha!

Som rubriken säger letar jag tips på klockor där hela urtavlan lyser som en ficklampa. Nån som har några bra tips?
 

Målarn

The Steak
Duger inte min eller :D ??
20120921_184022_zpseff666db.jpg
 

F-L-P

Panerai
Gillar sinns variant 656L

sinn_656-l_656l_lume_15.jpg


och Fortis marinemaster B42

P1020327.jpg


älskar vita tavlor men att det var lumetavlor gjorde faktiskt att jag tappade intresse för dessa modeller. inte riktigt min grej men kan tänka mig att det ser riktigt grymt ut när de lyser upp.

annars skulle jag rekommendera balls klockor om du gillar lysande prylar. ser ut som en rengnbågs kavalkad a la zenit el primo rainbow på mörkershotsen. har inte sett någon själv så har ingen koll på kvaliten.

398689d1299293582-calling-all-ball-owner-imageuploadedbytapatalk1299293633.412821.jpg


alla bilder stulna.
 

F-L-P

Panerai
David skrev:
F-L-P skrev:

Beat me to it! En sån där ligger verkligen högt på vill-ha-listan, men tyvärr tillverkades den i ganska begränsad upplaga.

Oris TT1 är också rätt fin:

753867d1341324336-wtb-oris-tt1-titan-lume-dial-5397662945_347cedd6c4_z.jpg

Grymt fin!

Tyvärr funkar inte TT boetten på min handled. något blir riktigt fel... Hade för mig att niel på chronomaster hade en för ett tag sedan, men verkar vara utsålt. hade inte koll på att det bara gjordes 300 st. men, finns en i österrike på chono 24 från en privat säljare just nu.
 

David

Bödeln
F-L-P skrev:
hade inte koll på att det bara gjordes 300 st. men, finns en i österrike på chono 24 från en privat säljare just nu.

Tyvärr är €1200 väldigt mycket mer än jag skulle kunna tänka mig att betala för en sådan.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Precista prs-20 "italian full lume" är kanske lite kul, om man inte tycker att den är onödigt "inspirerad" av en radiomir.


Edit: försökte få bilden större, men lyckas banne mig inte den här gången heller.
 

P-A

Sir Spamalot
Re: Sv: Tips på klockor med urtavle-lume?

En billig klocka med gryn lume är min luminox. Med tritiumtuber iställer för vanlig lysmassa så den behöver inget ljus för att kunna lysa. De lyser av sig egen radioaktiva nedbrytning och lyser konstans (även om den aldrig får ljus) i ca 25år.

skickat med telefonen.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Luminox! Dessa fulingar hade jag nästan glömt bort, men tidigare var jag nästan lite besatt av dem ett tag. Eller det var väl snarare just tritiumtuberna jag hade en "thing" för. Faktum är att jag (vilseledd av deras hemasida?) trodde att de hade ensamrätt på den tekniken ända tills jag såg yonssons prometheus-recension häromveckan. Någon som vet några andra märken som kör tritium? Alltså, riktigt riktigt mycket tritium...
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Tips på klockor med urtavle-lume?

Tusen tack för alla tips! Blir ju sugen både på en full lume och en tritium nu...

Orient EM7 var ett annat tips jag fick och den ser schysst ut för pengarna. Nån som har erfarenhet av deras in-house movement?
 

Ricrob

Patek
Målarn skrev:
Fyfan vad Målarn har LUME på sina klockor :mrgreen: :mrgreen:
20121003_231439.jpg
Katastof-lume, Målarn! :shock:

Hur gammal är Speedy'n? De brukar ju ha hyffsad lume, så här såg min Speedy Pro från -06 ut:
31c671ec.jpg


Och sä här ser min nya, ettåriga älskling ut i mörkret:

A029A59B-D71E-42F9-8755-C6FF919A4A3B-3325-000008DBF0D1A158.jpg
 

Målarn

The Steak
Ricrob skrev:
Målarn skrev:
Fyfan vad Målarn har LUME på sina klockor :mrgreen: :mrgreen:
20121003_231439.jpg
Katastof-lume, Målarn! :shock:

Hur gammal är Speedy'n? De brukar ju ha hyffsad lume, så här såg min Speedy Pro från -06 ut:
31c671ec.jpg


Och sä här ser min nya, ettåriga älskling ut i mörkret:

A029A59B-D71E-42F9-8755-C6FF919A4A3B-3325-000008DBF0D1A158.jpg

Hahah nu blir man Ledsen!! Speedyn är från 88, den har väl inge mer Lume tro :D
Ja asså dina ser ju brutala ut jämfört med mina haha!!
 

Ricrob

Patek
Målarn skrev:
Ricrob skrev:
Målarn skrev:
Fyfan vad Målarn har LUME på sina klockor :mrgreen: :mrgreen:
Katastof-lume, Målarn! :shock:

Hur gammal är Speedy'n? De brukar ju ha hyffsad lume, så här såg min Speedy Pro från -06 ut:

Och sä här ser min nya, ettåriga älskling ut i mörkret:

Hahah nu blir man Ledsen!! Speedyn är från 88, den har väl inge mer Lume tro :D
Ja asså dina ser ju brutala ut jämfört med mina haha!!
Men du vet väl att de går att "ladda" med en ficklampa inna du fotar va!? :lol:
 

Målarn

The Steak
Ricrob min vän, jag höll båda två mot lampan en stund och det va den Lume jag fick ut från bägge :D
Kanske fel på kameran eller :lol: ?!
Ta med din starka ficklampa till nästa GTG så kan vi testa ordentligt ;)
 
Topp