• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på små dykare

Limpas

Cartier
Tag gör mycket rätt nu.
Dags att ta bort märket från"frysboxen" nu , tycker jag!
Detta kan jag hålla med om. Förstår inte ens varför de har åkt ner i frysboxen från början? De gör väl inget fel förutom att möjligtvis ta lite väl betalt för sina klockor nypris? Tag begagnad känns som mycket bang for the buck och det är nog fan bra klockor!
Vill inte vara den som är den, men kan vi inte sluta tipsa om Seikos? Förutom skx007 (själv nöjd ägare), sumo och nån till är ju alla gamla utgåvor som tillverkades i två år och numera omöjliga att få tag på. Såsom nämnda SBCM023 och deras flesta övriga modeller. Lite tröttsamt faktiskt.
Tycker även att Seiko öht borde sluta nämnas i alla sammanhang. Jag har själv en skx007 på armen just nu och det är helt fantastiskt mycket klocka för pengarna men det kan såklart ändå inte mäta sig med klockor i prislappen 5000 och uppåt, då väljer jag exempelvis mycket hellre Certina action Diver eller Longines Hydroconquest som är i en helt annan kvalitetsklass. Och det här säger jag med all kärlek till skx007.
Detta kan jag inte hålla med om. Seiko står för en rejäl historia och har många väldigt lyckade modeller i alla prisklasser. Även mycket uppfinningsrika vad gäller urverk och det om något borde älskas av oss klocknördar. Det finns en anledning till att Seiko ofta rekommenderas och att de är så stora på den globala marknaden. Longines HC eller Certina DS Action Diver talar inte till mig en tiondel så mycket som en enkel SKX gör.
En sinn U1? Kanske redan är föreslagen här? Den är ju dock stor.
Men Åh vad jag gillar den! Synd att jag precis har köpt mig en klocka.. Den är även kanske för stor för min handled :-/
U1 är sjukt snygg och älskar den unika designen. Jag har alltid antagit att den är alldeles för stor, men måste förstås prova den innan jag kan slå spiken i kistan :)
Det har gått över två dygn. Köpt något eller? ;)
Nejdu, än så länge lutar det åt min teori bekräftats: Det är tillräckligt klurigt att leta rätt på en schysst dykare i lagom storlek som är tillräckligt allround för att funka som vardagsbeater för att jag ska köpa mig ett silikonband till min 556i och njuta av sommaren tills jag har möjlighet att köpa mig en schysst vintagetudor eller en Rolex sub. Vill någon sälja mig en SBCM så för all del, då är jag på :D Kanske kan vara så att jag trillar in på Eriksons någon eftermiddag och provar på en EZM3 och den faller mig i smaken, men den känns inte 100. Jobbigt att vara kräsen :(
 

Limpas

Cartier
tag_heuer_aquaracer_blue_2_front_baselworld_2015-jpg.118667
Denna föll mig tyvärr inte alls i smaken. Den blåa färgen gör att det ser ut som en leksak. Nej, då är varianterna med stålring bra mycket finare :)
 
  • Like
Reactions: PCB

nöt

Vacheron
2-Faktor
Kommer det fler färger på aquaracern? Sett en phantom också men den har ju även märka index. Tyckte inte riktigt om det.
 

Limpas

Cartier
Ja, åtminstone även denna som är cool. Som jag förstår det kommer det också att komma en svart med den nya fyrkantiga keramiska bezeln som inte är svartcoatad.
119814-f9c2f85c92361a8e089688d2cbebab89.jpg
Den där var inte dum! Det gula gör skäl för racer i aquaracer :) Dock vet jag inte vad jag tycker om datumbubblan..
 

frere

Audemars
2-Faktor
U1 är sjukt snygg och älskar den unika designen. Jag har alltid antagit att den är alldeles för stor, men måste förstås prova den innan jag kan slå spiken i kistan :)
U1 har iofs korta bandhorn, men bärs väldigt, väldigt mycket större än ezm3 (och smp). Tjock, stor och cool! Samma gamla handled:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hmm, menar du att indexen inte är upphöjda från tavlan utan hela indexen ligger i nivå med tavlan?
Konstigt skrivet av mig. :)
Index brukar ju alltid sitta innanför sekundmarkeringarna. Nu möter indexens kant tavlans kant kl 12. Böjt möter platt. Ser tokigt ut.
 

