• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på smidig batteristark smartklocka önskas!

Hej alla klockentusiaster!


Hoppas ni har en fin klocksommar! Själv har jag nyligen gjort en tur till urmakaren för att få två kära klockor tillfixade, så jag suger just nu på en rätt god men också rätt dyr karamell.


Trots att mitt hjärta slår för gamla klockor har jag börjat snegla lite åt smartklockor. Problemet är bara att det är en djungel! Jag har försökt att fråga min vän Google men hittar nästan för mycket (och ofta lite gammal) information, så om någon här kan föreslå något vore jag jätteglad.


Detta är läget:

Jag använder för närvarande en Samsung Galaxy S5 med Android 5.0. Jag planerar att hålla mig till Android, så det är detta OS klockan behöver vara kompis med.


Den största nyttan för mig skulle vara möjligheten att få alla slags notifikationer via klockan, så att jag kan ha mobilen på ljudlös men ändå inte missa något.


I övrigt är funktionerna inte så viktiga. Pulsmätare och sådant där träningsrelaterat är inget jag behöver. I stället sätter jag värde på en klocka som är så smidig/liten som möjligt och som har så lång batteritid som möjligt. Jag skulle använda klockan mer som klocka än telefon, så att säga.


Jag vill kunna byta armband på klockan, och då allra helst till flexlänk. Det låter kanske konstigt, men det är det enda som fungerar för mig. Jag har också onödigt små handleder, så ju mindre klocka desto bättre.


Utifrån detta har jag tittat runt lite och fastnat för Pebble Time Steel. Såvitt jag kan se är det den som passar bäst in på kriterierna. Jag hade föredragit en rund klocka, men kan man inte få allt så kan man inte... Är det någon som har erfarenhet eller kommentarer? Bättre förslag? Jag är absolut novis på smartklockor!
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

Exospace. :)
Typ enda Connectedklockan som är cool. G-Shock har ju några roliga annars men flexlänk kan du nog glömma i så fall.
 

Pantzar

Omega
Har ganska svårt för smartklockor i allmänhet men tycker att motorolas moto 360 gen2 ser helt ok ut :)
20160713_190729.png
 

Platinum

Cartier
Besök Swedroid (forum) så lär du (antagligen) hitta all information du behöver. Om inte så kan du registrera dig där och ställa samma fråga. En kompis körde med Urbane vilket fungerade utmärkt för honom. Pebble Origina, Pebble Steel eller Sony Smartwatch 3 skulle jag själv ha satsat på.
 

midikem

Cartier
Finns bara en given som uppfyller kraven. Pebble time 2. Det är nästa generation av pebble time steel. Har själv en pebble Time steel och tycker den är underbar. Så köp en sådan.
 
Som vanligt - tack för alla bra svar.

Det är synd att de flesta klockor som är snygga är så stora. Det gäller inte bara smartklockor utan i allmänhet, tycker jag.
midikem - har du lust att reda ut begreppen lite?
Jag har lagt märke till:
a) Pebble
b) Pebble Time
c) Pebble Time Steel

Du nämner Pebble Time 2? Vad är skillnaden? Som jag har förstått det skiljer det sig lite i batteritid och design mellan Pebble Time och Pebble Time Steel? Vad är egentligen vad? Jag är som sagt helt novis på smartklockor; har aldrig ägt en utan bara försökt läsa mig fram.
 
Senast ändrad:

midikem

Cartier
Som vanligt - tack för alla bra svar.

Det är synd att de flesta klockor som är snygga är så stora. Det gäller inte bara smartklockor utan i allmänhet, tycker jag.
midikem - har du lust att reda ut begreppen lite?
Jag har lagt märke till:
a) Pebble
b) Pebble Time
c) Pebble Time Steel

Du nämner Pebble Time 2? Vad är skillnaden? Som jag har förstått det skiljer det sig lite i batteritid och design mellan Pebble Time och Pebble Time Steel? Vad är egentligen vad? Jag är som sagt helt novis på smartklockor; har aldrig ägt en utan bara försökt läsa mig fram.

/ CuslonGodibb
Pebble har lite olika varianter av klockor som nämns snarlikt. Pebble time är samma klocka funktionsmässigt som pebble Time Steel. Skillnaden är alltså utseendet och materialet på själva klockan. Den som benämns steel har ett steel case istället för plast som pebble Time har. Pebble Time 2 är en hopslagning av pebble Time och pebble Time Steel. Då det egentligen bara skulle funnits en klocka och precis som du hör är det lite veligt med två. Pebble Time 2 har alltså samma material som steel men är en uppdatering av pebble time steel och pebble time med exempelvis större skärm än föregångarna. Pebble Time round finns också. Fruktansvärt cool klocka skulle jag säga. Den har också steel case. Problemet med den enligt mig är stt den bara har 2 dagar batteritid.
 
Senast ändrad:

Rossi

Rolex
2-Faktor
Själv kör jag fitbit Charge på högerhanden, håller runt 4-5 dagar med full laddning. Vivofit klarar ju mer än 40 veckor, kanske är ett alternativ?

Fördelen med band är att de ser ut som band. I min värld skulle det se konstigt ut med en "smartklocka" på högerhanden och en vanlig analog klocka på vänsterhanden.
 
Senast ändrad:
Topp