• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på vintage-dresser för 3-5"

Hej på er?
Jag saknar en vintage-dresser i min lilla samling.
Tyvärr har jag bristande kunskap om ovanstående.
Finns det någon här som kan tipsa mig så att jag tittar åt rätt håll?
Om ni skulle köpa er EN vintage-dresser i ovanstående prisbild vad skulle ni då köp?
Gärna av välkänt fabrikat med ett trevligt urverk. Motivera gärna erat val.
Såklart har jag sneglat på Omega. Men känns inte Omega lite vanlig?
Men det är kanske inte fel med en Volvo S70 heller...

Hoppas på givande svar!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej på er?
Jag saknar en vintage-dresser i min lilla samling.
Tyvärr har jag bristande kunskap om ovanstående.
Finns det någon här som kan tipsa mig så att jag tittar åt rätt håll?
Om ni skulle köpa er EN vintage-dresser i ovanstående prisbild vad skulle ni då köp?
Gärna av välkänt fabrikat med ett trevligt urverk. Motivera gärna erat val.
Såklart har jag sneglat på Omega. Men känns inte Omega lite vanlig?
Men det är kanske inte fel med en Volvo S70 heller...

Hoppas på givande svar!
Svår fråga! Känns som det mest är en fråga om utseende i den prisklassen, och då finns det väl hur mycket kul som helst att välja på, allt utifrån ens eget tycke och smak. Vilken "look" är du ute efter? Material, storlek, form osv... Vad menar du med ett trevligt urverk?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Omega är väl bland det roligaste i det spannet, men Longines och Zenith är andra fina och något billigare alternativ.
 
I prisklassen 3-5' är förmodligen en Omega, sannolikt en Geneve, det mest spännande du kan få tag i, eventuellt en Seamaster tillverkad någon gång under 60-talet, men det är tveksamt. Lutar det åt en Geneve så kika på modeller före -72, vilket var året Omega slutade tillverka sina urverk in-house, och började med modifierade ETA istället. Annars är Zenith Sporto ett alternativ. Finns några snygga ute här.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
I prisklassen 3-5' är förmodligen en Omega, sannolikt en Geneve, det mest spännande du kan få tag i, eventuellt en Seamaster tillverkad någon gång under 60-talet, men det är tveksamt. Lutar det åt en Geneve så kika på modeller före -72, vilket var året Omega slutade tillverka sina urverk in-house, och började med modifierade ETA istället. Annars är Zenith Sporto ett alternativ. Finns några snygga ute här.
Vad pratar du om? Man kan få många icke-Geneve i detta prispann.
 
Vad pratar du om? Man kan få många icke-Geneve i detta prispann.

Beror väl lite på var man letar och hur bekvämt man vill göra det för sig. Jag syftar inte till privata säljare eller tjänster dylikt med blocket och tradera, utan till riktiga butiker och vintagehandlare. Där är det inte särskilt lätt, i alla fall vad jag har upplevt. Sen kan man alltid beställa på exempelvis Chrono24, men med priserna tillkommer vanligtvis en rad andra. I de undantagsfall man hittar exempelvis en Seamaster hos ordentliga försäljare eller sidor är det vanligtvis inte i fantastiskt skick, men det kan en Geneve vara. Så min infallsvinkel syftade mer till att det var smartare att leta efter en sådan modell.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Beror väl lite på var man letar och hur bekvämt man vill göra det för sig. Jag syftar inte till privata säljare eller tjänster dylikt med blocket och tradera, utan till riktiga butiker och vintagehandlare. Där är det inte särskilt lätt, i alla fall vad jag har upplevt. Sen kan man alltid beställa på exempelvis Chrono24, men med priserna tillkommer vanligtvis en rad andra. I de undantagsfall man hittar exempelvis en Seamaster hos ordentliga försäljare eller sidor är det vanligtvis inte i fantastiskt skick, men det kan en Geneve vara. Så min infallsvinkel syftade mer till att det var smartare att leta efter en sådan modell.
50-60-talsomegor är typiskt ur man inte ska köpa hos handlare då de lätt kan bli löjligt dyra. Ebay, tradera och K&S duger utmärkt.
 

Rolfen

Rolex
Hej på er?
Jag saknar en vintage-dresser i min lilla samling.
Tyvärr har jag bristande kunskap om ovanstående.
Finns det någon här som kan tipsa mig så att jag tittar åt rätt håll?
Om ni skulle köpa er EN vintage-dresser i ovanstående prisbild vad skulle ni då köp?
Gärna av välkänt fabrikat med ett trevligt urverk. Motivera gärna erat val.
Såklart har jag sneglat på Omega. Men känns inte Omega lite vanlig?
Men det är kanske inte fel med en Volvo S70 heller...