Limpas

Cartier
Konstigt skrivet av mig. :)
Index brukar ju alltid sitta innanför sekundmarkeringarna. Nu möter indexens kant tavlans kant kl 12. Böjt möter platt. Ser tokigt ut.
Aha, nu är jag med :) Ja, det ser konstigt ut. Ännu ett fall av konstigt designval som man skulle störa sig på. För mig är det just sånt här som är så viktigt när det gäller klockor. Designen ska vara genomtänkt och funktionell i första hand. Detta bör vara ganska enkelt, men sedan kommer det svåra: att göra en snygg klocka med fina, intressanta detaljer och en udd i designen utan att göra avkall på det funktionella. Sedan kommer designvalen som man inte kan förstå över huvud taget. Som när ettorna i 11 är annorlunda än ettan i 12, eller när en del av vridringen är slät när resten är räfflad (även känt som Hydroconquest-skandalen).
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Ja men se där ja! Klassiskt utseende, det tycker jag om. Inget skitsnack utan enkel vridring och tavla utan krusiduller :) Den ser dock ganska lång ut lug to lug jämfört med boettstorleken?

Ja, pelagosen är ju fruktansvärt fin så jag förstår dig. Vilken version är det du menar med den senaste SMP? Co-ax som finns i svart också? Jag ska nog försöka prova en Aquis. Läste dock att den nya sunbursttavlan endast kommer i 43, och det är jag mycket tveksam till, men prova kan man ju alltid göra. Blir säkert riktigt jäkla snygg med den tavlan! Tycker som sagt om utseendet på tavlan och den gör sig grymt bra på gummi, men den är liksom lite för grovhuggen för att funka till det mesta känns det som. Jag kanske har fel, så får helt enkelt ta en närmre titt på den.

Grymma tips! Sinnen är snygg, men tar nog hellre än EZM3F isåfall. Men 104:an är nog bra mycket lättare att hitta begagnad. Har letat lite halvhjärtat efter en SBCM025 (pepsivarianten), men de verkar riktigt svåra att få tag på. Har inte sett till någon SBCM023 heller för den delen, men en sådan skulle jag absolut inte tacka nej till. Sexigt kvartsverk, perfekt storlek, klassiskt seikodykarutseende som gör sig riktigt bra på gummi och bra länk. Var ska man leta för att hitta en sådan egentligen? Ska man tråla japanska sidor och isåfall vilka?

Det känns nog faktiskt som att det lutar åt något sådant här. Jag behåller min 556i sålänge, och håller ut ett tag till i väntan på en riktig dykare. Tycker verkligen om utseendet på Tudorsubbarna. Vad får man räkna med att hosta upp för en 79090 eller en snowflake? 79090 verkar ligga på från 25 och uppåt på C24 och snowflake från 30 och uppåt, så det är ju en bit till från de 15 jag budgeterade nu. Hur väl klarar en sådan lite skit, kan jag ha en sådan som vardagsbeater? Skulle gärna vilja ha en klocka som kan hänga med på allt i från festen till kontoret och ut med segelbåten utan att gnälla nämnvärt :)
Hittade inget skjutmått, men enligt måttband är klockan ca 44mm lug-to-lug. De smala bandhornen lurar en lätt att tro att den är större än så.
 

Limpas

Cartier
Hittade inget skjutmått, men enligt måttband är klockan ca 44mm lug-to-lug. De smala bandhornen lurar en lätt att tro att den är större än så.
Tack! Då var det inte så farligt alls, 44 mm ska inte vara några problem. SKXen är väl 45-46 och 556 är 45 tror jag, och de kan jag ha.
 

