• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på skinnarmband.

Böjen

Omega
Ärvde den här underbara klockan av min morfar.

Armbandet som sitter på är plastarmband av billigaste sorten.
Så jag vill få tag på ett riktigt armband till den.
Klockan är av stort sentimentalt värde och därför vill jag få tag på ett passande armband.
Har varit inne på de lokala klockaffärerna men dem har inget som fallit mig i smaken.
Bredden mellan bandhornen är 18mm.
Så tips på var jag hittar bra armband uppskattas, även färg. Kan i dagsläget inte bestämma mig om jag vill ha ett svart eller brunt band till den.
image.jpg
image.jpg
 

Tarkovski

Omega
Hirsch och Rios är två märken som gör bra skinnarmband. Klockia.se säljer Hirschband men sist jag kollade var det inte så bra utbud men kolla där utifall det finns något. Gällande färg är det givna stiltipset att matcha det med bälte och skor.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Brun äkta ödla kanske? Eller tunt ostoppad krokodil/alligator?
Inspiration;
https://klocksnack.se/threads/armbandet-viktigaste-delen-av-klockan.43182/

https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-onsdag-v-7.35416/

Hirsch och Rios är två märken som gör bra skinnarmband. Klockia.se säljer Hirschband men sist jag kollade var det inte så bra utbud men kolla där utifall det finns något. Gällande färg är det givna stiltipset att matcha det med bälte och skor.
Jag håller inte riktigt med där. Visst ok, ibland kan det vara kul att matcha klockan med bälte och skor (speciellt om du har någon avvikande färg) men är det för färgkordinerat så känns det lite väl medvetet, tråkigt och oraffinerat, jag skulle rent av kunna jämföra det med att bära matchande slips/fluga och bröstnäsduk (för att inte tala om gördel, HUGA :eek:).
Så, jag skulle inte drifta mig till all kalla det ett givet stiltips.
 
Senast ändrad:

Glutch

Breitling
Brun äkta ödla kanske? Eller tunt ostoppad krokodil/alligator?
Inspiration;
https://klocksnack.se/threads/armbandet-viktigaste-delen-av-klockan.43182/

https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-onsdag-v-7.35416/


Jag håller inte riktigt med där. Visst ok, ibland kan det vara kul att matcha klockan med bälte och skor (speciellt om du har någon avvikande färg) men är det för färgkordinerat så känns det lite väl medvetet, tråkigt och oraffinerat, jag skulle rent av kunna jämföra det med att bära matchande slips/fluga och bröstnäsduk (för att inte tala om gördel, HUGA :eek:).
Så, jag skulle inte drifta mig till all kalla det ett givet stiltips.
Jag gillar kostymer, jag gillar kostymer mycket och jag håller inte alls med dig dessvärre.
Att matcha slips och näsduk borde det vara dödsstraff på förutsatt att man inte jobbar på en bensinmack, för det ser ut som en uniform. Skor bälte och klocka kan däremot med fördel matchas för du bär ALDRIG(!!) ett svart bälte till ett par bruna skor och vice versa.

Om kostymgarderoben inte är så välvuxen då är det ju enklast med ett svart armband som passar till alla färger på kostymer, annars så är det ju löjligt schysst med ett cognacsfärgat band med matchande skor och bälte till en marinblå eller varför inte grå kostym (vi i sverige tenderar dessvärre att inte vilja nyttja brunt till grått i samma utsträckning som i exempelvis italien).

Den del på kostymen där du kan sticka ut och avvika är näsduk, slips eller varför inte strumpor, svarta strumpor gör INGEN glad! :)

Sammanfattning: Svart band är enklast och bygger den billigaste garderoben men brunt eller annan färg på bandet är roligare!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag gillar kostymer, jag gillar kostymer mycket och jag håller inte alls med dig dessvärre.
Att matcha slips och näsduk borde det vara dödsstraff på förutsatt att man inte jobbar på en bensinmack, för det ser ut som en uniform. Skor bälte och klocka kan däremot med fördel matchas för du bär ALDRIG(!!) ett svart bälte till ett par bruna skor och vice versa.

