Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på rengöring av läderband

Diskussion i 'Diskussion' startad av Andy7750, 26 maj 2013.

1. Andy7750
    Trådstartare

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Har ett band som börjar bli rätt äckligt, finns det ngn som har lite bra tips på bästa sätt att fräscha upp det lite?

/Andy7750

2. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Spontant tycker jag inte ditt band ser så farligt ut.
    Jag har en rengöring jag använder till läderskor, men borde funka lika bra på läderband:
    http://www.amazon.com/Lexol-1113-case-pH-Leather-Cleaner/dp/B009FCTNUW
    (dock inte i lika stor förpackning :))

Den aktiva substansen är glycerin vilken lösgör smuts och fett och gör en lätt att torka av.

Edit: ser att jag lyckades klämma in tre "läder" in en mening.....tog bort ett.

NiklasArvid gillar detta.
  3. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Lädertvål gör både rent och smörjer. Används flitigt av hästmänniskor till tränsar och sadlar. Billigt är det också.

urinvånaren och Porsan gillar detta.
  4. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Hirsch skriver i sin instruktion om lädervård att bara blöta ner banden och torka av direkt. Man ska tydligen inte använda någon kräm på grund av att bandet kan förstöras av kemiska reaktioner. Bullshit?

5. bya

bya Bonde

Från:
    Täby
    inte förstöras, men kan försämra dess kvalitet

Zed gillar detta.
  6. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    ser ju nytt ut haha!

Molle gillar detta.
  7. urinvånaren

urinvånaren Guest

Har testat dessa, www.watchspray.com högra flaskan funkar för alla typer av läder o gummi. mjukar upp och rengör

Men din rem ser ju bra ut ?

8. Andy7750
    Trådstartare

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Tack för alla goda råd.

Bandet må se rätt bra ut men det luktar apa så jag ska nog försöka mig på ngt av det föreslagna.

/Andy7750

9. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Fråga en hästtjej vad hen rengör hästgrejer med!

_jonte och MERL gillar detta.
  10. MERL

MERL Bonde

Från:
    Stockholm/Bologna
    Haha, jag gillar ditt balanserade inlägg ;)

xmb216bc gillar detta.
  11. XMJan

XMJan Stadsbo

:) Väldigt PK!! Du skulle platsa i vilket parti som helst!! :D
    /J
    PS Jag använder sadelolja - billigt o bra.

Senast ändrad: 4 juli 2015
  12. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Undvik in i det längsta olika medel, speciellt sådana (för skor?) som kanske innehåller kemikalier som din hud inte tål.

Ultraljudstvätt är bra för att fräscha upp även läderarmband. Det man kan behöva göra efteråt är en liten putsning av läderremmen för att den skall återfå glansen i lädret. Jag putsar med typ A4-papper eller något liknande.

XMJan gillar detta.
  13. XMJan

XMJan Stadsbo

Håller med! Läs varningstext. Ofta står det "Kan ge allergi vid hudkontakt" - undvik dessa!

14. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Det jag använt är riktigt dyr och fet hudsalva, om man måste kladda på ngt...

15. Equus

Equus Torpare

Glycerin er et løsemiddel, som over tid kan skade fargen i naturlig farget lær, veg-tan lær, men er ikke skadelig for chromeexcel lær. Sadelsåpe er bedre.

16. MariaE

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Hästtjej som jag är så hade jag kört lädertvål (och läderbalsam eller olja om det finns behov av det). Men på en liten klockrem kan det vara lite osäkert att kleta på en massa tjaffs som både kan förstöra söm, färgning och hål. Dessutom ser din rem ny ut.

Jokkmokkswe gillar detta.
  17. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ultraljudstvätt är inget man använder till läder!

MariaE gillar detta.
  18. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Du kan tycka vad du vill men jag har fräschat upp en rad olika armband med ultraljudstvätt i diskmedelsvatten. Bort med lukt etc.. Det enda som kan behövas är lite putsning efteråt. Självklart är det inget man gör på ett nytt band, men för att rädda ett tråkigt kör på!

19. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ok, var och en gör som de vill. Läderarmband har ofta lim som håller de två halvorna ihop. Ibland är det flera skikt läder som limmas ihop. Sömn hjälper delvis att hålla ihop skikten, men mest för att det ska se snyggt ut också!
    I tvätten riskerar man lösa upp limmet, och har de lösts upp, är armbandet i princip förstörd. Dessutom är det vanligt att man använder olika lädertyper, t.ex ytläder, foder på insidan. De reagerar olika när de torkas.
    Det finns massor av läderprodukter som rengör, tar bort lukten, och bibehålla glansen och finishen.

//Magnus

SwedishMade gillar detta.
  20. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Du har helt rätt. MEN enligt min erfarenhet klarar limmet detta. Jag har kört många olika hirsch, och två olika IWC original, ett krokodil och ett typ buffel. Men som du säger, man skall vara medveten om att det kan förstöra armbandet. Men det kan olika fetter och medel också.

Mårtenssons ur Brookfield