Limpas

Cartier
Var inne på Eriksons idag och provade Sinn. EZM3 satt som en smäck på handleden, dock tyckte jag inte om känslan i vridringen. Den var väldigt glapp och satt liksom inte kvar på minutmarkeringen utan snurrade väldigt lätt i ett läge. Det var samma sak på den liknande chronon, så det måste vara tänkt så och kanske finns någon tanke bakom? Något som ägt/äger en och kan säga om det var något ni tänkte på?

U1an var, som jag trodde, för stor. Visst skulle jag kunna ha den, men den kändes lite väl stor och skulle nog inte funka för mig till vardags. Sjukt cool är den dock!

104an har typ samma boett som EZM3? Om inte så väldigt lika iallafall. Satt fint på handleden och jag tyckte verkligen om länken. Dock är den inte lika härligt toolig och funkar ju inte lika bra på gummi gissar jag.
 

Limpas

Cartier
Tyvärr inte. Siktet var inställt på en Tudor sub typ 79090 eller liknande men nu är det flytt på gång så fick lägga det på is. EZM 3 sitter dock som en smäck på handleden så letar efter en sådan begagnad alternativt en 104, men annars är jag nöjd med min 556i för det mesta :) Skulle bra gärna vilja ha en 2254.50 också, men de har stuckit iväg i pris senaste tiden verkar det som.
 

Hubbatix

Cartier
Tyvärr inte. Siktet var inställt på en Tudor sub typ 79090 eller liknande men nu är det flytt på gång så fick lägga det på is. EZM 3 sitter dock som en smäck på handleden så letar efter en sådan begagnad alternativt en 104, men annars är jag nöjd med min 556i för det mesta :) Skulle bra gärna vilja ha en 2254.50 också, men de har stuckit iväg i pris senaste tiden verkar det som.

Intressant tråd, synd att du inte hittat nåt än. Vi körde en passaround på en Doxa för några år sedan, visserligen 42mm men bars betydligt mindre än så. Kort lug-till-lug och kuddboett är väl förklaringen. Riktigt vass var den iaf!
DSC_0284kopiera800_zps2d3dfd4b.jpg


http://www.doxawatches.com/sub1200t_dial_choice.htm

Aningens över budget på 1890 USD, men tillräckligt nära för att platsa tycker jag.
 

Limpas

Cartier
Intressant tråd, synd att du inte hittat nåt än. Vi körde en passaround på en Doxa för några år sedan, visserligen 42mm men bars betydligt mindre än så. Kort lug-till-lug och kuddboett är väl förklaringen. Riktigt vass var den iaf!
DSC_0284kopiera800_zps2d3dfd4b.jpg


http://www.doxawatches.com/sub1200t_dial_choice.htm

Aningens över budget på 1890 USD, men tillräckligt nära för att platsa tycker jag.
Tuffa och lite annorlunda klockor! Skulle gärna testa en om man får chans :)
Tudor Mini-Sub kanske du kan få i den prisklassen eller strax över. Den kanske dock är för liten med sina 34 mm, men den är cool som attan!

http://www.chrono24.com/en/tudor/rolex-prince-oysterdate-mini-sub-94400--id3840973.htm
Har spanat in dessa men kom fram till att de är för små. Men du har rätt i att de är riktigt tuffa små rackare :)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Tyvärr inte. Siktet var inställt på en Tudor sub typ 79090 eller liknande men nu är det flytt på gång så fick lägga det på is. EZM 3 sitter dock som en smäck på handleden så letar efter en sådan begagnad alternativt en 104, men annars är jag nöjd med min 556i för det mesta :) Skulle bra gärna vilja ha en 2254.50 också, men de har stuckit iväg i pris senaste tiden verkar det som.
Ja jag har också märkt att dom stuckit iväg i pris.
 
Topp