Om kostymgarderoben inte är så välvuxen då är det ju enklast med ett svart armband som passar till alla färger på kostymer, annars så är det ju löjligt schysst med ett cognacsfärgat band med matchande skor och bälte till en marinblå eller varför inte grå kostym (vi i sverige tenderar dessvärre att inte vilja nyttja brunt till grått i samma utsträckning som i exempelvis italien).

Den del på kostymen där du kan sticka ut och avvika är näsduk, slips eller varför inte strumpor, svarta strumpor gör INGEN glad! :)

Sammanfattning: Svart band är enklast och bygger den billigaste garderoben men brunt eller annan färg på bandet är roligare!
& @Tarkovski
Jag delar @Whedda , Andreas Weinås, åsikt att inte nödvändigtvis matcha armbandet med skor och bälte. Jag tycker det kan se lite för medvetet ut i många fall.
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150721/10-x-balten

Idag har jag bruna mocka chukkas och brunt mockabälte. IWCn har ett burgundy Cordovan band.
image.jpg

image.jpg


Förresten, här finns en tråd om ämnet (även om den kanske inte leder fram till något vitalt...)
https://klocksnack.se/threads/klockarmband-bälte-och-skor-i-samma-färg.8012/
 

Whedda

Rolex
Jag gillar kostymer, jag gillar kostymer mycket och jag håller inte alls med dig dessvärre.
Att matcha slips och näsduk borde det vara dödsstraff på förutsatt att man inte jobbar på en bensinmack, för det ser ut som en uniform. Skor bälte och klocka kan däremot med fördel matchas för du bär ALDRIG(!!) ett svart bälte till ett par bruna skor och vice versa.

Om kostymgarderoben inte är så välvuxen då är det ju enklast med ett svart armband som passar till alla färger på kostymer, annars så är det ju löjligt schysst med ett cognacsfärgat band med matchande skor och bälte till en marinblå eller varför inte grå kostym (vi i sverige tenderar dessvärre att inte vilja nyttja brunt till grått i samma utsträckning som i exempelvis italien).

Den del på kostymen där du kan sticka ut och avvika är näsduk, slips eller varför inte strumpor, svarta strumpor gör INGEN glad! :)

Sammanfattning: Svart band är enklast och bygger den billigaste garderoben men brunt eller annan färg på bandet är roligare!

Jag håller med om att just svart och brunt inte fungerar jättebra tillsammans men att bära t ex bälte i en brun nyans och klockarmband i en annan tycker jag absolut fungerar utmärkt. Brunt har ofta så många olika nyanser i sig att det harmoniserar väl med varandra och jag kombinerar ofta ett brunt mockabälte med armband i brunt kalvskinn. Det viktigaste är helheten inte att matcha saker efter pantone skala.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag håller med om att just svart och brunt inte fungerar jättebra tillsammans men att bära t ex bälte i en brun nyans och klockarmband i en annan tycker jag absolut fungerar utmärkt. Brunt har ofta så många olika nyanser i sig att det harmoniserar väl med varandra och jag kombinerar ofta ett brunt mockabälte med armband i brunt kalvskinn. Det viktigaste är helheten inte att matcha saker efter pantone skala.
Ok, för att hårdra det det. Hur är det med avvikande färg på bandet kontra skor och bälte, typ svart till brunt. Hade du själv kunnat kombinera detta Andreas eller är du för klocknörd/medveten för att göra denna kombination?;
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150907/vad-jag-har-pa-mig-oliver-dannefalk

image.jpg


(Kom igen Andreas, säg som det är. Detta är inte King eller Manolo, detta är Vintage och nästan ingen läser detta :D)
 
Senast ändrad:

Glutch

Breitling
Jag håller med om att just svart och brunt inte fungerar jättebra tillsammans men att bära t ex bälte i en brun nyans och klockarmband i en annan tycker jag absolut fungerar utmärkt. Brunt har ofta så många olika nyanser i sig att det harmoniserar väl med varandra och jag kombinerar ofta ett brunt mockabälte med armband i brunt kalvskinn. Det viktigaste är helheten inte att matcha saker efter pantone skala.
Varianter på samma grundfärg har jag inte protesterat mot alls. Det jag invänder emot är just att försöka matcha brunt och svart tillsammans, det gillar jag inte alls!
 
Topp