• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på större vintageur (helst 37-38 mm)

JiiWe

Cartier
Hej allihopa på KS! Jag letar efter något/några fina vintageur (det finns så många fina så möjligt att ett blir flera...) men letar främst efter lite större ur (37-38 mm). Skulle ni kunna vara vänliga och ge några exempel på vintageur av den storleken? De flesta jag hittat är max 35 mm i bredd.

Edit: Letar efter dressur. Ur med kronograf kan vara ok!
 

poormans

Rolex
varför inte en tudor date+day jumbo?? jag har haft flera och de är väldigt trevliga i storlek

tillverkades under 60 och 70 talet och samma boett på 38mm som legendariska rolex milgauss

i bra skick ska den ha raka boettsidor så kolla boetten ordentligt vid köp

ligger från ca 7k och uppåt (beroende på modell) i bra skick och är grymt mkt klocka för pengarna

finns även med bara datum och är då lite billigare då ska de helst ligga under 8k beroende på tavla och skick på boett och urverk

cheers
christian
 

poormans

Rolex
generellt så ska de vara väldigt lika och de beskrivs så i en del litteratur

den jämförelsen ser inte riktigt korrekt ut då milgaussen är polerad och tudorn ser väldigt frisk ut
sen får man ta i beaktande att årtalen kan skilja rätt rejält på de två klockorna beroende på faktiskt produktions år, det tillsammans med att klockorna då slutfinisherades för hand vilket oxå ger en viss variation

båda är 38mm och har i originalutförande raka boettsidor och smala skuldror som breddar ut mot slutet av luggarna så ja de är väl lika enligt mig sen har de givetvis olika boettlock, glasringar, halsar och kronor

det skulle vara kul att se en jämförelse med en opolerad 1019 och en opolerad 1017 ifrån samma år, dock lite svårt att få till en sån med säkerhet då årtalen på 1019 är väldigt missvisande då de sålde dåligt så en del klockor kan ha tillverkats flera år innan de fick sitt serienummer och boettlock

men fixar du till det så lägg gärna upp bilder

cheers
christian
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
generellt så ska de vara väldigt lika och de beskrivs så i en del litteratur

den jämförelsen ser inte riktigt korrekt ut då milgaussen är polerad och tudorn ser väldigt frisk ut
sen får man ta i beaktande att årtalen kan skilja rätt rejält på de två klockorna beroende på faktiskt produktions år, det tillsammans med att klockorna då slutfinisherades för hand vilket oxå ger en viss variation

båda är 38mm och har i originalutförande raka boettsidor och smala skuldror som breddar ut mot slutet av luggarna så ja de är väl lika enligt mig sen har de givetvis olika boettlock, glasringar, halsar och kronor

det skulle vara kul att se en jämförelse med en opolerad 1019 och en opolerad 1017 ifrån samma år, dock lite svårt att få till en sån med säkerhet då årtalen på 1019 är väldigt missvisande då de sålde dåligt så en del klockor kan ha tillverkats flera år innan de fick sitt serienummer och boettlock

men fixar du till det så lägg gärna upp bilder

cheers
christian

Enligt dessa bilder ser det ut att skilja en del, men jag sitter inte på svaret. Det var falten som var inne och jämförde.
 

poormans

Rolex
det enda jag tycker skiljer direkt är väl toppen på luggarna som på tudorn är lite sneddad i övrigt tycker jag att det är ganska ointressant att jämföra runt lugghål och skuldror då tudorn ser mkt friskare ut

cheers
christian
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
det enda jag tycker skiljer direkt är väl toppen på luggarna som på tudorn är lite sneddad i övrigt tycker jag att det är ganska ointressant att jämföra runt lugghål och skuldror då tudorn ser mkt friskare ut

cheers
christian

Tycker tex. att boettsidornas höjd skiljer sig modellens emellan.
 

falten

Cartier
Tycker tex. att boettsidornas höjd skiljer sig modellens emellan.

Jag frågade om det gick att fixa milgauss glas då jag trodde att det var samma boett. Urmakaren förklarade då att de inte skulle passa, hämtade 1019 och jag kunde också själv konstatera detta. Glasringen på 1019 som synes på bild är ju tjockare och det borde väl även medföra mindre tavla i princip och då annan boett ?..
Tycker även att den till synes var smalare i boetten 1019 mot 7017.
 

Boris Balkan

Fark you!
Hej allihopa på KS! Jag letar efter något/några fina vintageur (det finns så många fina så möjligt att ett blir flera...) men letar främst efter lite större ur (37-38 mm). Skulle ni kunna vara vänliga och ge några exempel på vintageur av den storleken? De flesta jag hittat är max 35 mm i bredd.

Edit: Letar efter dressur. Ur med kronograf kan vara ok!

JLC Memovox kan vara något för dig.
 

ace

Cartier
Hej allihopa på KS! Jag letar efter något/några fina vintageur (det finns så många fina så möjligt att ett blir flera...) men letar främst efter lite större ur (37-38 mm). Skulle ni kunna vara vänliga och ge några exempel på vintageur av den storleken? De flesta jag hittat är max 35 mm i bredd.

Edit: Letar efter dressur. Ur med kronograf kan vara ok!

denna omega från 74 cal 1030 borde passa in mäter 36 utan krona mycket fin modell.
182639855_767c67a1-b0c6-4e6e-b3d8-9ee6d19fa5ef.jpg
 

Daniel B

Omega
Omega Seamaster 120m är 37mm , borde gå att få för runt 7000-8000.
Bilden lånad från KS :)

Edit: den finns i olika storlekar, dvs 37mm är fullsize. Vissa ebay säljare skriver 31mm som tex midsize.
image.jpg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Omega Seamaster 120m är 37mm , borde gå att få för runt 7000-8000.
Bilden lånad från KS :)

Edit: den finns i olika storlekar, dvs 37mm är fullsize. Vissa ebay säljare skriver 31mm som tex midsize.
image.jpg

Ja den är trevlig - dock tror jag du får hosta upp snarare 10,000 för ett fint ex
 

JiiWe

Cartier
Leta internationellt, de kostade ca 4' tidigare. Det är en budgetversion så den upplevda kvaliteen kan inte jämföras med Omegas "riktiga" dykarur enligt mig.
Ok, bra att veta. Jag ska kika lite grann internationellt efter den.


Omega Seamaster Cosmic 2000... Mkt härlig och clean klocka samt mäter 38mm
X4tAoNg.jpg

Ja, den var läcker. Lite för tjock boett kanske (upplever den som lite bulkig)?
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Det är ju subjektivt. Jag gillar lite rejäla klockor. Jag tycker inte den är bulkig men vet inte måttet på den. Den kanske ligger väl runt 11-12mm?
aSPXRDc.jpg
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Tror det finns ngn på blocket och ngn på TTT för tillfället. Inte spanat in dem så noga... (Cosmic alltså)
 
Topp