Hoppas på givande svar!
Jag förstår hur du känner, Omega har onekligen lite Volvo känsla över sig, lite för vanlig men ett säkert kort. Det finns en uppsjö av andra märken som är roligare om man vill skilja sig lite från mängden bla Longines och Zenith som redan nämnts men ännu lite mer udda bla Lemania och Alpina. Surfa runt och leta bilder i bland annat "Dagens vintage ur" tråden tills du hittar något som faller dig i smaken.
 
Tackar för tipsen!
Longines och Zenith känns intressanta.
Är det några verk i dessa klockor som är mer intressanta? Dvs bättre kvalité, intressant historia, nytänkande eller dylikt.
 

Femitolv

Cartier
image.jpg
image.jpg
Omega i guld 14 el 18k brukar gå för kring 5 000 på tradera!
Manuella lite dyrare än batteri! Om du drar ett varv bland släkten finns det troligtvis några som ligger å samlar dam!

Väldigt ofta i riktigt bra skick !
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tackar för tipsen!
Longines och Zenith känns intressanta.
Är det några verk i dessa klockor som är mer intressanta? Dvs bättre kvalité, intressant historia, nytänkande eller dylikt.
Tissot, Zenith, Longines, Eterna osv är fina ur. Omega håller dock i mitt tycke en jämnare hög kvalitet under 50-60-talet. Köp en Omega om du gillar dem, bry dig inte om huruvida de är vanliga eller ej. Denna fian Omega gick precis på tradera, såg riktigt fin ut (glaset behöver poleras men det går snabbt).

246279192_c69ea04e-dd4b-462c-836f-4fa93b2c2f4e.jpg

http://www.tradera.com/item/190118/279283572/omega-seamaster-60-70-tal-#view-item-main
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Väljer du fel får du et ur, som du aldrig får solgt igen.
Fina Longines brukar vara rätt mycket dyrare än de lite enklare, men fina Omegas brukar inte vara så mycket dyrare än de enkla, enligt mig. Finns mycket fina ur från många tillverkare på 50-60-talet, gäller bara att hitta rätt om man jagar kvalitet. Det som jakten går ut på!
 

Rolfen

Rolex
Tackar för tipsen!
Longines och Zenith känns intressanta.
Är det några verk i dessa klockor som är mer intressanta? Dvs bättre kvalité, intressant historia, nytänkande eller dylikt.
Longines har sitt klassiska 30L som var en slitvarg och det finns även sådana som är Chronometer klassade vilket alltid är kul.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vilka modeller är "rätt"?
Lättare att peka på de som är "fel". Rent generellt är 50-talet rätt medan slutet av 60 mer "fel". Personlig favorit är ju de tidigaste automatiska seamaster med de breda bandhornen. Longines motsvarighet är också riktigt fin, men knappast i det lägre prisspannet. Sedan kan man ju föredra den lite modernare och könlösa designen på sent 60 till 70-tal. Man ska bara veta vad man uppskattar. Eller så börjar man bara någonstans, vissa fastnar ju i detta träsk.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Omega är så sjukt överprisat i den klassen. Sikta på Eterna, UG, Alpina, och mycket annat istället.
Sjukt överprisade? Kan jag inte hålla med om. Eterna har oftast lite tråkiga boetter, iaf på automaterna. Alpina är oftast lite mindre och rätt neutrala? UG är rätt dyra, eller vilken modell tänker du på? Senaste Seamastern på tradera:

http://www.tradera.com/item/279263179
 

Patrik J

Rolex
Sjukt överprisade? Kan jag inte hålla med om. Eterna har oftast lite tråkiga boetter, iaf på automaterna. Alpina är oftast lite mindre och rätt neutrala? UG är rätt dyra, eller vilken modell tänker du på? Senaste Seamastern på tradera:

http://www.tradera.com/item/279263179
Löjligt billigt. :D Min poäng var att det finns mycket annat roligt där ute. Har köpt kanonfina UG Polerouter och Eterna-Matic för nästan ingenting, men det är möjligt att priserna har gått upp där också. Jag börjar väl bli gammal...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har en känsla av att de börjat gå upp ja. Men det finns mycket kul där ute som är relativt okänt.
Något jag fått upp ögonen för är klockor med AS 1130, ofta lite större klockor (35-36mm) och bra stora stabila verk med stora balanser, kostar som vilka ebaucheklockor som hellst...
 
Topp