• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på resväska

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Dragkedjan gav upp på min resväska senaste resan och det behöver köpa en ny resväska. :arghh: Finns det några globetrotters som har bra erfarenheter? Jag gillar lite mindre resväskor runt 65 liter. Har egentligen ingen budget men går det mycket över 5000kr så ska det vara välmotiverat.
 

Bottega

Cartier
Samsonite? De gör fina smidiga resväskor tycker jag. Fem års garanti, hade problem med att handtaget på en kabinväska som släppte kring år 4.5 - lämnade in utan konstigheter fixat igen. Då har jag rest mycket med den!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag har tittat på Rimowa flight classic, men det är inte helt enhälligt bland forumtyckare ifall aluminumresväskor är bra eller dåligt. Har du någon erfarenhet?
Rimowa är skitfräna men det är klart att de är dyra som tusan och bucklas lätt.
Kanske inte det man vill när man vänt ut och in på plånboken.

Därutöver skulle jag aldrig, aldrig köra med uppenbart flashiga och dyra väskor som ska checkas in. Bara dumt att riskera att de star ut från mängden.
Flashigt bagage tar jag med mig ombord.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vem menar att Rimowa inte är bra? Det enda som stoppar mig är priset.
Främsta klagomålen jag sett fler än en gång är att de är tunga samt att de kräver lite underhåll. Skulle de inte vara helt stumt packade och få en rejäl smäll kan de bli skeva kan behövas riktas/bankas till.
Rimowa är skitfräna men det är klart att de är dyra som tusan och bucklas lätt.
Kanske inte det man vill när man vänt ut och in på plånboken.

Därutöver skulle jag aldrig, aldrig köra med uppenbart flashiga och dyra väskor som ska checkas in. Bara dumt att riskera att de star ut från mängden.
Flashigt bagage tar jag med mig ombord.
Vad är problemet med att checka in flashigt bagage? Att de har högre risk att bli stulna bakom kulisserna på flygplatser?


Rent generellt tycker jag annars inte de är så dyra. Jag har förstört andra väskor i 3k-klassen på mindre än ett år när jag reste som mest i jobbet. Så betala dubbla för en som håller i kanske 5 år är nästan prisvärt.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Främsta klagomålen jag sett fler än en gång är att de är tunga samt att de kräver lite underhåll. Skulle de inte vara helt stumt packade och få en rejäl smäll kan de bli skeva kan behövas riktas/bankas till.

Vad är problemet med att checka in flashigt bagage? Att de har högre risk att bli stulna bakom kulisserna på flygplatser?


Rent generellt tycker jag annars inte de är så dyra. Jag har förstört andra väskor i 3k-klassen på mindre än ett år när jag reste som mest i jobbet. Så betala dubbla för en som håller i kanske 5 år är nästan prisvärt.
Vet inte var du reser nånstans men på större flygplatser i Asien och även i US där bagaget cirkulerar runt på bandet och det är helt omöjligt för dig att ha koll, men väldigt möjligt för vem som helst att plocka upp vilken väska som helst, ja där är det i mina ögon inte en fördel att signalera "här kommer jag med min lyxväska"...
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte var du reser nånstans men på större flygplatser i Asien och även i US där bagaget cirkulerar runt på bandet och det är helt omöjligt för dig att ha koll, men väldigt möjligt för vem som helst att plocka upp vilken väska som helst, ja där är det i mina ögon inte en fördel att signalera "här kommer jag med min lyxväska"...
Nästan enbart i europa normalt. Men ska iofs. till sydamerika under våren och USA i höst. Tror dock inte att det spelar någon roll, kan faktiskt inte minnas en gång där mitt bagage kommit före mig till bagagebältet.
 

Såkkett

Omega
Samsonite lite-locked landade jag på nu i vinter när jag skaffade en, inga jävla dragkedjor som vilken amatörskurk som helst i bagagehanteringen med ett enkelt handgrepp med ett litet verktyg kan öppna och återförsluta utan att det märks mer än att saker mystiskt försvunnit.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag körde en mindre checkad topas under några år, väldigt trevlig och behändig väska! Dock hände en rätt osannolik grej, väskan kom på bandet med silvertejp virat några varv runt mitten och klädesplagg utstickande här och var... väskan/låsen hade alltså öppnat sig:facepalm:

Nu va i och för sig denna rätt gammal med slitna lås, antar att de nya är uppdaterade.

Trots detta ger jag Rimowa högt betyg! Största fördelarna med dem är att man (läs jag) tycker att bucklor och märken är en del av charmen, de ska misshandlas och användas. Beater deluxe så att säga.

Under min senaste semester behövde jag en större väska och körde en groteskt stor textilrullväska. På hemresan hade jag en fantastisk Lemongrass BBQ sås i en påse (tack och lov) i mitten av väskan, bland kläder (tex en dunjacka) så långt ifrån alla kanter som det gick - väl hemma var det ett rent blodbad med glas och sås i påsen som låg dikt an en vit skjortao_O (väljer att inte lägga upp en bild på detta, för känsligt)
Hade gärna haft en Rimowa där!
R.I.P :sorry:

Snapseed.jpg
 
Topp