Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tips på större vintageur (helst 37-38 mm)

Diskussion i 'Vintage' startad av JiiWe, 23 februari 2014.

1. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Hej allihopa på KS! Jag letar efter något/några fina vintageur (det finns så många fina så möjligt att ett blir flera...) men letar främst efter lite större ur (37-38 mm). Skulle ni kunna vara vänliga och ge några exempel på vintageur av den storleken? De flesta jag hittat är max 35 mm i bredd.

Edit: Letar efter dressur. Ur med kronograf kan vara ok!

2. benganb

benganb Bonde

3. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

4. poormans

poormans Präst

varför inte en tudor date+day jumbo?? jag har haft flera och de är väldigt trevliga i storlek

tillverkades under 60 och 70 talet och samma boett på 38mm som legendariska rolex milgauss

i bra skick ska den ha raka boettsidor så kolla boetten ordentligt vid köp

ligger från ca 7k och uppåt (beroende på modell) i bra skick och är grymt mkt klocka för pengarna

finns även med bara datum och är då lite billigare då ska de helst ligga under 8k beroende på tavla och skick på boett och urverk

cheers
    christian

5. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Ska titta in den!

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

7. poormans

poormans Präst

vad menar du med nej?
    mvh
    christian

8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ser det ut som samma boett enligt dig?

9. poormans

poormans Präst

generellt så ska de vara väldigt lika och de beskrivs så i en del litteratur

den jämförelsen ser inte riktigt korrekt ut då milgaussen är polerad och tudorn ser väldigt frisk ut
    sen får man ta i beaktande att årtalen kan skilja rätt rejält på de två klockorna beroende på faktiskt produktions år, det tillsammans med att klockorna då slutfinisherades för hand vilket oxå ger en viss variation

båda är 38mm och har i originalutförande raka boettsidor och smala skuldror som breddar ut mot slutet av luggarna så ja de är väl lika enligt mig sen har de givetvis olika boettlock, glasringar, halsar och kronor

det skulle vara kul att se en jämförelse med en opolerad 1019 och en opolerad 1017 ifrån samma år, dock lite svårt att få till en sån med säkerhet då årtalen på 1019 är väldigt missvisande då de sålde dåligt så en del klockor kan ha tillverkats flera år innan de fick sitt serienummer och boettlock

men fixar du till det så lägg gärna upp bilder

cheers
    christian

10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Enligt dessa bilder ser det ut att skilja en del, men jag sitter inte på svaret. Det var falten som var inne och jämförde.

11. poormans

poormans Präst

det enda jag tycker skiljer direkt är väl toppen på luggarna som på tudorn är lite sneddad i övrigt tycker jag att det är ganska ointressant att jämföra runt lugghål och skuldror då tudorn ser mkt friskare ut

cheers
    christian

12. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tycker tex. att boettsidornas höjd skiljer sig modellens emellan.

13. falten

falten Stadsbo

Jag frågade om det gick att fixa milgauss glas då jag trodde att det var samma boett. Urmakaren förklarade då att de inte skulle passa, hämtade 1019 och jag kunde också själv konstatera detta. Glasringen på 1019 som synes på bild är ju tjockare och det borde väl även medföra mindre tavla i princip och då annan boett ?..
    Tycker även att den till synes var smalare i boetten 1019 mot 7017.

14. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

JLC Memovox kan vara något för dig.

JiiWe gillar detta.
  15. ace

ace Stadsbo

denna omega från 74 cal 1030 borde passa in mäter 36 utan krona mycket fin modell. 182639855_767c67a1-b0c6-4e6e-b3d8-9ee6d19fa5ef.jpg

JiiWe gillar detta.
  16. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Tackar för tipsen. Men JLC Memovox är förbannat dyr va? Om vi säger att jag har en budget på 7000:- har du något annat tips då Boris?

17. Daniel B

Daniel B Stadsbo

Från:
    Karlstad
    Omega Seamaster 120m är 37mm , borde gå att få för runt 7000-8000.
    Bilden lånad från KS :)

Edit: den finns i olika storlekar, dvs 37mm är fullsize. Vissa ebay säljare skriver 31mm som tex midsize.
    image.jpg

18. JS

JS Friends of KS

Ja den är trevlig - dock tror jag du får hosta upp snarare 10,000 för ett fint ex

19. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

WOW! Den var läcker!!
    Glädjedödare.... :(

20. Daniel B

Daniel B Stadsbo

Från:
    Karlstad

Köpte precis min för 7700 :) Inlämnad på service... Kommer att komma en paketöppningstråd :)

Finns en på Köp och Sälj nu för 9500 såg jag!

21. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Köpte du den här på KS?

22. JS

JS Friends of KS

Precis. En fin (insinuerar servad) kostar ca 10k. 7,700 kr + service blir ca 10,000

23. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Omega Fat 53
    Den är 39mm

Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk

Dixie gillar detta.
  24. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Leta internationellt, de kostade ca 4' tidigare. Det är en budgetversion så den upplevda kvaliteen kan inte jämföras med Omegas "riktiga" dykarur enligt mig.

25. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Omega Seamaster Cosmic 2000... Mkt härlig och clean klocka samt mäter 38mm

TheMaverick gillar detta.
  26. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Ok, bra att veta. Jag ska kika lite grann internationellt efter den.

Ja, den var läcker. Lite för tjock boett kanske (upplever den som lite bulkig)?

27. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Det är ju subjektivt. Jag gillar lite rejäla klockor. Jag tycker inte den är bulkig men vet inte måttet på den. Den kanske ligger väl runt 11-12mm?

28. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Den är riktigt snygg! Vad gav du för din?

29. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Nu lite osäker men runt 6k.

Galaxxy gillar detta.
  30. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Tror det finns ngn på blocket och ngn på TTT för tillfället. Inte spanat in dem så noga... (Cosmic alltså)