• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på rengöring av läderband

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Har ett band som börjar bli rätt äckligt, finns det ngn som har lite bra tips på bästa sätt att fräscha upp det lite?

bQUG6To.jpg


/Andy7750
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Hirsch skriver i sin instruktion om lädervård att bara blöta ner banden och torka av direkt. Man ska tydligen inte använda någon kräm på grund av att bandet kan förstöras av kemiska reaktioner. Bullshit?
 

bya

Omega
Hirsch skriver i sin instruktion om lädervård att bara blöta ner banden och torka av direkt. Man ska tydligen inte använda någon kräm på grund av att bandet kan förstöras av kemiska reaktioner. Bullshit?

inte förstöras, men kan försämra dess kvalitet
 
  • Like
Reactions: Zed
U

urinvånaren

Guest
Har testat dessa, www.watchspray.com högra flaskan funkar för alla typer av läder o gummi. mjukar upp och rengör
NuVhiOF.jpg


Men din rem ser ju bra ut ?
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Tack för alla goda råd.

Bandet må se rätt bra ut men det luktar apa så jag ska nog försöka mig på ngt av det föreslagna.

/Andy7750
 

SwedishMade

Cartier
Undvik in i det längsta olika medel, speciellt sådana (för skor?) som kanske innehåller kemikalier som din hud inte tål.

Ultraljudstvätt är bra för att fräscha upp även läderarmband. Det man kan behöva göra efteråt är en liten putsning av läderremmen för att den skall återfå glansen i lädret. Jag putsar med typ A4-papper eller något liknande.
 

Equus

Breitling
Spontant tycker jag inte ditt band ser så farligt ut.
Jag har en rengöring jag använder till läderskor, men borde funka lika bra på läderband:
http://www.amazon.com/Lexol-1113-case-pH-Leather-Cleaner/dp/B009FCTNUW
(dock inte i lika stor förpackning :))

Den aktiva substansen är glycerin vilken lösgör smuts och fett och gör en lätt att torka av.

Edit: ser att jag lyckades klämma in tre "läder" in en mening.....tog bort ett.
Glycerin er et løsemiddel, som over tid kan skade fargen i naturlig farget lær, veg-tan lær, men er ikke skadelig for chromeexcel lær. Sadelsåpe er bedre.
 

MariaE

Panerai
Hästtjej som jag är så hade jag kört lädertvål (och läderbalsam eller olja om det finns behov av det). Men på en liten klockrem kan det vara lite osäkert att kleta på en massa tjaffs som både kan förstöra söm, färgning och hål. Dessutom ser din rem ny ut.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Undvik in i det längsta olika medel, speciellt sådana (för skor?) som kanske innehåller kemikalier som din hud inte tål.

Ultraljudstvätt är bra för att fräscha upp även läderarmband. Det man kan behöva göra efteråt är en liten putsning av läderremmen för att den skall återfå glansen i lädret. Jag putsar med typ A4-papper eller något liknande.

Ultraljudstvätt är inget man använder till läder!
 

SwedishMade

Cartier
Ultraljudstvätt är inget man använder till läder!
Du kan tycka vad du vill men jag har fräschat upp en rad olika armband med ultraljudstvätt i diskmedelsvatten. Bort med lukt etc.. Det enda som kan behövas är lite putsning efteråt. Självklart är det inget man gör på ett nytt band, men för att rädda ett tråkigt kör på!
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Du kan tycka vad du vill men jag har fräschat upp en rad olika armband med ultraljudstvätt i diskmedelsvatten. Bort med lukt etc.. Det enda som kan behövas är lite putsning efteråt. Självklart är det inget man gör på ett nytt band, men för att rädda ett tråkigt kör på!

Ok, var och en gör som de vill. Läderarmband har ofta lim som håller de två halvorna ihop. Ibland är det flera skikt läder som limmas ihop. Sömn hjälper delvis att hålla ihop skikten, men mest för att det ska se snyggt ut också!
I tvätten riskerar man lösa upp limmet, och har de lösts upp, är armbandet i princip förstörd. Dessutom är det vanligt att man använder olika lädertyper, t.ex ytläder, foder på insidan. De reagerar olika när de torkas.
Det finns massor av läderprodukter som rengör, tar bort lukten, och bibehålla glansen och finishen.

//Magnus
 

SwedishMade

Cartier
Ok, var och en gör som de vill. Läderarmband har ofta lim som håller de två halvorna ihop. Ibland är det flera skikt läder som limmas ihop. Sömn hjälper delvis att hålla ihop skikten, men mest för att det ska se snyggt ut också!
I tvätten riskerar man lösa upp limmet, och har de lösts upp, är armbandet i princip förstörd. Dessutom är det vanligt att man använder olika lädertyper, t.ex ytläder, foder på insidan. De reagerar olika när de torkas.
Det finns massor av läderprodukter som rengör, tar bort lukten, och bibehålla glansen och finishen.

//Magnus
Du har helt rätt. MEN enligt min erfarenhet klarar limmet detta. Jag har kört många olika hirsch, och två olika IWC original, ett krokodil och ett typ buffel. Men som du säger, man skall vara medveten om att det kan förstöra armbandet. Men det kan olika fetter och medel också.
 
Topp